Resultat 1 till 5 av 5

Hur utvärdera sin besökarstatistik?

  1. #1
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Hamnar jag i fel kategori ber jag om ursäkt och moderatorerna är välkomna att flytta detta.

    Förutsättningar:
    Jag har en sajt som inte säljer nåt, den är för information egentligen, i en oerhört liten intressenisch. Bara nöje från min sida, inte potentiell inkomstkälla.

    Overall besökare ca 1200 per månad.
    Totala bouncers ca 27%
    average pages per visit 6,72
    average time on site 4,15 min
    52,8 % av alla besökare är nya, resten återkommande.

    Referring sites står för 55,85% av trafiken
    Search engines ca 16,18%
    Resten är direct traffic.

    Det här är mitt skötebarn och behöver inte tjäna en krona.
    Jag bara undrar om dessa siffror tyder på en bra sajt eller en dålig sajt (kom ihåg att det är ett mycket smalt intresseområde och glöm för ett ögonblick de låga besöksantalen).

    Jag vet vilka 15-20 sidor nästan alla besökare går till och jag vet vilka av de informationsspäckade sidorna som dom borde besöka men inte gör, jag vet vilka dom är.

    Hur ska jag betrakta det här?
    Som en skaplig sajt i det lilla formatet?

    En sajt med utvecklingspotential om man sätter in stötar såväl online som offline?

    Det finns gränser för hur pass kommersiell jag vill göra sidan, i den här gengren skulle det inte anses så himla seriöst med annonser för allt möjligt över allt.

    Håll i minnet att SEO är ett fritidsnöje för mig, inte blodigt allvar. Skulle ni anse att ovanstående sajt var nåt att lägga ner energi på för att ge den en skjuts, få den att nå fler besökare och sen kanske, kanske kunna få ut någon krona från den?

    Eller är det dömt från början när man är inom ett smal område?

  2. #2
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    Om detta är ditt skötebarn så tycker jag att du ska använda den sajten som en möjlighet att utveckla dina kunskaper och färdigheter inom SEO.

    Min personliga erfarenhet är att jag blir väldig restrektiv i att testa nya saker på sajten om pengar finns med i bilden (dvs att jag ska göra ngt "fel" så att sajten försämras på ngt sätt).

    Ha roligt med sidan och så ser du om besökarantalet ökar och om du vill satsa på den i större omfattning.

    Som hobbysida är det väl ok att ha 40 besökare om dagen, men vill tjäna pengar på sajten (ex. reklam, google adsense) så måste nog besökarantalet öka hyfsat mkt.

    H / Anders

  3. #3
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Med andra ord bör man satsa på ett bredare intressefält om man är ute efter att få in lite reklampengar.
    Eller hitta det där som ALLA frågar efter just nu

    Just den här sajten kanske jag ska vara lite försiktig med och mest bygga ut för den lilla krets som tilltalas av den.
    Men det finns satellitsajter som jag skulle kunna expermimentera mer med.

    Jag har haft en viss motkänsla mot att skapa en bredare sajt som egentligen bara har syftet att locka fler besökare och därmed kunna bli grund för en extra "vecko-peng".
    Det förtar liksom en del av glädjen med att skapa sajten.

    Tack för hjälpen, du gav mig några tankeställare:-)


    Citat Ursprungligen postat av Anders G

    Som hobbysida är det väl ok att ha 40 besökare om dagen, men vill tjäna pengar på sajten (ex. reklam, google adsense) så måste nog besökarantalet öka hyfsat mkt.

    H / Anders

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Tycker utvecklingspotentialen för sidan ser bra ut. Nästan 50% återkommande besökare, de tar del av ett antal sidor, fast där vet jag förstås inte hur många sidor sajten totalt består av.
    Skulle nog satsa på att utveckla den lite mer då det ser ut som att den vara verkar hyfsat attraktiv för en besökare.
    Om du vet vilka sidor de besöker och vilka sidor de borde besöka så bör du, om det är relevant, på de sidor de besöker ge tydlig information/länka till de sidor du vill att de skall besöka.

    Sedan ang reklam kan man ha lite olika åsikter. Det är kanske dumt att chansa men intäkterna med nuvarande besöksantal bör täcka domännamnskostnaden samt webbhotellet på årsbasis.
    Så om det är värt att testa är att fundera på för dig.
    Senast redigerat av Urban G den 2007-09-22 klockan 11:45.

  5. #5
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Hur bör man tyda "bouncers"? vad är bra att ha i % där? vad bör man ligga under för %-tal kanske är mer relevant ...

    cya,
    /PatrikB

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)