Resultat 1 till 16 av 16

301 redirect som funkar på en windows server?

  1. #1
    Vindviljas avatar
    Vindvilja Vindvilja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    30
    Hjälp!!!

    Jag måste göra en redirect på en sida som inte finns längre och det funkar inte!

    Så här är det: Om man söker på ett visst ord så pekar Google på en sida som inte funkar nämligen: minsida/main.html. Denna sida finns inte längre och nu har jag hållt på nästan två timmar med att försöka göra en 301 på denna sida.

    Jag gjorde en ny main.html och sen har jag försökt stoppa in en massa olika script i den, men inget funkar. Det enda som händer är att jag kommer till en sida där det står:<%@ Language=VBScript %> <% Response.Status="301 Moved Permanently" Response.AddHeader "Location", "http://www.minsida.se/" %> utskrivet i text. (Den kör ju så klart inte scriptet för att det är en html-sida och inte en asp-sida...) Det hjälper mig föga och jag börjar bli riktigt less nu.

    Jag ringde till företaget som hostar hemsidan, men de kunde inte hjälpa mig sa de. Men hur sjutton gör man en redirect på en html-sida som ligger på en windowsserver om man inte kan göra det från IIS? För det jag gjort ovan funkar inte, jag har lagt scriptet på alla tänkbara ställen, men det funkar iallafall inte.

  2. #2
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Du får ta bort index.html och lägga in en index.asp istället, förstasidan hittas ju ändå.

    Kör sen något av detta:
    http://www.seoconsultants.com/tips/asp/301.asp
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  3. #3
    Vindviljas avatar
    Vindvilja Vindvilja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    30
    Jag har en index.asp redan. Problemet är att Google länkar specifikt till www.minsida.se/main.html och den finns inte mer. Nu är allt i asp. main.html är en gammal fil som fanns för ca ett år sedan, men som jag senare har gjort om och tagit bort. Problemet är att jag nu måste göra en redirect på just main.html och det verkar inte funka.

  4. #4
    Christian Bolstads avatar
    Christian Bolstad Christian Bolstad är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    133
    Det borde gå att tvinga IIS till att behandla main.html som en ASP-fil.

    I Apache görs det enkelt med en kombination av direktiven FilesMatch och ForceType. Det skulle förvåna mig om det inte finns något motsvarande i IIS.

  5. #5
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av Vindvilja
    Hjälp!!!

    Jag måste göra en redirect på en sida som inte finns längre och det funkar inte!

    Så här är det: Om man söker på ett visst ord så pekar Google på en sida som inte funkar nämligen: minsida/main.html. Denna sida finns inte längre och nu har jag hållt på nästan två timmar med att försöka göra en 301 på denna sida.

    Jag gjorde en ny main.html och sen har jag försökt stoppa in en massa olika script i den, men inget funkar. Det enda som händer är att jag kommer till en sida där det står:<%@ Language=VBScript %> <% Response.Status="301 Moved Permanently" Response.AddHeader "Location", "http://www.minsida.se/" %> utskrivet i text. (Den kör ju så klart inte scriptet för att det är en html-sida och inte en asp-sida...) Det hjälper mig föga och jag börjar bli riktigt less nu.

    Jag ringde till företaget som hostar hemsidan, men de kunde inte hjälpa mig sa de. Men hur sjutton gör man en redirect på en html-sida som ligger på en windowsserver om man inte kan göra det från IIS? För det jag gjort ovan funkar inte, jag har lagt scriptet på alla tänkbara ställen, men det funkar iallafall inte.
    Har du en egen 404 sida i ASP så går det att lösa. Då kan man skicka tillbaka 301 istället för 404 till servern för just den sidan.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  6. #6
    Vindviljas avatar
    Vindvilja Vindvilja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    30
    Okej, det vore ju det bästa. Om man inte har tillgång till servern själv, funkar det ändå? Sidan ligger på Bahnhof, och de var inte så hemskt villiga att hjälpa till när jag ringde. :-/

  7. #7
    Vindviljas avatar
    Vindvilja Vindvilja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    30
    Citat Ursprungligen postat av MattiasN
    Har du en egen 404 sida i ASP så går det att lösa. Då kan man skicka tillbaka 301 istället för 404 till servern för just den sidan.
    Jag har precis laddat ner något som ska göra precis det. Smart_404 asp, men jag vet inte om jag vågar använda det. ;-) Jag är inte precis någon stjärna på ASP, men det verkar ju inte sååå svårt.

  8. #8
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av Vindvilja
    Okej, det vore ju det bästa. Om man inte har tillgång till servern själv, funkar det ändå? Sidan ligger på Bahnhof, och de var inte så hemskt villiga att hjälpa till när jag ringde. :-/
    Javisst bara det är en 404 i asp och du kan styra den själv så funkar det.

