Resultat 1 till 16 av 16

SEO-Nybörjare som söker tips!

  1. #1
    pettolajnens avatar
    pettolajnen pettolajnen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    14
    Jag är nybörjare när det gäller SEO. Jag har två hemsidor som verkligen skulle behöva hamna högre upp i sökresultaten.

    Hemsidorna:

    Bortmodererade länkar, med hänvisning till regel nr 1

    Nu undrar jag om det finns någon lista på alla saker man kan göra för att hamna högre upp, gärna i rangordning med det mest betydande först? Då skulle jag kunna jobba utifrån den och bocka av. Jag är beredd att satsa hårt på detta!

    Gå gärna in på mina hemsidor och kolla och tipsa mig om vad jag skulle kunna göra för att få dem högre upp i resultaten. Skulle vara jättesnällt!
    Senast redigerat av Bernt Johansson den 2007-09-20 klockan 10:52.

  2. #2
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Hej och välkommen

    Kolla först igenom "Börja läs här" länken överst på sidan i forumet. Sedan finns det massor av bra trådar, och en kanonbra forumindelning som gör det lättare att tränga in i ämnet.

    Att servera varje "het" nybörjare en checklista är nog inte så många som är sugna på dessvärre (fast jag har "dabbat mig" på den punkten - sök och läs).

  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Hej, och välkommen till forumet pettolajnen.

    Här finns garanterat en hel del för dig att inhämta i form av tips och tricks på hur du kan förbättra möjligheten för dina webbplatser att ranka bra.

    Gör som Jan förslår och läs först igenom "Börja läs här".

    Titta även en extra gång på reglerna för forumet.

    Tveka inte att ställa dina frågor under rätt avdelning i forumet så länge som du inte finner ett bra svar på dem via sökfunktionen och så länge som du definierar frågorna i generella ordalag utan att peka på den exakta sidan och fråga hur du ska lyckas bättre.
    Då kommer du att finna att det finns många här på forumet som gärna delar med sig av sin kunskap. Lycka till!

  4. #4
    pettolajnens avatar
    pettolajnen pettolajnen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    14
    Aha det är så det fungerar här. Jag ska läsa dedär först då. Vill passa på att säga att när jag läser olika "guider" på internet om SEO så står det alltid samma sak, typ förklaringar på att ingen vet rktigt hur google tänker, vad pagerank är och vad de olika begreppen betyder, men jag saknar de mer praktiska exemplen.

  5. #5
    Magnus-SEOs avatar
    Magnus-SEO Magnus-SEO är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    227
    Läs denna guide:
    hXXp://www. sökmotoroptimeringsguiden.se/


    Sedan tycker jag det är bra att söka på något av de keywords du optimerar för, titta på den webbplats som ligger först, kolla källkod, kontrollera tillbaka länkar osv.

  6. #6
    pettolajnens avatar
    pettolajnen pettolajnen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    14
    Mitt viktigaste keyword är "aktieforum". När jag söker på det på google så kommer aktieforum.se fram. När jag kollar i deras källkod ser jag EN meta-tag:

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />

    Efter denna tag har dom lagt HELA sin css direkt på sidan inom <style></style>.

    När jag sedan testar söka på "aktieforum.eu" som är hela domänet till min sajt så kommer som första sökresultat Aktieforum.se igen. Bara för jag skrev en tråd om aktieforum.eu där. Sajten är för övrigt helt död och förtjänar inte ligga först.

    EDIT: Finns det någon hemsida där man kan testa sökord och se vilket sökord som är mest använt?
    Senast redigerat av pettolajnen den 2007-09-20 klockan 12:47.

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ditt forum har funnits sedan början av september i år. Den andra domänen ser ut att vara från år 2004. Du har en sida som länkar till din, de har över 100 inlänkar däribland från KTHNOC.
    Den sajten förtjänar med andra ord att ligga överst. Skall du ändra på det får du ligga i en del med din optimering.

  8. #8
    pettolajnens avatar
    pettolajnen pettolajnen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    14
    Ja, det är så det fungerar ja, pagerank - möjligheten för hemsidor att hamna högre upp i resultaten utan att förtjäna det. Det relevanta för den som söker är ju hur bra sajten är som den kommer till. Det finns fler aaktieforum. Den som söker efter ett forum vill ju inget annat än komma till den bästa. Att då komma till den med flest länkar till sig men i övrigt är helt utdöd och dessutom bygger på ett forumsystem som inte ens är anpassad för aktiediskussioner är inte det rättivsa enlig tmin åsikt.

    Men nu är det inte så och självklart måste jag jobba med min optimering vilket jag gör för fullt just nu. Men det jag behöver hjälp med är egentligen att få veta vilka som är de viktigaste sakerna att göra för en bra optimering, för det känns inte bra att ägna massa tid åt småsaker som egentligen inte har någon större betydelse för sökresultaten om inte de viktigaste finns.

    EDIT: Behöver hjälp snabbt! Jag måste tydligen göra 301 redirect för att tala om för google att jag ändrat mina sökvägar för radannonserna på min annonssida.

    Såhär ser min mod_rewrite ut i .htaccess:

    RewriteEngine On
    RewriteRule ^(.*)-annons-(.*)$ annonsera/annons.php?id=$2&%{QUERY_STRING}
    RewriteBase /

    Vad ska skriva för att tala om för google den nya?
    Senast redigerat av pettolajnen den 2007-09-20 klockan 13:35.

  9. #9
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Pagerank har mycket lite eller inget att göra med resultaten.

    De snabbast förändringarna som kan göras är:

    Se till att title innehåller sökordet (30 sek)
    Se till att H1 innehåller sökordet (30 sek)
    Fetmarkera sökordet någonstans på sidan. (30 sek)

    Mindre än 2 min arbete och kan kanske ge en del resultat.

