Resultat 1 till 5 av 5

Två snabba frågor angående "optimala URL:er"

  1. #1
    mattiasjarnhalls avatar
    mattiasjarnhall mattiasjarnhall är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    14
    Hej alla.. är ny här och relativt ny på SEO.
    Intresser har funnits där rätt länge, men inte tiden.. så jag har bara hunnit skrapa lite på ytan.

    Just nu har jag ett stort projekt på gång där jag ska ta fram en communityplattform. Och då vill jag försöka "tänka till" ordentligt innan och framförallt satsa hårt på att göra den så SEO-vänlig som möjligt.

    Det kommer säkert dyka upp fler frågor längs vägen, men här kommer mina två första:

    Påverkar filändelsen något? Se exemplen nedan, och förklara sedan gärna vilket/vilka som är att föredra och varför.

    - minsida.com/namn-pa-modul/sidans-rubrik__ID.aspx
    - minsida.com/namn-pa-modul/sidans-rubrik__ID.htm
    - minsida.com/namn-pa-modul/sidans-rubrik__ID.html
    - minsida.com/namn-pa-modul/sidans-rubrik__ID
    - minsida.com/namn-pa-modul/sidans-rubrik__ID/

    (jag har valt att ta med ID-numret för att säkerställa UNIKA urler. Jag har valt att sätta det sist i länken för att eventuella ord/fraser skall komma längre fram i länken)

    Har ÅÄÖ någon betydelse i URL:er?

    - minsida.com/namn-på-modul/här-är-sidans-rubrik__ID

    För och nackdelar här??

  2. #2
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Påverkar filändelsen något? Se exemplen nedan, och förklara sedan gärna vilket/vilka som är att föredra och varför.

    - minsida.com/namn-pa-modul/sidans-rubrik__ID.aspx
    - minsida.com/namn-pa-modul/sidans-rubrik__ID.htm
    - minsida.com/namn-pa-modul/sidans-rubrik__ID.html
    - minsida.com/namn-pa-modul/sidans-rubrik__ID
    - minsida.com/namn-pa-modul/sidans-rubrik__ID/
    ur seo synv, så är det nog egenentligen rättså hugget som, däremog så skulle jag skippa .htm. Om någon av dem är att föredra så är det att sluta med katalog eller utan filändelse, men i ärlighetens namn så är det mindre viktigt

    (jag har valt att ta med ID-numret för att säkerställa UNIKA urler. Jag har valt att sätta det sist i länken för att eventuella ord/fraser skall komma längre fram i länken)
    ok, det är väl en bra ide om det verkligen är så att det inte går att sortera det i sub-kategorier, men det är verkligen att föredra imo. www.dinsida.com/underkat/sidautanid

    Har ÅÄÖ någon betydelse i URL:er?

    - minsida.com/namn-på-modul/här-är-sidans-rubrik__ID
    Att använda de korrekta tecknen utan enteties, eller att skriva om å till a, osv är ju framtiden, frågan är ju om det är bättre eller sämre. Jag tror det är hugget som här med för ögonblicket.

  3. #3
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av mattiasjarnhall
    Hej alla.. är ny här och relativt ny på SEO.
    Intresser har funnits där rätt länge, men inte tiden.. så jag har bara hunnit skrapa lite på ytan.

    Just nu har jag ett stort projekt på gång där jag ska ta fram en communityplattform. Och då vill jag försöka "tänka till" ordentligt innan och framförallt satsa hårt på att göra den så SEO-vänlig som möjligt.

    Det kommer säkert dyka upp fler frågor längs vägen, men här kommer mina två första:

    Påverkar filändelsen något? Se exemplen nedan, och förklara sedan gärna vilket/vilka som är att föredra och varför.

    - minsida.com/namn-pa-modul/sidans-rubrik__ID.aspx
    - minsida.com/namn-pa-modul/sidans-rubrik__ID.htm
    - minsida.com/namn-pa-modul/sidans-rubrik__ID.html
    - minsida.com/namn-pa-modul/sidans-rubrik__ID
    - minsida.com/namn-pa-modul/sidans-rubrik__ID/

    (jag har valt att ta med ID-numret för att säkerställa UNIKA urler. Jag har valt att sätta det sist i länken för att eventuella ord/fraser skall komma längre fram i länken)

    Har ÅÄÖ någon betydelse i URL:er?

    - minsida.com/namn-på-modul/här-är-sidans-rubrik__ID

    För och nackdelar här??
    Jag skulle köra på någon av de utan filändelse.

    Varför? För SEO spelar det inte så stor roll kortsiktigt men om man tänker utvecklingsmässigt långsiktigt så kommer ju asp bli aspx html bli xhtml osv.

    Det är här man har mycket att vinna om man tar bort filändelsen. Säg att du bygger upp din sajt i asp men vill byta till php då kommer alla länkar som du har fått in att behöva 301:as till den nya sidan. Och du kör katalog eller bara untan ändelse så behöver du inte göra någonting sidan har ju samma namn.

    För ÅÄÖ kör jag själv AAO. Fungerar klockrent. MSN översätter det redan och Google kommer att tolka det i framtiden. (Personlig åsikt och de kanske redan gör det men visar det inte).

    Jag kör på samma sätt med ID i slutet. Vi har också gjort så att om jag skriver fel i filnamnet innan men ID finns så gör den 301 till den riktigta sidan. Detta har vi gjort med hjälp av 404:a sida.
    Du kan jämföra
    httx://www.hogiasystem.se/hogia_small_office_bokforing__227.asp
    och
    httx://www.hogiasystem.se/227.asp

    Skulle jag göra om det idag skulle jag köra på bindesteck istället för underscore och utan .asp
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  4. #4
    Magnus-SEOs avatar
    Magnus-SEO Magnus-SEO är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    227
    Intressant, här är ett referat av Matt Cutts presentation:

    Matt claims that dynamic URLs are treated the same as static URLs.
    The type of file extension used in your URL won't affect your rankings, unless it’s “exeâ€.
    Ni hittar hela referatet här:
    httx://www.bruceclay.com/blog/archives/2007/07/search_engine_o_6.html

  5. #5
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Allt skall inte heller göras för SEO

    Tänk användare och utveckling också.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)