Resultat 1 till 30 av 30

Tjänster SEO-leverantörer har för att generera naturliga länkar

  1. #1
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det här är ett intressant område tycker jag. Låt oss dokumentera de tjänster SEO-leverantörerna har här.

    Jag gjorde tråden mer generell. D.v.s. alla exempel intressanta som länkbyten ska postas.

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Intressant tråd, men det finns viss risk att den övergår i smutskastning av SEO företag med tanke på att det finns en hel del länkbyggen som är av lite mer ljusskygg karaktär.

    Enligt reglerna (nr 5) får inget sådant förekomma: http://www.seo-forum.se/angaende-seo...aes-innan.html

    Men om vi kan hålla denna diskussion på rätt nivå, och dessutom utan att nämna vilket bolag som levererar tjänsten kanske det kan fungera...

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det som ska postas i den här tråden är inte SEO-tjänster generellt. Här ska bara tjänster för att stimulera naturliga länkar anges. D.v.s. ingen länkförsäljning eller uthyrning av länkar. Inte heller att bygga satellitsajter åt företag.

    Vidare ska tjänster där man bygger templates inte heller postas. Det är kanske inte trivialt att göra men är som tjänst inte särskilt intressant. Vidare betrakar Google dessa inte som naturliga inlänkar.

    Vad som ska postas är tjänster för att öka antalet naturliga inlänkar till ett företag. Det ligger väl
    långt innanför vad Google tillåter. I princip bör därför inte kritik av leverantörer vara nödvändigt.

    Särskilt gäller det som att det för den här tråden är brutalt ointressant om de faktiskt levererar det som tjänsten pekar ut. Vad tjänsten sägs innehålla oavsett om det är korrekt eller inte är vad som är intressant. Däremot ser ska vi inte begränsa oss till Sverige och syftet med tråden är inte att ge reklam åt leverantörerna.

    Vad som är intressant är att få upp den här information eftersom det är en intressant prediktator för viss utveckling. Vidare inspiration.

  4. #4
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Instämmer med argumenten Hans tar upp.

    Tycker vi kan gå steget längre och säga att leverantör för den påstådda tjänsten kommer från [x] och bara utelämna företaget helt och hållet.

    Intresset för att se hur en sådan här tjänst ser ut som kan sälja i ett paket format som kunder förstår är otroligt stort hos åtminstone mig. Har vridit och vänt på detta ett tag och ser inte hur det skulle se ut. Idéer för linkbait har jag och vad man kan göra för typer av linkbait. Men att paketera det så att kunderna förstår det är bortom mig, åtminstone för de kunder som inte litar blint på vad jag säger och bara säger åt mig att göra som jag tycker.

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Egentligen tänkte jag få lite input i tråden från åtminstone Bernt men det verkar ju inte bli något. Bernt har ju antytt om sådant här nu ett halvår nu. Googles freshness all over again.

    Men jag får väl börja med denna postning som jag tänker följa upp med något mer komplext direkt efter.

    Svenskt exempel: Olivolja - Fontana
    Jag träffade på matoljelevernatören Fontana:s hemsida då jag såg en otrevlig defekt i ett av deras recept. Samtidigt tipsade jag om att de kunde länkar vår sida om olivolja. Ingen sökmotorvänlig länk dock.

    Likväl noterade jag att de satsat på vad kan kalla integration mot bloggosfären.

    Fontanas blogglista - Gratisprover
    Fontanas blogglista

    Har du en bloggsida? Handlar den om mat eller matlagning? I så fall kan du ansöka om att bli med i Fontanas blogglista.

    Som medlem får du gratis varuprover och provsmakningsexemplar av våra senaste produktnyheter. Dessa kan du använda hur du vill, antingen för att skriva recensioner eller att lotta ut till dina besökare. I utbyte skulle vi uppskatta en länk tillbaka till www.fontana.se, men det är inget krav.

