Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 33

Domännamnets betydelse vid optimering

  1. #1
    Obbes avatar
    Obbe Obbe är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Helsingborg (sundets pärla)
    Inlägg
    176
    Jag gjorde en test och köpte en domän med det ordet jag ville optimera emot.
    Jag la upp en startsida med text om sökorden på cirka 450 ord, + title, keyword och description.

    Sidan hade vid detta läge ca 5 besökare per dag.

    Efter någon månad la jag till 3 recept, där jag optimerat med domänens namn.
    Gjorde om en grundläggande on page optimering med title, meta, h1, alt tag till bilderna, som jag fått lite tips och råd med av optimeringsföretaget.

    Gjorde även en off page optimering med lite inlänkar.

    Detta gjordes innan optimeringen startade ordentligt.
    Därefter tog optimeringsföretaget över resten.

    Huvudordet som även domän heter låg på 59 plats nu 1 plats.
    Dom andra två orden var ej med bla dom första 1000 ligger nu på 5 och 2 plats med sina sökord.

    Efter optimeringen har sidan ökat till 70 besökare per dag på bara de orden.
    Den största ökningen märkte jag när sökorden kom in på första sidan hos Google.
    Har även märkt än ökning på sökorden och olika varianter.
    .

    Det jag märkt med att ha sökordet i domännamnet är att det hjälper mycket vid optimeringen, det kommer naturligt. Har du sedan som i mitt fall sökord som innehåller namnet blir det en gratis extrahjälp. Det är även lättare och kommer naturligt att använda olika varianter av sökordet. Just på sökorden test domänen gått förbi vår huvuddomän, som ej har sökorden i domännamnet utan bara filnamnet.

    Så slutsatsen. Domännamnet har verkligen betydelse för optimeringen.
    Det hjälper otroligt mycket om du kan få in ordet/en i domännamnet.
    Du kan ha t.ex. fler ord i filnamnet och ändå få in det många sökord utan det ser för konstigt ut.
    Senast redigerat av Obbe den 2007-09-16 klockan 00:14.

  2. #2
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Ja det hjälper mkt. Speciellt med premiumdomäner givetvis, och speciellt i början. Men om man har en solid tjänst så är det struntsamma i längden efterom man iaf kommer få naturliga starka inlänkar på rätt ord.

  3. #3
    Obbes avatar
    Obbe Obbe är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Helsingborg (sundets pärla)
    Inlägg
    176
    Citat Ursprungligen postat av Björn
    Ja det hjälper mkt. Speciellt med premiumdomäner givetvis, och speciellt i början. Men om man har en solid tjänst så är det struntsamma i längden efterom man iaf kommer få naturliga starka inlänkar på rätt ord.
    Jag skulle vilja säga även med en solid tjänst hjälper det också. Lite gratis hjälp på traven så att säga

  4. #4
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Domänen ger i sig ingen ranking tror jag. Den kommer däremot för att inlänkarna automatiskt innehåller nyckelordet.

    En fördel numera är att med keyword i domänen kan man få en väldigt snygg och utfälld träff, till exempel som alltomlinser har på linser:

    http://www.google.se/search?hl=sv&q=linser

    Det torde sno CTR från de tre överliggande AdWordsen.

  5. #5
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av Obbe
    Jag skulle vilja säga även med en solid tjänst hjälper det också. Lite gratis hjälp på traven så att säga
    Ja i början.. som sagt. Men det spelar nog mindre roll för blocket att de inte har "annons", med i namnet, tex.

  6. #6
    Obbes avatar
    Obbe Obbe är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Helsingborg (sundets pärla)
    Inlägg
    176
    Nord: ditt exempel om linser är ju ett bra exempel på hur bra det är ha ordet linser i domännamnet tycker jag.

    Björn: Skulle blocket haft annons i domän skulle de automatiskt rankat högre på det ordet också.

    Men man måste också se till vilken domän man har samt vilket är ändamålet. Tex kanske till webbutik. Är det bättre ha ett kort namn än ett längre med sökorden.
    Så det varierar från exempel till exempel tycker jag.

