Resultat 1 till 5 av 5

Googlebot och javascript location.replace

  1. #1
    closingbells avatar
    closingbell closingbell är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    18
    Hej,

    Använder tyvärr lite iframes på siten och har många sidor indexerade av Google där sidan visas helt separat, d.v.s. inte i sitt rätta iframe. Om jag använder javascript windows.location.replace för att skicka vidare användaren till en annan annan sida om sidan inte visas i sitt rätta iframe, kommer Google då straffa mig för detta? Googlebot ska väl inte köra javascript, men kan Googlebot ha tagit fasta på denna typ av redirect ändå?

    Eller är denna variant bättre

    <script language="javascript">
    document.myform.submit();
    </script>
    </head>
    <body>
    <form name="myform" action="nya_sidan.html" method="get"></form>
    </body>

    Hittar tyvärr inga andra bättre sätt då sidan först måste laddas för att jag ska vara säker på att sidan inte har laddats i sitt rätta iframe.

    Tacksam för svar
    Senast redigerat av closingbell den 2007-09-27 klockan 11:55.

  2. #2
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Hehe jag är ledsen men Google har börjat dissa alla som använder frames.

    Tror inte att frames-baserade sidor (iframes eller frameset) kommer att stödjas igen, alls. w3c pysslar ju med xhtml 2.0 och i den ingår något som heter xframes och jag gissar att det är först med xframes vi kommer få se stöd för frame-lösningar igen.

    Men tills dess så finns det inga lösningar på ditt problem. Det bästa är väl att lägga en länk längst ner på alla sidor som visas i frame som hänvisar besökare tillbaka men det kräver ju att besökare klickar på länken.

  3. #3
    closingbells avatar
    closingbell closingbell är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    18
    Tack för svar. Frågan var egentligen om Google straffar sidan för att man på sidan har javascript varianten för redirect location.replace alternativ document.form.submit. Givetvis vill vi inte ha kvar iframe varianten, fast fram tills dess så vill vi inte att användaren ska få den avskalade sidan (som Google har indexerat) utan att sidan ska visas i sin rätta omgivning.

    Kort: är det skadligt SEO mässigt att redirecta via javascripts window.location.replace() alternativt document.form.submit?

  4. #4
    closingbells avatar
    closingbell closingbell är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    18
    Läste lite mer på nätet. Tydligen är det rena katastrofen att javascript redirecta på detta sätt. Rätta mig om jag har fel.

  5. #5
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Google verkar avindexera sidor med JavaScript vilket gör att det är rätt skadligt med JavaScript då indexeringen av sidan blir dålig.

    Men driver man bara trafik via sin startsida och har en bra sådan (med text och info som ligger utanför iframe) så behöver det vara så katastrofalt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Googlebot inloggad på WN
    Av blåregn i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 14:01
  2. Javascript - Webbspindlar som hanterar javascript
    Av Martin Lindhe i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-27, 23:28
  3. Google läser JavaScript - lite info
    Av Gustaf i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 23:03
  4. Javascript Src=http://
    Av yoggi i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 21:55
  5. Googlebot 2.0
    Av vajpero i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-26, 18:35