    Ofta så ser du i så fall en 404 fil i din katalog på servern.

    Det måste även vara så att hostingföretaget godkänner det eller har det som standard.

    De flesta har någ det som standard idag då det ger högre flexibilitet men jag kan ha fel
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  9. #9
    Vindviljas avatar
    Vindvilja Vindvilja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    30
    Nej, jag har ingen 404-fil på servern så det måste ligga hos Bahnhof. Det jag hittade fungerade inte iallafall. Eller så är jag bara för trött för att förstå hur det ska funka. ;-) Men det hela föll när det stod att jag skulle byta ut default-404filen mot den nya i IIS-hanteraren. Och någonsådan har jag ju inte tillgång till vad gäller serverna. Bara den som finns på min dator och vår server här...

    Det måste ju gå, Gah. Jag har sökt och sökt men jag hittar verkligen inget svar. Nu har jag fått göra en väldigt torftig nödlösning och helt enkelt gjort en länk till rätt sida... Känns lite B måste jag säga...

  10. #10
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Jag känner med dig... :-)

    Synd att missa ev. PageRank...

    Själv kommer jag snart att överge Neno och deras windowsmiljö (inga clean urls, eller asapi rewrite-möjlighet) och ska som du göra 301-redirects. Tillhör inte heller scriptningseliten direkt, så det blir intressant. Får gör en test på av mina mindre viktiga domäner först.

    (Nenos support/ärendehantering har försämrats sedan de blev Crystone. Det kan vara ett engångstillfälle, men jag tippar på växtvärk och övergångsproblem)

  11. #11
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av Vindvilja
    Nej, jag har ingen 404-fil på servern så det måste ligga hos Bahnhof. Det jag hittade fungerade inte iallafall. Eller så är jag bara för trött för att förstå hur det ska funka. ;-) Men det hela föll när det stod att jag skulle byta ut default-404filen mot den nya i IIS-hanteraren. Och någonsådan har jag ju inte tillgång till vad gäller serverna. Bara den som finns på min dator och vår server här...

    Det måste ju gå, Gah. Jag har sökt och sökt men jag hittar verkligen inget svar. Nu har jag fått göra en väldigt torftig nödlösning och helt enkelt gjort en länk till rätt sida... Känns lite B måste jag säga...
    Är det ett företagsabb eller privat?

    Du kan ju alltid flytta domänen till någon annan leverantör och server som kan leverera om inte Bahnhof kan det. Låter konstigt dock. Trodde att det var standard för webbhotell om man inte körde med htaccess
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  12. #12
    Jacobs avatar
    Jacob Jacob är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Öland
    Inlägg
    31
    Det går i IIS-hanteraren att skapa 301-redirects får både enskiilda filer och mappar och man kan dessutom skapa en 301-redirect för filer som inte finns fysiskt på servern. Kan hosting företaget något om Windows-servrar och IIS så ska de kunna göra det.

    Jag skulle föreslå att du helt enkelt säger till dom att antingen så får de fixa en 301-redirect eller så byter du hosting bolag (om du nu har möjlighet till det d.v.s). Beroende på hur dina asp-sidor är kodade så kan det vara så att du får göra om en del där om du byter till en Linux-server med SUN:s ASP. Eller så byter du till en annan Windows-lösning med exempelvis ISAPI-rewrite, är dock inte många som har det vad jag känner till.

  13. #13
    Vindviljas avatar
    Vindvilja Vindvilja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    30
    Jag får väl ringa igen och höra. Men hitintills har de inte varit så där hemskt hjälpsamma. Tror inte jag kan flytta sidan eftersom jag egentligen inte har så mycket att säga till om på företaget tyvärr. Men att flytta sidan hade varit det bästa. Har andra problem också som skulle lösas då.

  14. #14
    Vindviljas avatar
    Vindvilja Vindvilja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    30
    Tänkte bara säga att det tog 4 samtal för Banhof att fixa problemet vara tre av dem sa att de inte var möjligt. Men nu är det äntligen fixat. Jösses, hur svårt kan det vara?

  15. #15
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Vilken lösning blev det?

    Intressant att veta vid val av leverantör
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  16. #16
    Vindviljas avatar
    Vindvilja Vindvilja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    30
    Jag talade om för dem att det visst gick att redirecta en enskild fil via ISS-hanteraren så jag antar att det var det som de till slut gjorde. Men visst känns det som att det borde inte ta 4 samtal och att jag som inte kan något om windows-servrar för att få dem att veta något som de borde veta?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. 301 redirect fråga
    Av Alfons74 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 12:07
  2. Flytt från många små webbhotell till en stor server
    Av Gustav i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-09, 21:58
  3. Byta server och skriva om koden samtidigt.
    Av Gustav i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 14:18