Resultat 1 till 11 av 11

Glöm bort Google och länkmenyn vid optimering

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Rubriken är lite tillspetsad medvetet då det rör den delen av on page optimeringen som brukar kallas interlänkning. Dvs de länkar som endast finnas inom själva webbplatsen och inte leder ut.
    Det jag menar är att en bra tumregel att strunta i Google vid del delen av optimeringen och också glömma bort att det finns en länkmeny.
    Vi sätter besökarena i fokus för det hela, vilka alltid skall vara i fokus men de verkar ibland komma så där lite på efterkälken märker jag ibland på en del inlägg.
    Om vi tänker oss en omfattande webbplats utan länkmeny. Hur skall vi beta oss för att få en besökare att hitta runt?
    För hittar besökaren runt hela webbplatsen och uppfattar alla interna länkar i texten som relevanta kommer också Google per automatik och göra det och indexera webbplatsen bättre.
    Ett enkelt exempel, en sida om träskruvar länkar vidare till en sida om skruvmejslar osv.
    På det sättet bör man försöka konstruera internlänkningen. Relevant och det skall vara logiskt och naturligt för en besökare att följa länkarna som finns i texten. Det optimala är om det går att göra så att alla sidorna på en webbplats kan nås genom de interna länkarna i texten (inte från samma sidor, utan skilda) och det hela tiden är relevans mellan länkarna.
    Utvecklar det här lite till min blogg.

    (Av den händelse någon moderator inte giller länken i inlägget så finns min blogg i signaturen)

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Mitt andra försök att svara Förra gången så lyckades grabben stänga av datorn mitt i.

    Intern länkstruktur är ett av de mest underskattade medlen för optimering av en webbplats, om du frågar mig.

    Jag har under de senaste månaderna utfört en del tester just för att försöka klarlägga vikten av den interna länkstrukturen. På siten det rör sig om har jag implementerat en väldigt strikt navigeringsstruktur. Sidan har 4 - 5 huvudteman som alla har vardera ca 20 undersidor. På förstasidan länkar jag till ett antal utvalda undersidor samt till en översikt som i sin tur länkar till samtliga sidor. Det finns ingen vanlig "meny" med länkar till alla sidor. Detta för att undvika att länkkraft läcker ut till alla sidor lite hur som helst.

    Jag korslänkar aldrig mellan sitens underteman. En undersida i ett tema länkar enbart till sina barn (ej barnbarn) och till sina föräldrar (hela vägen upp till startsidan).

    En undersida om får en länk från förstasidan gör direkt ett rejält skutt i serpen från ca 7:e plats till 1:a eller 2:a plats (på sin huvudsakliga sökfras), för att sedan falla tillbaka när länken tas bort.

    Genom att lägga upp den interna länkstrukturen på detta sätt skapas även en väldigt stark tematisering vilket gör det enklare för Google (och besökaren) att inse vad de olika sidorna handlar om. Dessutom stärks huvudsidorna för varje tema av varje enskild inkommande extern länk som pekar på en specifik undersida.

    De slutsatser jag kan dra av detta test är att en väl genomtänkt intern länkstruktur är värd sin vikt i guld, om den nu hade någon vikt dvs

    Precis som du är inne på Urban, så tycker jag att man ska vara försiktig med navigeringsmenyer, och om man kan, bygga dem på ett sätt som gör att de inte läcker länkkraft ut till alla sidor på hela siten. (Om jag nu uppfattade dig korrekt)

  3. #3
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Jag korslänkar aldrig mellan sitens underteman. En undersida i ett tema länkar enbart till sina barn (ej barnbarn) och till sina föräldrar (hela vägen upp till startsidan).
    Menar du att varje sida enbart länkar ett steg upp eller ned i hierarkin alltså? Ja, det blir ju en tydlig länkkedja iofs. I vilken grad skulle det påverka negativt att t ex länka från längst ned i hierarkin rakt upp mot huvudsidan för sektionen? Jag tänker mig att man fått en direkt träff på ett smalt område längst ned i hierarkin, och att för besökaren kan det vara värdefullt att lätt ta sig upp till huvudnivån, istället för stegvis (kanske genom många steg) för att nå det man eg. är ute efter.