    Om du har lite mer tid:
    Se till att META Description är bra (1 min)
    Se till att brödtexten på sidan faktiskt handlar om det du optimerar för (30 min)
    Registrera i länkkataloger (1h)
    Gör en relaterad blogg som länkar till siten(1h)


    Vips så har du en Quick n Dirty optimering (hmm kanske inte ska kalla det optimering när det inte blir optimalt)
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  10. #10
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av pettolajnen
    Ja, det är så det fungerar ja, pagerank - möjligheten för hemsidor att hamna högre upp i resultaten utan att förtjäna det. Det relevanta för den som söker är ju hur bra sajten är som den kommer till. Det finns fler aaktieforum. Den som söker efter ett forum vill ju inget annat än komma till den bästa. Att då komma till den med flest länkar till sig men i övrigt är helt utdöd och dessutom bygger på ett forumsystem som inte ens är anpassad för aktiediskussioner är inte det rättivsa enlig tmin åsikt.
    De har funnits längre än din sida och de har inte massa inlänkar till sin sida för att det är en dålig sida. Så i SEO-perspektiv är deras sida placerad rättvist i förhållande till din. Du får ligga i och jobba med innehåll och visa att ditt forum är bättre, då kommer du tids nog också att placera dig bättre än deras forum. Men detta sker inte över en natt och antagligen inte på kort tid heller om du inte har möjligheten att snabbt fixa extrem länkkraft till din sida.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  11. #11
    pettolajnens avatar
    pettolajnen pettolajnen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    14
    I såfall har jag redan gjort ett ganska bra jobb. Öppnade sidan för inte riktigt två veckor sen och har ett unika besök per dag snitt på 40 st och de seriösa aktiehandlarna från andra forum är påväg över, vilket inte de övriga användarna på de gamla forumen gillar. Varför jag och min kollega skapade sajten var just pga. att medlemmar på de övriga sajterna inte var nöjd me de forumen och önskade ett nytt. Så vi gav ett nytt. Jag har även AdWords annonsering, den kommer ju faktiskt överst i vissa sökningar. Men jag har kollat upp sökordet "aktieforum" som förvånande inte är ett så populärt sökord.

    Det är en sak jag funderar över, det har mer med min annonssajt att göra. För jag har en annons som heter "yamarin 415" så jag tänkte att jag söker på "yamarin 415" på google och ser vad som kommer upp. Förstås kom ju inte min sajt upp men det hade jag inte förväntat mig. Det som kom upp var Allaannonser.se och när jag följde länken så kom jag in på en sida med alla deras radannonser med "yamarin 415" i sig. Hur funkar det undrar jag? Jag hade förstått om jag kom in till en specifik annons, men att komma till ett sökresultat är för mig obegripligt. Där finns tydligen extra kunskap jag också behöver. Vad är trixet? :-)

    Edit: PS: Har det här forumet nått gemensamt med moppenet eller? Tänkte på designen
    Senast redigerat av pettolajnen den 2007-09-20 klockan 14:12.

  12. #12
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Forumdesignen är nog en standarddesign som följer med vBulletin.

  13. #13
    pettolajnens avatar
    pettolajnen pettolajnen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    14
    Jag står lite inför ett dilemma. Jag har två riktigt bra sajter med hög potential. Sajterna är mycket bättre än konkurrenterna. Det jag måste göra är att få folk att veta om att dom finns. För att göra det måste jag hamna högre upp i sökresultaten, men att hamna högre upp i sökresultaten gör nästan bara dom som det redan går bra för. Aktieforum.se var kanske en bra sajt bland de bästa innan min sajt kom. Min sajt är det bästa aktieforumet i sverige nu, rent tekniskt. Men att det inte är så stort rent antals-mässigt beror ju på att inga vet om det. Och det enda sättet att få folk veta om det är att betala tusentals kronor. Pengar som såklart inte finns från början, tanken är ju att man ska tjäna in dem senare. Detta är klassiska dilemman, det handlar om att va först, annars blir det jävligt tufft (om man inte är stenrik).

  14. #14
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Det finns andra (och inte dyra) kanaler än internet att marknadsföra en hemsida på. ;-)

    Var uppfinningsrik!

  15. #15
    pettolajnens avatar
    pettolajnen pettolajnen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    14
    Hehe nja inte så lätt som det låter, tro mig, har gjort ganska många försök

  16. #16
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det där dilemmat är inte speciellt unikt du har pettolajnen. Det finns egentligen bara två vägar att gå, antingen skaffar man sig kunskap inom området eller så köper man in den kunskapen.
    Med andra ord, precis som allting annat i samhället fungerar. Kan jag laga min bil själv gör jag det annars får jag betala någon för att göra det.
    Men om nu dina sidor är de bästa så kommer användarna sprida det vidare till andra och du kommer över tid få ett antal sidor som länkar till dig.

    Du har haft sidan i knappt två veckor. Det kan ta mycket lång tid före du når toppen. Sedan ligger du på topp tio på det sökordet. Men är det verkligen det sökordet folk använder när de söker efter den informationen som finns på din sida?

    Har du börjat följa Magnus tips än?
    De är en mycket bra första start.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Söker byten
    Av dajm i forum Länkbyten
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-07, 00:13
  2. Söker duktiga och prisvärda PHP-utvecklare
    Av Björn Lilja i forum Övrigt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 12:50
  3. lyrix.se söker relevanta länkbyten
    Av jake i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 16:00
  4. Tips eller råd
    Av Alfons74 i forum Optimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-21, 10:11
  5. Lite sökord som folk faktiskt söker på
    Av vajpero i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 00:05