Resultat 1 till 14 av 14

Olika högt på google från timme till timme?

  1. #1
    lexanders avatar
    lexander lexander är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    49
    Hej, jag har stött på ett litet "problem".

    Det är så att jag testade att söka på "dating sverige" på google för ca 2 timmar sedan. Då kom min sida upp som NR 7. Nu en stund senare söker jag igen, och då finns sidan inte med alls! Vad kan detta bero på? Brukar detta hända er?

    Tack,
    Philip

  2. #2
    ställans avatar
    ställan ställan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    114
    Serpen uppdateras allt mer ofta, men det mest troliga är att din sökning hamnat på 2 olika datacenter som inte varit synkade.

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Olika datacenter är en förklaring, en annan är att det under initialskedet för nya sidor att de kan studsa mycket kraftigt i SERPen.
    Att en ny sida helt försvinner är inte ovanligt, den kan komma tillbaka, men den kan också försvinna helt.
    Om den kommer tillbaka och var den sedan hamnar är beroende på en hel del faktorer.
    Men att dra några slutsatser efter en dag är för tidigt. En vecka är minimigränsen för att se ungefär vad en sida ligger i Google.
    Det finns ett mönster på hur nya sidor rör sig eller sidor som är under aktiv optimering.
    Men det mönstret hänger en hel del ihop med vilka insatser som görs under tiden.

  4. #4
    lexanders avatar
    lexander lexander är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    49
    Okej! Tack för svaren, måste säga att jag är imponerad över hur hjälpsama folk är på detta forum! Sånt gillar vi! : )

    Hmm, jag hörde något om en såkallad "Sandlåda". Kan det vara en föklaring? Eller är det ovanligt att hamna i sandlådan efter endast en dag på google?

    Tack,
    Philip

  5. #5
    Obbes avatar
    Obbe Obbe är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Helsingborg (sundets pärla)
    Inlägg
    176
    sandlådan, sandbox = En teori där Google ger något form av straff som placerar nya webbplatser eller gamla längre ned i sökreultater.
    Anledningarna varierar från webbplats till webbplats. Men ofta brukar det vara för många inlänkar under en kort period, tex ny sidan får en himla massa inlänkar direkt. Eller på något annat sätt hamnat i onåd.

    Tiden kan variera från några månader till år. Hemsidan är docl inte bannad för den finns ju med bla sökresultaten dockk längre ner.
    Senast redigerat av Obbe den 2007-09-19 klockan 07:23.

  6. #6
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Något som jag går på varenda gång är att man råkar var inloggad på analytics elelr något liknande när man söker. Resultaten blir personliga och helt fel. Annars är det väl som sagt olika datacenter eller att du hamnat mitt i en dans (av det lilla och täta slaget som dom är nu).
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  7. #7
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Har du lust att utveckla det där lite grand?

    Jag tycker mig f.ö. sett att resultaten kan variera över tidpunkt på dagen enligt ett visst mönster, där jag sett en högre placering kvällstid än dagtid (hyfsat regelmässigt).

    Citat Ursprungligen postat av Magnus
    Något som jag går på varenda gång är att man råkar var inloggad på analytics elelr något liknande när man söker. Resultaten blir personliga och helt fel. Annars är det väl som sagt olika datacenter eller att du hamnat mitt i en dans (av det lilla och täta slaget som dom är nu).

  8. #8
    lexanders avatar
    lexander lexander är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    49
    öhum.. Jag testade att logga in på google, men jag kommer inte högre upp för det. Men jag märkte en, för mig, konstig sak..

    När jag söker på "www.datingsverige.se" på google, kommer bara 1 sida upp, index.html sidan. Igår när jag sökte kom 3 sidor upp, bla datingtips.html och info.html.

    Varför försvann mina sidor från google? Detta käns mycket skumt.. Kan det ha något att göra med att jag ändrade description på mina sidor senast igår?

    Tack,
    Philip

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om du provar att söka på site:dittdomännamn.se får du fram hur många indexerade sidor du har.
    Sedan som jag skrev är det en ny sida studsar den en hel del. Så det är för tidigt att uttala sig om det.

    För övrigt kan jag upplysa om att det inte ger speciellt mycket trafik att ligga på plats 1 på de orden.

  10. #10
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av Jan Sandahl
    Har du lust att utveckla det där lite grand?
    Om jag är inloggad på ett elller annat sätt på google får jag helt andra (personliga antar jag) resultat. Jag besöker ju mina och kunders sidor ofta och bouncar väl en hel del, kan tänka mig att det är anledningen.

    Vanligtvis så hamnar sidor jag har att göra med sämre i resultaten när jag är inloggad.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  11. #11
    lexanders avatar
    lexander lexander är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    49
    För övrigt kan jag upplysa om att det inte ger speciellt mycket trafik att ligga på plats 1 på de orden.
    Hmm, okej.. Jag tänkte annars följa Jim Westgrens råd för nylanserade sidor med att inrikta sig på en lättare fras (tex dating sverige) än att försöka gå på "dating" direkt. För jag antar att jag aldrig kommer att komma högst upp på ordet dating på google.

  12. #12
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Hm jag försöker ge dig lite tips här.
    Att optimera för ord utan att ha analyserat vad folk söker på /vill ha tag på för information/tjänster är inte speciellt förståndigt.
    Du börjar som jag ser det i fel ordning om du fokuserar på orden du skall optimera för och inte tjänsten du skall erbjuda.

  13. #13
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Googles sessionshantering är ju långt ifrån buggfri för att uttrycka det vänligt. Jag skulle inte alls bli förvånad om inloggning på någon av deras tjänster påverkar något helt annat.

  14. #14
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Och så är det kanske så att Google just nu visar SERP:ar från olika tidpunkter varierat..

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-15, 12:11
  2. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-29, 23:00
  4. Flytt från många små webbhotell till en stor server
    Av Gustav i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-09, 21:58
  5. En teori värd att diskutera
    Av Hjalmar i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 17:03