  7. #7
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Nord
    En fördel numera är att med keyword i domänen kan man få en väldigt snygg och utfälld träff, till exempel som alltomlinser har på linser:
    Det kan man inte annars tror du?

  8. #8
    Habils avatar
    Habil Habil är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    24
    Nu har jag inte haft nån domän med mina keywords i, men min erfarenhet av domäner som inte innehåller keywords säger mig att det i dagsläget spelar väldigt liten roll om man har keywords i namnet eller inte.

    Om du ändå gör off- och onlineoptimeringar så tycker jag att det ser mer professionellt ut med ett övergripande domännamn, men det beror ju också på vad sajten innehåller. Om du sätter upp en minisajt som bara handlar om en sak så är det ju rätt naturligt att domännamnet ska innehålla rätt keyword.
    Lasik | submit-links-directory.com

  9. #9
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av Nord
    Domänen ger i sig ingen ranking tror jag. Den kommer däremot för att inlänkarna automatiskt innehåller nyckelordet.

    En fördel numera är att med keyword i domänen kan man få en väldigt snygg och utfälld träff, till exempel som alltomlinser har på linser:

    http://www.google.se/search?hl=sv&q=linser

    Det torde sno CTR från de tre överliggande AdWordsen.
    Är det helt beroende på domänen? jag tvivlar men konstigt nog hittar jag ingen sökning som skulle motbevisa detta fenomen. Någon annan som kan ge mig en sökning som visar på en utfälld träff med flera undersidor indexerade snyggt på det sätt som Nord visat för alltomlinser?

    Har gjort många sökning hittills och varje gång så på enskilda sökord kommer företagen upp som normala träffar men gör man sökningen på deras domännamn så får man en utfälld länk.

    Så namnet verkar vara av mer betydelse än vad jag tidigare anat.

    *edit*
    Hittade en sökning
    http://www.google.se/search?q=kontaktlinser
    kontaktlinser finns inte i alltomlinsers domännamn men de får samma utfällda träff.

  10. #10
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Antalet inlänkar med "rätt" ankartext kan ju ha betydelse.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  11. #11
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Det som gäller är att alltid ha produkten, namnet på produkten, sökordet eller det mest vitala namnet i domänen, inget konstigt med det. så har det fungerat i flera år.

    jag anser att man borde följa ett recept där domännamn, title, headers och länkar även har namnet, alltså de viktiga sökorden, i de interna länkarna.

    En webbsida som inte har det är inte optimerad och har därmed inte samma chans på ranking.

    Michael

  12. #12
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Gällande ranking så kan jag även se att bloggartiklar har mer värde än något annat och SEO suger gentemot artiklar med rätt sökord...

    Bloggar är otroligt starka på att relatera till rätt sökord i texter, titlar och länkar.

    Rätta mig den som vet bättre!!

    Michael

  13. #13
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Feldon och övriga. Här finns ett exempel till:

    http://www.google.se/search?hl=sv&q=...S%C3%B6k&meta=

    cya,
    /PatrikB

  14. #14
    Mangees avatar
    Mangee Mangee är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    4
    Men hurrni, jag är ny på SEO men jag kan med en enkel check se varför alltomlinser.se ligger före lensway.se och det behöver inte alls bero på domännamnet.

    alltomlinser har 474 inlänkningar till sin sida.

    lensway har 41 till sin sida.

    Behöver jag säga mer?

  15. #15
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nja
    Nu är antalet inlänkar i sig inte en helt avgörande faktor. De har en stor betydelse, men det spelar också in varifrån de kommer, länktexten etc.
    Exempelvis kommer de från ett fåtal sidor i form av sitewide-länkar då är dess värde mindre.
    Så att enbart titta på antalet säger inte så mycket men ger naturligtvis en viss fingervisning.
    Såg att du använda link-sökningen i Google, den är inte riktigt tillförlitlig om man uttrycker det snällt.
    Men att den ena sidan har ett antal fler länkar stämmer förvisso när man använder exempelvis Yahoos link-sökning stämmer.
    Nikke har en tråd om det här ang en undersökning han gjort.