    En ev. kritik på tekniken kunde vara att det blir ett för maskinellt tänkande - och inte utifrån ett besökarperspektiv som Urban är inne på. Hade jag varit Google hade inte brytt mig så förfärligt mycket om att värdera en vattentät kedja upp och ned i en hierarki. Förutspår att den värderingen isåfall skrivs ned av Google med tiden, samtidigt som jag förstår att den förenklar för Google i dagsläget...

    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Genom att lägga upp den interna länkstrukturen på detta sätt skapas även en väldigt stark tematisering vilket gör det enklare för Google (och besökaren) att inse vad de olika sidorna handlar om. Dessutom stärks huvudsidorna för varje tema av varje enskild inkommande extern länk som pekar på en specifik undersida.
    Tematiseringen - väldigt intressant! Och egentligen självklart när man tänker efter. Mitt inträde i SEO-världen har ju för mig inneburit en revolution i hur jag tänker och agerar när det gäller webbproduktion. Det finns ingen annan början än temat/relevansen etc. Jag tror många med designbakgrund har den här resan kvar att göra, samtidigt som SEO-folk i gemen behöver respektera formaspekterna bättre - med icke föraktliga vinster som följd, sett till konvertering. Alla delar i skön samklang - då blir det mumma!

    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Precis som du är inne på Urban, så tycker jag att man ska vara försiktig med navigeringsmenyer, och om man kan, bygga dem på ett sätt som gör att de inte läcker länkkraft ut till alla sidor på hela siten. (Om jag nu uppfattade dig korrekt)
    Gör inte det här att man måste stånga sig tämligen blodig med sitt CMS, alternativt vada i mallar eller bygga statiska sidor för att undvika sitewide-menyer? Jag är inte så slängd på serversidan därför ser jag lite problem med detta. Givet är att ekonomiseringen av länkkraften i resonemanget spelar roll. Går detta att omsätta till (ungefärliga) siffror på ett enkelt sätt? Är utspädning av länkkraft linjär förresten, och hur är förhållandet till rankningen i SERPen? Förstår iofs att det kan vara svårt att säga och dina exempel med SERPen är tydliga och bra!

  4. #4
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Håller inte med riktigt. Har du bra utformade menyer och kategorier så sprids den interna värdet rätt från början. Dvs i toppmenyn har du X antal huvudkategorier som oftast är olika viktiga områden. Från sidorna på respektive kategori når man undersidorna (i ett eller flera steg). Eftersom huvudkategorierna är fokuserade på huvudorden som oftast är mest konkurrensutsatta så bör de även ha mer värde än övriga sidor vilket de får.

    Sen så bör man ju naturligtvis fixa till sina internlänkar med hjälp av de olika texterna på sidan. Både för att få bättre länkar och ge besökaren länkar till relaterade sidor och info.

    Upplägget som Urban har på sin blogg gillar jag personligen inte och kan tänka mig att många som kommer från sökmotorerna vänder direkt om de inte kommer in på rätt sida direkt av någon anledning.

    Man ska aldrig glömma att besökare ofta är extremt lata

  5. #5
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    En alternativt navigeringsmetod som vi diskuterat med en kund med en ganska stor webbplats (1000+ sidor) är att helt enkelt tona ner den klassiska navigeringen och erbjuda besökaren ett par huvudlänkar kring de viktigaste områdena och viktigast av allt en framträdande söktjänst på framsidan. Något i stil med "Vad söker du information om?" som sökruta och administratörer som analyserar besökarnas sökmönster och baserat på det trimmar den interna sökmotorn via ex. sk. best bets för att hålla sökresultaten relevanta. På varje sidan skulle besökaren också se en länklista med relevanta sidor (baserat på resultat från sökmotorn och vad andra sökt på) för att hjälpa besökaren att navigera vidare.

