Resultat 1 till 18 av 18

Normalpris för inlänkar?

  1. #1
    john32s avatar
    john32 john32 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    9
    Tjena!
    Bra forum ni har. Läste lite om Jim i en amerikansk tidning, kommer inte ihåg vilken, så jag tänkte kolla lite på hans forum.

    Vad tycker ni proffs är lämpligt att betala för en textlänk på en pr 4 sida? Sidan är ganska liknande den som den ska länka till. Länken är på huvudsidan, längst ner i hörnet. Sidan hade 200 000 besökare förra året men trafiken från den sidan spelar egentligen ingen roll. Det är bara för att förhoppningsvis höja den egna rankingen. Kan tyvärr inte uppge vilka sidor det rör sig om..

    Sidan har inte många utgående länkar dock många länkar till undersidor. Vad skulle förresten vara bättre, fler länkar till sig på undersidor som är pr 2 eller en på huvudsidan?

    Tack på förhand (om ni orkar svara)..

  2. #2
    Johanness avatar
    Johannes Johannes är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    2
    Absolut inte mer än 1000 SEK/mån

  3. #3
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    1000 SEK/mån för en PR4-länk är ett grymt överpris i min värld, eller så är jag lurad

  4. #4
    Johanness avatar
    Johannes Johannes är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    2
    Som sagt inte mer än 100 SEK :P
    En del seriösare tidningar och liknande kan dock behöva såpass... Om man vill ha en riktig länktext

  5. #5
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    De där nollorna kan vara busiga...

  6. #6
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av john32
    Tjena!
    Bra forum ni har. Läste lite om Jim i en amerikansk tidning, kommer inte ihåg vilken, så jag tänkte kolla lite på hans forum.

    Vad tycker ni proffs är lämpligt att betala för en textlänk på en pr 4 sida? Sidan är ganska liknande den som den ska länka till. Länken är på huvudsidan, längst ner i hörnet. Sidan hade 200 000 besökare förra året men trafiken från den sidan spelar egentligen ingen roll. Det är bara för att förhoppningsvis höja den egna rankingen. Kan tyvärr inte uppge vilka sidor det rör sig om..

    Sidan har inte många utgående länkar dock många länkar till undersidor. Vad skulle förresten vara bättre, fler länkar till sig på undersidor som är pr 2 eller en på huvudsidan?

    Tack på förhand (om ni orkar svara)..
    Det beror helt på vilken bransch din site verkar inom, vilken typ av konvertering handlar det om etc. etc.

    Lite svårt att svara på alltså, det är många faktorer som skall tas med i beräkningen för att bestämma priset.

    Vad har sidan som du skall köpa på för ålder?

    Om länken ligger längs ner i hörnet minskar värdet på den rejält...

  7. #7
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    1000 kr/år kan vara rimligt om det är en RIKTIGT relevant och bra länk. I övrigt låter det mycket för en pr4-länk.

    Har köpt pr4-länkar för mindre än 1 dollar förut...

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det beror ju också på om länken ger trafik och om den ger trafik också vad länken avser. Handlar det om en länk som ger trafik som är intresserade av att köpa en pryl ska ju priset upp.

    Sedan handlar det rimligen också vad sökordet är värt avseende ankartexten och vilken betydelse som dina utlänkar kan tänkas ha där. Samt också hur du själva rankar på det.

    Det där är viktiga faktorer också och behöver räknas in i priset.

  9. #9
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Jag skulle bli väldigt förvånad om trådskaparen fortfarande väntar på ett svar
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  10. #10
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    Jag skulle bli väldigt förvånad om trådskaparen fortfarande väntar på ett svar
    Likväl är det en intressant fråga. Det handlar om att definiera värdet av ett kapital som säljs.

  11. #11
    kleins avatar
    klein klein är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31
    Med tanke på att nästa alla mina sidor har minst pr4, även dåliga slask sidor. Idag är väl PR5 ett minimum kanske tom PR6 ett måste.

  12. #12
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Köp trafik istället. Jag skulle gärna betala 1000:-/mån för en pr4 med 800 besökare som flödade via den. En pr4 med 0 besökare är värd 0:-.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  13. #13
    kleins avatar
    klein klein är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31
    Jag trodde man köpte Pr länkar för google skull , inte för trafik. Alltså länkar från sidor med högt pr ger nästa lika högt pr till dom sidor man länkar till. På sätt rankas den sida man länkar till högre.

  14. #14
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Citat Ursprungligen postat av klein
    Jag trodde man köpte Pr länkar för google skull , inte för trafik.
    Nej, det beror på vad man vill, det är ju trafiken som ger dig pengar, inte länken i sig självt. Hur tror du tex google själva resonerar kring det där? Det är lite som att ha en dyr fin bil i garaget för att man inte vill köra omkring med den. Skall du köpa en länk, så se till att den placeras så att du får trafik också.
    Citat Ursprungligen postat av klein
    Alltså länkar från sidor med högt pr ger nästa lika högt pr till dom sidor man länkar till.
    Nej, en pr6 kan aldrig "ge" pr6 till en annan sida oavsett om det så är enda länken. Läs på om hur pagerank-algorithmen fungerar.
    Citat Ursprungligen postat av klein
    På sätt rankas den sida man länkar till högre.
    Kanske. Det beror på. Är det rätt nisch på båda sidorna? Skickas det trafik? Har sidan du köpte länken på extremt mkt utlänkar?
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  15. #15
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Hur kan ni skriva så mycket och ändå undvika det självklara svaret?

    PR4 säger ingenting. Det viktiga är vad länken är värd för dig och hur mycket ut/inlänkar den har, samt om den syns i den SERP du själv vill synas i (fördel!).

    Snittpriset på länkar i Sverige (för oss, som köper länkar i större skala) är 4215 kr/år.

  16. #16
    kleins avatar
    klein klein är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31
    Men har du pr6, så får du ju på den länkade sidan pr5. Om de sedan finns innehålle på pr5 sidan, så kommer google generar trafik.

    Sedan att PR värdet inte är allt, är ganska självklart. Jag är ingen stor förespråkare av dessa "skräpsidor" som folk slänger upp, bara för skapa trafik, och sedan skicka trafiken vidare till annan hemsida.

  17. #17
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    PR betyder inte ett skvatt när det kommer till ranking i SERP'en. Relevans och trust betyder allt. Ofta faller det sig naturligt att en sida med hög trust också har hög PR, men inte nödvändigtvis.

    Så stirra inte er blinda på PR, utan bedöm istället hur relevant länken är och vilken trust sidan som länken ska ligga på är. Självklart ska det vara en länk som ligger inbäddad i content på en bra placering på sidan. Footerlänkar och länkar som placeras på andra obskyra platser ger inte samma effekt. Och bör således betinga ett lägre pris.

  18. #18
    kleins avatar
    klein klein är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31
    Den domänen jag som har pr5 har varit inaktiverad ca 1 1/2 år. Men många av domänens länkar finns kvar.

    Dom nuvarande länkarna stannar inom samma område. Tanken är att utveckla det här framöver, och lägga upp någon form wiki, man lägger lite djupare information om produkterna.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Plugin till Wordpress som räknar inlänkar
    Av Gustaf i forum SEO-verktyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-04-22, 21:35
  2. Bra placeringar ger bra med inlänkar
    Av Jim Westergren i forum Länkbygge
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 21:38
  3. Tiden det tar innan inlänkar ger effekt
    Av erila107 i forum Länkbygge
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-02-03, 17:30
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 10:51
  5. Antalet inlänkar
    Av rickardx i forum Länkbygge
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-06-11, 20:37