Resultat 1 till 6 av 6

Bilder på Google...

  1. #1
    Vindviljas avatar
    Vindvilja Vindvilja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    30
    Nu har jag en fråga till. Jag har ju som jag sagt en webbutik som jag handhar. Just nu har jag tagit bort alla bilder genom att spärra dem med robots.txt, så att google inte hittar dem. En kollega till mig undrade varför de nu inte gick att söka på, och då började jag tänka på det. Det är är lite rädd för ska hända är att eftersom alla bilder heter sitt produktnamn så blir det dubbelt upp av vissa indexerade ord och då är jag lite rädd för att det finns risk för att bli straffad för dubbelupplägg. Men det kanske bara är nonsens från mig. Just nu heter bilderna artikelnummer.jpg och de små heter m_artikelnummer, sen ligger alttaggen där de heter sitt artikelnamn. Så det blir ju rätt många hänvisningar till samma namn på en sida. Vad tror ni? Är det säkert att ta bort bildmappen från robots.txt?

  2. #2
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    Jag har inte undersökt detta som du nämner ngt närmare, men jag har aldrig upplevt något problem med detta på mina sidor.

    Jag brukar alltid döpa bilderna efter vad de är, har i princip samma "namn" på alt-taggen och använder ordet i meningar på sidan.

    Hur stora kvantiter pratar vi om? Skulle ordet upprepas 5 ggr pga av bilderna eller är det 50 ggr?

    Någon annan kanske har tittat närmare på detta?

    Citat Ursprungligen postat av Vindvilja
    Nu har jag en fråga till. Jag har ju som jag sagt en webbutik som jag handhar. Just nu har jag tagit bort alla bilder genom att spärra dem med robots.txt, så att google inte hittar dem. En kollega till mig undrade varför de nu inte gick att söka på, och då började jag tänka på det. Det är är lite rädd för ska hända är att eftersom alla bilder heter sitt produktnamn så blir det dubbelt upp av vissa indexerade ord och då är jag lite rädd för att det finns risk för att bli straffad för dubbelupplägg. Men det kanske bara är nonsens från mig. Just nu heter bilderna artikelnummer.jpg och de små heter m_artikelnummer, sen ligger alttaggen där de heter sitt artikelnamn. Så det blir ju rätt många hänvisningar till samma namn på en sida. Vad tror ni? Är det säkert att ta bort bildmappen från robots.txt?

  3. #3
    Vindviljas avatar
    Vindvilja Vindvilja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    30
    Nej, det handlar väl mer om kanske 4 ggr per sida, så det är ju inte enorma upprepningar det handlar om.

  4. #4
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Att döpa bilden till ett relevant ord istället för till ett artikelnummer är bättre ur SEO synpunkt, men jag kan förstå att det blir svårt om man har 100 000 artikelbilder.

    Vi använde ISBN nummer när vi sålde böcker och jag kan säga att det inte gav några större mängder trafik från Google

    Men vi rankade grymt bra på varje ISBN nummer

    Om du har en sida som är optimerad för ett visst ord kan du ju ändra på den bilden så den heter skruv-artnr.jpg

    Hade jag sålt böcker idag hade jag döpt alla bilder till titeln på boken.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  5. #5
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Det är ingen fara för att bli straffad, det är en sak som är säker. Duplicate content funkar inom sajten.. men är förstås inte att föredra, i filnamn är det dock inget problem.

    Det kan ge lite trafik från Googles bildsökning om du låter Google indexera dem, så mitt tips är att låta dem göra det!

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Bilder är helt ok och kan ge lite trafik. Sedan har vi ju det här fenomenet där de hjälper din ranking i övrigt. Jag har inte följt upp sedan dess så ev. att det ändrats.

    En teori jag har är att bildsökningar kan vara utmärkta för sajter som kör Adsense. Åtminstone vi får en del besökare från andra språkområden på bildsökning. En sajt på svenska bör ju inte ge dem men oavsett det och om de hittat den bild de sökte så kanske de blir nyfikna på en Adsense annons som ju blir anpassad för dem.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Google & sidor som givit felmeddelanden
    Av hans99 i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 18:57
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09
  4. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 21:11
  5. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 14:22