    Vi har pratat om detta för att det i kundens fall är ganska svårt att organisera och korsslänka relevant information på ett bra sätt mellan så många sidor (ur ett besökarperspektiv) samtidigt som de flesta användare dagligen använder sökmotorer på nätet och på sin egen dator för att hitta information och (förhoppningsvis) är vana vid metoden att finna information. När man lägger upp strategier för länkningen blir det enkelt ur ett informationsägarperspektiv snarare än ett kundperspektiv och via en sökmotor och noggranna analyser av sökningarna skulle man kunna skapa en nästan helt platt sidstruktur med en dynamisk navigeringsstruktur.

    Efter en hel del diskussioner kommer lösningen inte att bli riktigt såhär radikal utan en kombination av en enklare navigering och en framträdande sökmotor. MEN- ev. är detta en annan navigeringsmetod som skulle kunna erätta en klassisk navigering helt längre fram för en större webbplats.

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Får väl förtydliga lite märker jag. Länkmenyerna skall användas som vanligt. Att man skall tänka bort är ett teoretiskt resonemang för att lättare skapa en adekvat internlänkning.
    Delar med andra ord inte Bernts uppfattning där.
    Sedan tror jag David har missförstått mig lite. Målsättningen med internlänkning är två, dels underlätta navigeringen för en besökare som är inne på sidan men även uppnå noll klick på webbplatsen. Dvs när en besökare kommer in från en sökmotor skall de komma direkt till den sida vars nyckelord de efterfrågade med en sökning.
    Detta uppnås genom en effektiv internlänkning och eventuellt ett extra externt djuplänksstöd.
    Uppenbarligen var jag lite otydlig i min formulering där eftersom David inte uppfattade det.
    Senast redigerat av Urban G den 2007-09-26 klockan 12:00.

  7. #7
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Men visst håller du med mig om att länkkraften till specifika underavdelningar och undersidor urvattnas om alla sidor länkar till alla via en navigeringsmeny?

  8. #8
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Jag förstår inte riktigt diskussionen, men det kanske beror på att jag nästan bara jobbar med e-butiker. Länkstrukturen faller då naturlig, eftersom det absolut viktigaste är att besökaren hittar rätt. Hittar rätt gör kunden genom en meny.

    Förstasidan
    Huvudkategori (Äpplen)
    Underkategori (Gröna äpplen)
    Produkt (Kungsäpple)

    Sedan finns länkning mellan relaterade produkter. Så anser vi att Kungspäron går bra ihop med Kungsäpplen så länkar vi de två till varandra.

    På varje sida finns produktmenyn till (nästan alltid) vänster, vilket innebär att alla sidor på webbplatsen länkar till huvudkategorierna. Sedan är det bra om sidor som leveransvillkor och länk till kassan alltid finns tillgänglig. På dessa länkar lägger vi nofollow för att inte läcka länkkraft från viktiga sidor till sidor som ändå inte ska ranka bra i sökmotorerna.

    Ibland vill man få vissa undersidor att ranka extra bra. Då länkar vi till dessa sidor från förstasidan. Skriver Expressen en artikel om Granatäpplen, så lägger vi upp produkten på förstasidan och länkar till den därifrån. Det gör att sidan rankar bättre så länge länken får ligga kvar och besökaren hittar enkelt den efterfrågade produkten både internt och via sökmotorn.

    Själv tycker jag sättet som e-butiker är uppbyggda på är optimalt för i stort sett alla typer av webbsidor. Jag missuppfattar förmodligen hela diskussionen nu, men jag förstår inte hur man skulle göra på något annat vis som, skulle underlätta mer för besökare eller sökmotorer.

    Personligen så ogilliar jag sidor som använder sig av länkning i löpande text. Jag tappar överblicken direkt och går vilse. Tillslut begriper jag inte vart på sidan jag befinner mig.