    Fontanas plugin
    Och så har vi: Receptsökning med Fontanas plugin

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    För mig känns det som att IT inte är det första som de flesta ska titta på. Bra innehåll är menar jag oftast bäst. Men man behöver tänka till.

    Låt mig ge ett exempel med Nyfikenvital på något jag kunde försöka optimera den här vägen men valt att inte göra: mycket arbete, liten potential och känsligt område.

    Exempel: Cancer
    Vi har ett brutalt stort material med forskningsnyheter i segmentet cancer. För cancer liksom ett antal andra nyckelord krävs mycket för att ranka. Du behöver en del trust. Erfarenhetsmässigt vet jag att patientföreningar fungerar bra.

    1. Vad är situationen nu?

    1. 30 - 40 nyheter med journalreferenser.
    2. Inga sökmotorvänliga utlänkar.
    3. En huvudsida med en del text och länkar till nyheterna.

    2. Vad kan tänkas länka?
    Patientföreningar och forskningsstiftelser.

    3. Vad har vi redan som har värde?
    Nyhetsbevakning av forskningsnyheter som är för Sverige omfattande. Det kan man trycka på när man tipsar för att få länkar.

    4. Vad kan göras bättre?

    1. Huvudsidan behöver i så fall innan bli mycket bättre. En komplett mycket välgjord lista med alla vanliga begrepp utmärkt förklarat.

    2. Strukturering av nyheter. Nyheterna behöver kategoriers snyggt och relevant. Undersidor för varje grupp är troligen det bästa.

    5. Testa
    Man testar sedan om det man har är tillräckligt bra. Jag skulle göra detta genom att ta kontakt med några bloggar inom området och fråga vad de tycker och vad som kan göras bättre.

    Sedan kan man börja bearbeta.

  7. #7
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Har inte studerat tråden i detalj ... men svenska tjänster för att genera naturliga inlänkar - finns det överhuvudtaget?

    Har mycket svårt att tro det. Jag känner bara till ett handfull internationella sådana. Jag vet att till exempel Andy Hagans, Rand Fishkin, Michael Gray och Todd Malicoats har erbjudit tjänster inom länkbete. Osäker om de gör det idag. Priset låg på $2K och uppåt vill jag minnas.

    Jag tror inte ens den svenska marknaden är redo för någon tjänst av detta slag. Det närmaste man kan komma deras tjänst i Sverige är väl att få sin sida nämnd på aftonbladet och hålla tummarna att så många bloggare som möjligt får nys om en och länkar till en.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Nej jag ser heller ingenting. Eller lite.

    För oss kan det likväl vara intressant att samla exempel.

  9. #9
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Har funderat om och om ett par vändor, men beslutat mig för att inte "avslöja" mina tankegångar och de arbetsmetoder som vi använder. Av två huvudsakliga skäl. För det första vore det dumt av mig att berätta för alla konkurrenter vad vi gör och hur vi gör det, om det nu är som ni säger: att ingen arbetar med tjänster som genererar naturliga inlänkar.

    För det andra är dessa tjänster till viss del i utvecklings- och teststadiet och effekterna av dem därför inte helt klarlagda.

    Dessutom handlar det inte om samma metodik och angreppssätt i alla case. Det är det som gör denna form av off-page optimering så intressant. Man måste se till varje kunds unika förutsättningar och agera utifrån dem.

    Jag kan väl säga så mycket som att det rör sig om tekniker och metoder som ligger i gränslandet mellan naturlig länktillväxt och till viss del old school: länkbyten, kataloger mm..

    Kanske ändrar jag inställning i frågan framöver.

    Exemplet som du beskriver i det inlägg jag citerat nedan är ett bra exempel på något som kan generera en del länkar...

    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Egentligen tänkte jag få lite input i tråden från åtminstone Bernt men det verkar ju inte bli något. Bernt har ju antytt om sådant här nu ett halvår nu. Googles freshness all over again.

