Resultat 1 till 17 av 17

Hur fungerar det med åäö

  1. #1
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Hej!

    Jag vill optimera för olika ord som innehåller åäö. Detta borde man ju verkligen veta, men efter att ha läste lite olika forum blir jag fundersam...

    Att dessa tecken är olämpligt i domäner besökaren ska skriva in kan man ju föreställa sig, men i mitt fall kommer så gott som alla besökare via sökmotorer/länkar.

    Därför undrar jag...
    1. Klarar alla (moderna!) webläsare av en domän med åäö?
    2. Hur hanterar/tolkar sökmotorerna dessa tecken?
    3. Finns det andra tecken (ao, e, o, a, etc) som sökmotorerna tolkar som åäö för att hantera detta problem?
    4. Något annat jag bör tänka på innan jag försöker optimera för dessa typer av ord?

    Tacksam för era synpunkter och erfarenheter!

  2. #2
    Gustafs avatar
    Gustaf Gustaf är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    localhost
    Inlägg
    135
    1. Nej. In fact, så klarar majoritetens webbläsare inte IDN (=domännamn med åäö etc). Internet explorer fixar det inte utan en plugin. Det är utlovat i version 7, när den nu kommer.

    2. För inte alls länge sedan (några månader) fungerade inte öäå i Google-resultaten, nu verkar det vara fixat: http://www.google.com/search?q=http%3A//%C3%A4pple.se/ . MSN verkar inte klara det, se resultat 1: http://search.msn.com/results.aspx?q...e%22&FORM=QBRE

    3. Det finns många synpunkter och teorier ang detta. Själv brukar jag köra med o a a, det har fungerat bra. Förut blev ae oe aa fetstilta i resultaten, vilket i sig kan ge en boost i besökarantal, och antagligen gav det en liten skjuts i SERPen också. Nu verkar det vara vilket som. Titta tex på detta:
    http://www.google.com/search?q=sokmotoroptimering . Notera o istället för ö.
    En annan lustig effekt av detta kan observeras här:
    http://www.google.com/search?hl=en&l...ik&btnG=Search Notera ö istället för o. ))))

    4. Inlänkar, inlänkar, inlänkar...
    Senast redigerat av Gustaf den 2006-04-04 klockan 01:27.

  3. #3
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Hej & tack!

    åäö i orden är alltså inget problem - frågan är då hur man ska namnge sin domän. Enligt ditt sista exempel borde alltså grona-paron.com vara en bra idé när jag tex vill optimera för "gröna päron" ?

  4. #4
    Gustafs avatar
    Gustaf Gustaf är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    localhost
    Inlägg
    135
    Ja, jag tror att grona-paron.com funkar bra. Det ser också godtagbrat ut i reklam, i motsats till groena-paeron.com

  5. #5
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Rekommendationerna har väl varit att använda oe för ö, ae för ä och aa för å. Jag har testat alla varianter, antingen att använda idn bokstäverna (som "ö"), eller att använda oe, eller att köra med o. Kan faktiskt inte se någon signifikant skillnad. Det är så många faktorer som vägs samman och när allt kommer till kritan så blir domännnamnet bara en del av många andra faktorer. Inänkarna är ju viktigast.

    Nu var detta kanske inte svar på din fråga iof.. hehe.
    Så, vad jag rekommenderar är egentligen:
    "oe, ae eller aa" för sökmotorer, "ö, ä, å" för fördelarna med träfflistan och ctr i google, samt o,a,a för type-ins och för att svenskar är så vana vid detta. Så, trots allt är kanske a,a,o de bästa i Sverige, för svenska domäner. Tror t. o m att google's algo är positiv till o,a,a i Sverige pga att majoriteten använder denna form. Men i Tyskland är nog fallet annorlunda, där är det en klar fördel med ae, oe eller aa.

    Vilket val du än gör så se till att vara konsekvent genom hela webbplatsen, det är vad jag tror på.
    Lycka till
    Senast redigerat av Maccke den 2006-04-05 klockan 22:46.

  6. #6
    Gustafs avatar
    Gustaf Gustaf är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    localhost
    Inlägg
    135
    Macke: jag tror absolut att du har rätt i att Google är positivt till a, a, o just i Sverige för att det har fått så stor spridning. Förut användes en internationell version som favoriserade ae, oe, oo, men eftersom detta inte är poppis i Sverige så har dom tweakat algon.