    Vad gäller din blogg Urban, så är det i mina ögon ett exempel på sidor som jag ofta undviker. Kommer jag till ett av dina blogginlägg från en sökmotor, så får jag inget begrepp om vad sidan handlar om i övrigt. Då finns nämligen ingen meny som delar in dina blogginlägg i olika kategorier. Allt jag kan göra är att klicka mig runt varefter jag läser texten, och för varje klick jag gör så känner jag mig bara mer och mer vilsen. Jag vet inte vart jag är och jag vet inte vart jag är på väg. Tillslut får jag ta mig till förstasidan genom att skriva in din url manuellt i webbläsaren. Först då ser jag att din blogg handlar om Länkstrategier, Övrigt, SEO och Sökmotorer (enligt din meny).

    Att jag vantrivs på webbsidor utan en tydlig meny kan bero på att jag alltid vill veta på vilken typ av webbsida jag har hamnat, innan jag börjar läsa texten. Det första jag tittar på är menyn. Utifrån menyn så gör jag mig en bedömning av vad det är för typ av webbsida och om jag vill ta till mig av informationen som finns där. Jag använder nästan aldrig länkar i den löpande texten, eftersom jag inte läser den löpande texten, innan dess att jag har utforskat menyn.

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jasså det gäller strukturen på min blogg och inte innehållet. Det är en standardblogg från Loopia, jag har inte ens statistik på den. Så den har inte någon större prioritet ur den synpunkten.

    Håller helt och hållet med dig i princip att när man kommer in på en sida bör någon form av meny finnas så man kan navigera sig vidare och få ett begrepp om vad webbplatsen handlar om. Tycker väl att jag gjorde klart det i inlägget ovan.
    Länkning i löpande text, ja beror lite på hur man utformar den om den fungerar för en besökare eller inte.
    Jag håller inte riktigt med i denna rädsla att tappa länkkraft med internlänkning. Har aldrig uppfattat det som något problem. Eller snarare inget problem som inte rätt så lätt kan kompenseras, om nu problemet skulle vara så stort.

  10. #10
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Helt rätt Gustav. Vissa e-butiker har en väldigt bra hantering av intern länkstruktur, men det finns vissa väldigt avskräckande exempel också.

    Jag menar inte att man ska göra det svårt för användaren, om det nu inte finns ett uppenbart syfte med att användaren ska ledas till att klicka på något särklit ställe (blink, blink ). Men det finns tekniker man kan använda som uppfyller användarnas behov, utan att utvattna den inkommande länkkraften, utan istället kanalisera den på ett medvetet och effektivt sätt.

    Det är inte så att jag är upp över öronen orolig för att länkkraften urvattnas om man länkar från alla sidor till alla andra sidor. Men av erfarenhet från flertalet optimeringsprojekt, samt ett test som jag gjort under senare tid kan jag säga så mycket att den interna länksturkturen kan vara skillnaden mellan en topp 10 placering och att ligga utanför topp 30, på sökord med lite mindre konkurrens, och framförallt med undersidor som normalt inte attraherar några externa länkar.

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag håller med om att relevanta länkar mellan artiklar fungerar bra med Google. Det fungerar också bra med besökarna och ökar antalet sidvisningar. Också ger direkta sidvisar till för oss direkt relevanta nyheter snarare än huvudsidor fler sidvisningar men kräver ju mer jobb.

    För sådana länkar kan man ju strunta i fördelning av länkkraft (annat kanske om någon huvudsida länkar ut till mycket). Däremot tycker jag som Bernt säger att man får fundera hur man länkar sajtvidd så att man inte kastar bort kraft på en massa skräp. Varje gång jag gjort en uppsamling och rensat ut har det lönat sig. Undantag ett mellanspel när PR helt saknade betydelse för oss under några månader.

    Något som jag tycker fungerar bra både med Google och besökare är ett register. Jag gjorde ett enkelt register för att testa det och tänker nu bygga vidare på det. Dels göra det lite snyggare men också göra kategorisering enligt ämnen.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Google & sidor som givit felmeddelanden
    Av hans99 i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 18:57
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 14:22
  5. Hur får man bort sidor från google?
    Av ThomasA i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 20:38