    Men jag får väl börja med denna postning som jag tänker följa upp med något mer komplext direkt efter.

    Svenskt exempel: Olivolja - Fontana
    Jag träffade på matoljelevernatören Fontana:s hemsida då jag såg en otrevlig defekt i ett av deras recept. Samtidigt tipsade jag om att de kunde länkar vår sida om olivolja. Ingen sökmotorvänlig länk dock.

    Likväl noterade jag att de satsat på vad kan kalla integration mot bloggosfären.

    Fontanas blogglista - Gratisprover
    Fontanas blogglista

    Har du en bloggsida? Handlar den om mat eller matlagning? I så fall kan du ansöka om att bli med i Fontanas blogglista.

    Som medlem får du gratis varuprover och provsmakningsexemplar av våra senaste produktnyheter. Dessa kan du använda hur du vill, antingen för att skriva recensioner eller att lotta ut till dina besökare. I utbyte skulle vi uppskatta en länk tillbaka till www.fontana.se, men det är inget krav.

    Fontanas plugin
    Och så har vi: Receptsökning med Fontanas plugin

  10. #10
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Ett till exempel. katalogen.nyfikenvital.org byggde vi själva ovanpå Drupal. Ett viktigt tänk är när vi får tid att paketera den öppenkällkod ger kataloger som använder den länkar (frivilligt är ju givet från öppenkällkod men faktiskt enkelt inställningsbart tänkte jag).

    Dock stimulerar den bra med naturliga länkar om än inte spontana. Den är lätt bloggad bland legio av IT- och internetbloggar. Hade man använt vanlig mjukvara för en katalog hade inte alls samma möjligheter funnits.

    Ett sätt till att tänka.
    Senast redigerat av Bernt Johansson den 2007-10-09 klockan 21:09.

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Här är något jag försökte med:
    http://www.seo-forum.se/laenkbeten-f...lickr-and.html
    Kan väl ses som ett länbete menarjag.

  12. #12
    Christian Bolstads avatar
    Christian Bolstad Christian Bolstad är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    133
    http://seo2.0.onreact.com/20-ways-to...ized-by-google

    Tjugo tips på länkbeten och 'legit' köpta länkar. Till viss del gammal skåpmat men helt klart värt att läsa.

  13. #13
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Notera att jag definierade om tråden så att den är bredare. Här samlar vi kreativa länkbeten så att vi kan få inspiration av varandra.

    Följande försök kan man förutom huvudsyfte se som ett länkbete
    Utmaning - Julklappar med Rättvisemärkt eller Rättvis handel.

    Allmänt när man arbetar med länkbeten är det klokt att tänka till menar jag vilken grupp man ska nå ut till. Att tänka hela bloggosfären tror jag är för stort. Hellre tänker man kanske fotobloggar, bloggare engagerade i någon o.s.v.

  14. #14
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    När Jim fick sin text kopierad och vi bloggade den för att de inte skulle åka ut är ju när det postades här en metod som uppmuntrar till naturliga länkar.

    Urbans tankar kring det har vi här: Spontana länkar.

    Många liknande situationer bör finnas när en negativ händelse möjliggör ett värde från ett samhälle som mer än väl kompenserar den ursprungliga skadan.

  15. #15
    Kockens avatar
    Kocken Kocken är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    BD
    Inlägg
    63
    Har inte sett detta här, men kan ha missat det.
    Här är ett av de bästa länkbetena jag sett.
    http://www.idg.se/2.1085/1.123337

  16. #16
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Kocken, det där är en typisk PR-grej.

    Men det är förstås lite intressant. Man kanske inte gör PR-insatser längre enbart för att synas, utan för att få länkar? Det är så nya webben fungerar tror jag. Och det är därför PR-människor måste förstå webben, för det är de som är bäst på sådana här saker.