  16. #16
    Nikanors avatar
    Nikanor Guest
    Det är intressant att myten om nyckelord i domännamnet fortfarande sprids. Mitt tips är att strunta i om nyckelordet finns i domänen och ägna er tid åt annan viktigare optimering. Däremot kan det ju vara väsentligt om ditt företagsnamn innehåller nyckelordet. Alltså Konrads Kakor som företagsnamn och inte bara Konrads. Däremot går det bra och kanske t.o.m. bättre med konrads.com istället för konradskakor.com.

  17. #17
    daniel_s avatar
    daniel_ daniel_ är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    98
    Citat Ursprungligen postat av Nikanor
    Det är intressant att myten om nyckelord i domännamnet fortfarande sprids. Mitt tips är att strunta i om nyckelordet finns i domänen och ägna er tid åt annan viktigare optimering. Däremot kan det ju vara väsentligt om ditt företagsnamn innehåller nyckelordet. Alltså Konrads Kakor som företagsnamn och inte bara Konrads. Däremot går det bra och kanske t.o.m. bättre med konrads.com istället för konradskakor.com.
    Jag håller med dig om att man ska köra på branding istället för keyword-stuff. Däremot tror jag, och är nästan säker på att keyword i domännamnet spelar roll. Jag har själv upplevt detta flera gånger. Detta, har dock bara en minimal inverkan på slutresultatet. Det vill säga, den fullständiga optimeringen av sidan.

    Äger du domänen korv.se, får du också fler naturliga inlänkar med ankartexten "korv" och "korv.se".

    Jag väljer personligen branding före keyword. Men har även ett par domäner med keyword som rankar 1:a på respektive sökord, där det är väldigt stor konkurrens. Val av domännamn beror mycket på vad för tjänst eller produkt du ska presentera.

    Har du en webbshop som säljer "hundmat" skulle jag inte välja domänen "hundmat.se". Varför? Svårt att marknadsföra en sida som heter "hundmat.se". Hade hellre valt något som "hundexperten.se" eller liknande.

    Jag tycker aldrig att man ska kompromissa mellan en keyword-domän och en branding-domän. Välj den som flyter bäst i munnen och hörs bäst, dvs sistnämnda domän. Det är det du kommer vinna på i längden.

  18. #18
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Myt eller inte.
    Betydelse har nyckelordet i domännamnet. Har varit uppe tidigare bla här.
    Relativt lätt att kolla också.
    Ta en ny domän med ett nyckelordsnamn, låt säga nyckelordet.se. Se till att inte namnet finns med någonstans på sidan.
    Ge det en länk med länktexten, låt säga 123.
    När den indexerats kommer det vara sökbart på just nyckelordet i serpen.

    Förklaringen ligger i hur källkoden ser ut
    <a href="www nyckelordet.se">123</a>

    Jämför det med en dold länk
    <a href="www nyckelordet.se"></a>

    Sedan hur stor inverkan det har är en annan sak. Men en viss, om än liten, påverkan har det. Sedan är det också som daniel_ säger att det kanske inte alltid är det mest lämpliga att ha ett nyckelord som domännamn.

  19. #19
    Nikanors avatar
    Nikanor Guest
    Att ett ord blir fetat i träfflistorna behöver inte betyda att just det fetade ordet i fråga är det indexerade och sökbara. Även om det vore det mest logiska och samtidigt idiotiskt om det inte vore så. Det ord man sökt på som sökmotorn reagerar på (och har indexerat) kan finnas någon annanstans på sidan eller i text i inkommande länkar.

    Ännu mindre kan man vara säker på det sökta ordets betydelse för ranking som Urban säger. Nyckelord i domännamn kan ha en liten betydelse (precis som meta keywords), om vi snackar Google. Utanför Google är det nog inte lika strikt alltid. Urbans test visar ju tendenser, men många gånger dras alldeles för förhastade slutsatser om dess betydelse.

