Resultat 1 till 2 av 2

Uppdateringsfrekvens

  1. #1
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Hur viktig är uppdateringsfrekvensen för google?

    Hur mycket vill google helst att man ska uppdatera?

    Vad händer om man helt plötsligt slutar uppdatera en sida för gott?

    ____________________________________

    Så vitt jag vet så sänker inte google en sidas rank om man slutar uppdatera den i några veckor. Jag vet att google älskar "fresh content" som de brukar säga på DP, men jag är osäker på hur stor betydelse det igentligen har.

    Jag ber alltså om expert svar.

  2. #2
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Jag brukar försöka tänka mig Google-bot som en intresserad sajtbesökare.

    Om jag uppdaterar med en ny artikel varje dag så kan jag (så småningom) känna mig rätt säker på att Google-bot återkommer varje dag för sin nya daglig dos läsning. Om jag plötsligt slänger in 12 nya sidor en dag så är det, beroende på den tidigare uppdateringsfrekvensen, inte alls säkert att Google-bot kommer att fatta detta och hitta alla de nya sidorna.

    Om jag så tar en paus på en månad eller två, kommer Google-bot till förstone flitigt komma tillbaka i hopp om nytt material, men så småningom kommer den allt mer sällan, och när jag sedan sätter igång med min normala uppdateringsfrekvens igen är det alls inte säkert att den omedelbart börjar komma på dagliga besök.

    Just så beter sig en intresserad, flitigt återkommande sajtbesökare.

    Min teori om hur detta skulle kunna tänkas slå igenom i placeringarna, är att en ny sida, ju får en liten fresh-boost ett tag, och om man kan åstadkomma en jämn ström av nya sidor (som i sin tur fortsätter att länka till varandra) så upprätthåller man denna boost under längre tid.

    När man återkommer till ett par år gamla sidor, och uppdaterar dem med nytt innehåll och ger dem en bättre placering på sajten, så är det ännu bättre. Sidans adress finns redan etablerad i indexet, men kompletteras nu med den boost som åstadkoms av att den ligger mer aktivt länkad, kanske med en ny placering på förstasidan.

    Sedan har vi ju MSN Search, där jag tycker att det verkar som att färskhet och ständig tillförsel av nya sidor verkar vara en absolut nödvändighet. Här har vi inte bara en trogen och flitigt återkommande läsare, utan också en otrogen läsare som ruttnar på en om man slutar tillföra material på sajten och väljer annan läsning istället.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)