  17. #17
    Kockens avatar
    Kocken Kocken är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    BD
    Inlägg
    63
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Kocken, det där är en typisk PR-grej.
    Men de fick/får säkert en hel del länkar från bloggar/forum med mera samt från en idg.se. För att inte prata om trafik.

  18. #18
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Det man kan fråga sig är hur mkt det kostade att smörja upp kuggarna på idg för att de skulle posta artikeln.

  19. #19
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Inte så mycket. Kontakter och lite smek så fixar det sig vettu, det är inte svårare än så.

    PR-folket får in artiklar varje dag, så varför skulle inte andra kunna få det också?

  20. #20
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Björn
    Det man kan fråga sig är hur mkt det kostade att smörja upp kuggarna på idg för att de skulle posta artikeln.
    De har så många tidningar att har du något intressant att berätta finns alla möjligheter i världen.

  21. #21
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det här var väl ett kul länkbete för att uppmuntra till naturliga länkar:
    http://www.seo-forum.se/nyheter/2720...n-vinn-en.html

    Och här är själva tjänsten: Placeringsrapport på aktörer inom sökmotoroptimering

    Och gav det i alla fall en bloggning

  22. #22
    Simon Sundens avatar
    Simon Sunden Simon Sunden är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92
    OK, är lite sen med att kommentera detta, men just detta med att generera naturliga inlänkar är intressant, mycket intressant. Speciellt efter Googles senaste "krig" mot betalda länkar...

    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Kocken, det där är en typisk PR-grej.

    Men det är förstås lite intressant. Man kanske inte gör PR-insatser längre enbart för att synas, utan för att få länkar? Det är så nya webben fungerar tror jag. Och det är därför PR-människor måste förstå webben, för det är de som är bäst på sådana här saker.
    Anton har faktiskt rätt här, men det leder faktiskt outsökt till en helt annan fråga och diskussion.

    Varför inte lära PR-bolagen hur man kan tänka i länkform? Om de nu redan har kontakterna för att få in artiklar i tidningar mm - vad är det som säger att de inte kan ta hand om länkarbete i form av naturligt inkommande länkar?

    Det finns många bolag i USA som överlåter länkarbets-delen till deras marknadsförings-byråer direkt. I Sverige finns det idag direkta word-of-mouth och buzz-byråer som jobbar på olika sätt för att skapa buzz. Vad de "ännu" inte vet är att de skulle kunna jobba ruskigt effektivt med detta utifrån länkbyggande.

    Jag ser faktiskt en ganska tydlig trend att många sökmotoroptimerare börjar vandra vägen in på marknadsföringsbiten, och det är faktiskt ganska naturligt. Det är mycket möjligt att vi får se PR och marknadsförare gå den motsatta vägen också...

    Vad tror ni?
    Senast redigerat av Simon Sunden den 2007-10-25 klockan 22:04. Anledning: syftningsfel i text
    Blogg: Joinsimon | Företag: Honesty

  23. #23
    xsajts avatar
    xsajt xsajt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    63
    Ett väldigt bra sätt för naturliga länkar är att ge användare en egen adress till sin sida. Om man nu har en tjänst där användare registrerar sig. Det vet nog alla här, men ville bara säga att det fungerade bättre än jag trodde.
    När jag började på mitt projekt visste jag inte så mycket om SEO men ville att medlemmarna skulle få en egen adress. När jag nu har lärt mig lite SEO så inser jag att det var ett väldigt bra drag.
    Väldigt mycket fler än jag trodde som lägger in länken till sin sida och oftast även med de rätta ankartexterna. Sen är det ju mest sidor med "Välkommen till min hemsida" karaktär, men det känns ju bara ännu mer "naturligt".

  24. #24
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Getupdated erbjuder numera tjänster för generering av naturliga länkar genom att skapa innehåll som intresserar besökare. Minst 200 nya naturliga länkar bör genereras, annars får kunden pengarna tillbaka!

    Läs mer här.