  7. #7
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Ha-ha!

    Jag såg just adressen till den här sidan:
    255-hur-fungerar-det-med-aaeoe.html

    Och ungefär så resonerar jag också. Det är långt kvar innan det är dags för domäner med å ä ö, och om inte domänen var så upptagen så skulle apple.se vara betydligt bättre än aepple.se, men till undersidor (där det inte är någon risk att någon ändå skulle våga sig på att komma ihåg adressen) kör jag för tillfället med aa ae och oe.

  8. #8
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Och så gjorde jag då en sökning på just åäö och den första sida som hade någonting liknande i resultaten var
    seo-forum.se/generella-webbplatser/97-aao-i-adress.html

    När bytte du Jim?

  9. #9
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    När bytte du Jim?
    Jag skaffade vBSEO (som skriver om URLerna) inom de första dagarna då jag startade forumet.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  10. #10
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Jo, men den äldre posten har det virtuella filnamnet
    97-aao-i-adress.html
    medan den här har
    255-hur-fungerar-det-med-aaeoe.html

    Det ska bli spännande att se hur de står sig mot varandra i längden.

  11. #11
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Oh.

    Inget jag visste om ...
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  12. #12
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Kör en del ae, oe, aa på underkataloger numera. Svårt att säga om det verkligen är bättre dock. På t. ex mina bloggar så kör jag bara med a,a,o och det fungerar utmärkt.

  13. #13
    creos avatar
    creo creo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    27
    Jag har en domän som jag lyckats med riktigt bra i en ganska hård bransch.

    Kan bara tipsa er om att verkligen testa detta, i mitt fall med en domän med aa.
    okey, kanske inte så snyggt, men iaf det verkar fungera...
    Sen om det helt beror på min domän att jag lyckats låter jag vara osagt. Men det kanske någon annan här kan avgöra vad den största osaken är...?

    Jonas
    www.creo.se

  14. #14
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Gustaf
    Macke: Förut användes en internationell version som favoriserade ae, oe, oo, men eftersom detta inte är poppis i Sverige så har dom tweakat algon.
    Källhänvisning?

    Det enda jag har märkt är att de slutat fetmarkera urlerna vid denna typ av skrivningar. Matchningen verkar dock fungera ändå. Har provat att indexera 26 000 undersidor på vardera viset och ae, oe, oo gav mycket mer trafik (högre placeringar) på i alla fall Google. Mitt content var svenska gatunamn och orter.

  15. #15
    Poppe76s avatar
    Poppe76 Poppe76 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Utanför Lund
    Inlägg
    12
    Hej hopp

    Känna att det skulle vara lite intressant med lite nya kommentarer och åsikter kring detta, det är ju trots allt 2 år sedan sista posten skrevs.
    Kanske har det hänt något på denna biten av SEO?

    Någon som har ny input eller nya erfarenheter att dela med sig av?

  16. #16
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Det viktiga är kanske att du ser till att ha dina svenska tecken omskrivna i sidan som ersätter svenska tecken korrekt och att du likaledes använder utf-8 på alla dina sidor... då får inte sökmotorerna några problem...

    å ä ö

    Jag ser nu att denna tråden är sedan urminnes tider men någon satte fart igen...

    Jag har fått skit kastat på mig för att jag har sagt att det har betydelse men det har det faktiskt, ganska stor sådan eftersom sökningar kan bli helt fel i google bl.a. om man inte har kodat svenska tecken korrekt eller helt gett fan i det..

    Michael

  17. #17
    Poppe76s avatar
    Poppe76 Poppe76 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Utanför Lund
    Inlägg
    12
    Jo man får verkligen hoppas att de flesta numera kör med å ä ö.
    Det har funnits ett tag har jag hört

    Annars känns det ganska tydligt vad SEO Forums head honcho anser om det hela, med tanke på omskrivningarna i tråd-urlerna

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Fungerar Wordpress på Loopia?
    Av Marcin i forum Övrigt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 00:23
  2. Hur fungerar rykte och kraft?
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-21, 01:11
  3. Föreslå webbplats på DMOZ fungerar igen
    Av wintzell i forum Kataloger
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 01:28
  4. Långa titlar fungerar
    Av Urban G i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-05, 23:45