    Jim Westergren påstår här:
    â€De som hade nyckelordet som domännamn behövde typ bara ha en tredjedel så många inlänkar som de andra och nästan alla stora SEO-tävlingar har vunnits av folk som haft nyckelordet som domännamnâ€.

    Är det en känsla eller bygger det på någon slags hårdfakta?

    Det finns Jill Whalen-falangen i frågan och det finns anti-Jill Whalen-falangen. Vem tillhör just du? Kanske står du och vinkar i mitten.

  20. #20
    daniel_s avatar
    daniel_ daniel_ är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    98
    Det jag menar är att nyckelord i domännamnet har en indirekt betydelse, inte direkt.

  21. #21
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Jag anser nog att det hjälper som i en av ingredienserna i SEO receptet givetvis.

    Varför skulle man inte använda sig av det om det nu fungerar bra? att bortse från att man genererar ytterligare styrka till optimeringen är ju ganska dumt.

    För mig fungerar det helt ok och är en del av planeringen när jag skapar en sida, tjänst eller produkt. Idag för första gången har jag registrerat ett nytt domännamn där inget är relaterat till domännamn elelr tjänst alls. Vi får se om det kan vara avgörande till snäppet sämre ranking..

    Bra inlägg och kul att jämföra även om det kanske inte går efterosm man inte kan upprepa proceduren på samma namn.

    God jul på er

  22. #22
    impresos avatar
    impreso impreso är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104
    Jag har många nischade sidor med sökord i domänen. Jag anser att om du har exakt samma domännamn som sökord på ett ej för hårt ansatt sökord (max 500 000 träffar) så har du 30-40% av vad som krävs för att hamna top 10 inom loppet av 1-6 månader. Resterande hänger på onpage optimering, ingående länkar, ankartexter och domänens ålder osv.

    Sen får Ni säga vad Ni vill ;o) jag sitter med rätt så övertygande statistik om domänens betydelse. Roligt nu att loopia har 19kr för .se domäner, think busniess nu och tokhandla !
    Senast redigerat av impreso den 2007-12-19 klockan 07:25.

  23. #23
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Jag svarar dig Mange som säger att det är självklart att en sida ligger före den andra bara beroendes på antal inkommande länkar. Där har du inte helt fel men i allmänhet fel beroende på värdet i länken. Exempel på det är min greklandXgr som har legat efter kalimeraXnu i ett par år men tagit sig förbi utan att ens uppdatera en enda länk under senaste året.

    KalimeraXnu hade ca 25.000 inkommande länkar då och jag trodde det skulle vara omöjligt att köra om men se utan att lyfta ett finger under ett helt år men däremot ta bort alla mina länkbyteslänkar gav mig försprånget och jag ligger numera före kalimeraXnu på sökordet grekland i googleXcom.

    Jag kan inte sätta tummen på varför jag har bättre ranking än kalimera numera men det lär bero på att jag bygger mina sidor med xhtml och css, lyfter fram och strukturerar materialet på ett annat sätt för google att indexera i en enklare informationsstruktur. kalimeraXnu har en gammal frameset dom inte google prioriterar väldigt högt så receptet är...

    Ny teknik vinner och vilken länk som helst är inte duglig och kan faktiskt dra ner kvaliteten och värdering i google...

    Michael
    Senast redigerat av baggelin den 2007-12-24 klockan 15:28.

  24. #24
    MariaKs avatar
    MariaK MariaK är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Jag kontrollerade resultatet i serpen (Google) på söksträngen "hyrbil Spanien".

    De som just nu dyker upp som nummer ett har bara 3 registrerade länkar i google (dessa är från länkkataloger) och språket på sidan är en blandning mellan svenska, danska och norska - tyvärr inte helt korrekt alltid... Pagerankingen är 3. De har optimerat taggarna bra och domännamnet består av söksträngen. Skulle ni säga, i detta fall, att deras domännamn är den största orsaken till att de rankar så bra och inte inkommande länkar?