  25. #25
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    vet inte om detta passar i tråden men, men..

    jag skickade ut ett mail till alla Sveriges kommuner med info om att jag under en begränsad tidsperiod erbjöd alla företag inom kommunen möjlighet till 40 % rabatt på våra tjänster.

    Fick en hel del länkar på det viset från tunga kommunsidor.

  26. #26
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Simon Sunden
    Varför inte lära PR-bolagen hur man kan tänka i länkform? Om de nu redan har kontakterna för att få in artiklar i tidningar mm - vad är det som säger att de inte kan ta hand om länkarbete i form av naturligt inkommande länkar?
    Tja pragmatiska argument mot det är flera. Dels att svenska PR-byråer inte förstår konceptet överhuvudtaget runt sökmotorer. Vidare finns svårigheter för media att länka varifrån de publicerar vilket gör att de normalt inte gör det.

    Tittar vi på länkbete vilket i kärnkonceptet borde vara hyggligt anpassat för PR-byråer, d.v.s. skapa en händelse som väcker intresse som levererar något synbart värde av det, så saknas så vitt jag vet ännu något koncept där en PR-byrå gjort detta.

  27. #27
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av Maccke
    Getupdated erbjuder numera tjänster för generering av naturliga länkar genom att skapa innehåll som intresserar besökare. Minst 200 nya naturliga länkar bör genereras, annars får kunden pengarna tillbaka!

    Läs mer här.
    Pling! Där kom det jag tror att SEO-branschen måste fokusera mot under 2008. Bra!

  28. #28
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Jan Sandahl
    Pling! Där kom det jag tror att SEO-branschen måste fokusera mot under 2008. Bra!
    Det har du absolut rätt i. Sedan tror jag att man som kund ska vara mycket observant på vad man köper och vad man får.

    För den här typen av tjänst generellt men inte nödvändigtvis specifikt för ditt exempel bör beaktas att större aktörer har egna nätverk. Ett mellansteg som kan förekomma, och är fallet i andra regioner som ligger SEO-generationer före, är att "pseudotjänster" dyker upp mellan den äldre generationen "uthyrning av länkar" och den typ av tjänster śom jag vet att både du och jag ser i framtiden:

    1) Vi kan t.ex. förväntas se företag och aktörer som implementerar olika typer av "länkbyten" via kataloger och blogger de själva äger där kunden får inlänkarna.

    2) Och vi kan se företag som implementerar länkbeten men när de inte levererar för in länkar från egna nätverk. Risken för det sista tror jag inte alls ska försymmas om aktören som säljer kontrollerar ett stort antal egna bloggar eller handlar i utgågna domäner. Det kan vara ytterst frestande för att nå snabba resultat.

    Det första är som vi sett för Google.com är övergående om än ej ännu för Google.se. Fall 2) är mer klurigt tror jag för just sökmotoraktörerna och om man som kund särskilt vill ha genuint naturliga länkar rekommenderar jag starkt att man manuellt kontrollerar de länkar som inkommer och gör rimlighetskontroll innan man betalar fakturan.

  29. #29
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  30. #30
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Gör så här för att mäta effekten av länkbeten.

    Ta tid på hur lång tid kampanjen tar.
    Räkna antalet nya inlänkar.
    Räkna de inlänkar som är påhittade (d.v.s inlänkar från kataloger etc)
    Dividera kostnaden för kampanjen med hur många inlänkar du fick.

    Om detta gjorde att du kände dig lurad ska du kolla detta innan du skriker:

    Se efter om du fått inlänkar från stora sidor (typ aftonbladet el liknande)
    Har din försäljning ökat el minskat under tiden kampanjen pågick.

    Såvida du inte har fått extrem namebranding under perioden och minskat försäljningen så har du gått minus. Har du gått plus är det bara att gratulera.

    Rätt enkelt att räkna ut resten själv.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lista över betalkataloger/portaler
    Av Elvis i forum Kataloger
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-05-07, 13:31