  25. #25
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av MariaK

    De som just nu dyker upp som nummer ett har bara 3 registrerade länkar i google (dessa är från länkkataloger) ...
    link: har inte fungerat i Google på flera år. Kolla i Yahoo istället.

    Siten på plats 1 i svenska Google har 32 inkommande länkar enligt Yahoo, dock inga direkt "läckra länkar", humm undar om man skall ta å piska dem!?

  26. #26
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Nord
    Domänen ger i sig ingen ranking tror jag. Den kommer däremot för att inlänkarna automatiskt innehåller nyckelordet.

    En fördel numera är att med keyword i domänen kan man få en väldigt snygg och utfälld träff, till exempel som alltomlinser har på linser:

    http://www.google.se/search?hl=sv&q=linser

    Det torde sno CTR från de tre överliggande AdWordsen.
    Jag håller verkligen med dig. Om det har något värde i sig är det litet.

    Även vill jag säga att kring tester som folk gör är det för begränsat för att säga något tydligt av följande skäl:

    1) Algoritmer förändras över tiden.
    2) Vad som har betydelse varierar från en sajt som marknadsförs på ett sätt från ett annat.
    3) Vid alla typer av studier, p.g.a. av perversationer inom matematik & statistik, vet vi numera att många oberoende populationer krävs d.v.s. hypotesprövning på en population räcker inte.
    4) För respektive test har aldrig vet jag sett någon hypotesprövning gjorts.
    5) Även för respektive population har den alltid varit mycket liten. Typiskt en eller ett par - tre sidor.

    Jag tror nog istället att de är ankartext som spelar in. Det används ju för taggning och kan väga över för vad Google tror sedan begränsar sig till även får sådana länkar som inte ger trust, PR eller länkokraft. D.v.s. extern taggning som ges via ping, kommentering m.m. Och så har vi ju KTH och en del andra kataloger som väster stor vikt vid domännamnet vid länkning.

  27. #27
    MariaKs avatar
    MariaK MariaK är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    link: har inte fungerat i Google på flera år. Kolla i Yahoo istället.

    Siten på plats 1 i svenska Google har 32 inkommande länkar enligt Yahoo, dock inga direkt "läckra länkar", humm undar om man skall ta å piska dem!?
    Så du menar att när man kollar länkpopularitet (med ett verktyg) så kan man bortse från vilka länkar som har tagits upp av Google eftersom det inte fungerar? Detta skulle vara bra att veta eftersom vi är mycket fokuserade på antal länkar registrerade av Google här på min firma.

  28. #28
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    I min toolbar står det att jag har 5 inlänkar från Google. När jag använder Webmastertools så står det att jag har typ 900.
    Jag har kollat upp några (fler än fem) av de 900 och de har länkar till mig.

    [edit]
    Jag skulle ju tro att Google skiter högaktningsfullt i hur många länkar Yahoo räknar, men den siffran för Yahoo stämmer hyggligt överens med siffran jag får i Webmastertools
    [/edit]

  29. #29
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av MariaK
    Så du menar att när man kollar länkpopularitet (med ett verktyg) så kan man bortse från vilka länkar som har tagits upp av Google eftersom det inte fungerar? Detta skulle vara bra att veta eftersom vi är mycket fokuserade på antal länkar registrerade av Google här på min firma.
    Om du använder funktionen link: i Googles sökfält, så kan du bortse från det. Eftersom det inte fungerar.

    Man använder Yahoo eftersom det visar hur många länkar Yahoo har hittat och då har de sannolikt också hittats av Google.

  30. #30
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag känner att många av de länkar som Google visar upp med link är sådana som tolkas vara nära associerade. Inte heller jag ser att link ger någon information överhuvudtaget som är relevant för webbplatsägaren eller hans konkurrenter.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Vad vi tror påverkar Live! positivt
    Av hans99 i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-10-30, 12:50
  2. Domännamnets betydelse
    Av Waldo i forum Domänen
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 08:08
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-26, 13:14
  4. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 18:59
  5. Har storleken på CSS-filen betydelse?
    Av Marcin i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 17:55