Resultat 1 till 10 av 10

Sajter som indexeras efter några minuter?

  1. #1
    ChumpChopss avatar
    ChumpChops ChumpChops är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    3
    Har märkt att bland annat Aftonbladets innehåll indexeras på Google mer eller mindre direkt efter att det publicerats? Hur har dom lyckats med detta?

    Står ibland i sökresultaten om man söker strax efter de publicerat något - "4 minuter sedan" eller "14 minuter sedan".

  2. #2
    Stringfellows avatar
    Stringfellow Stringfellow är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    40
    Såg att det gällde fler nyhetssiter. Jag sökte på "Sebastian Larsson landslaget" och fick upp bl.a. Blekinge Läns Tidning, SR.se och några till. Nyheten om att han kommit med i truppen är just nu c:a 3 timmar gammal.

    Denna sida fanns också med, verkar vara en SEO-kille som står bakom, kanske någon här?

    httpx://www.allinfo.se/nyheter/index.asp?i=64459

  3. #3
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Google har börjat indexera bloggar, nyhetssajter och andra sajter som uppdaterar ofta och har ett rss-flöde (?), väldigt ofta. Minuter efter att det publicerats. Det diskuterades för ett tag sen om detta i denna tråd:

    http://www.seo-forum.se/google/2350-...t-and-rss.html

  4. #4
    Maxs avatar
    Max Max är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    178
    Aftonbladet lär väl finnas med i Google News? Och det lär hjälpa innehållet att bli indexerat väldigt fort. Från en av mina bloggar så indexeras innehållet på några timmar =D

  5. #5
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    wow.. allinfo.se, det är en av mina gamla synder...

    Inte jag som äger siten numera, utan min gamla arbetsgivare. Men den siten är varken en blogg, eller har något rss-flöde... Men de uppdateras en gång i timmen, dygnet runt, året om.

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det där kan faktiskt också ha lite att göra med hur ens interna struktur ser ut. För man tillfälligt upp nytt material med tydligt större kravt än ganska kort tid senare känns det som Google vill vänta med att ta in det. Har väl att göra med omräkning av sökresultat.

  7. #7
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Jag tror definitivt att de går via något externt verktyg. Bloggar pingar automatiskt Pingomatic och Aftonbladet har som ni säger kopplingar mot andra liknande tjänster. Även mina bloggar har börjat uppdateras på dagen när jag skriver inlägg.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av per_r
    Jag tror definitivt att de går via något externt verktyg. Bloggar pingar automatiskt Pingomatic och Aftonbladet har som ni säger kopplingar mot andra liknande tjänster. Även mina bloggar har börjat uppdateras på dagen när jag skriver inlägg.
    Jo men så kan man tror jag få en dröjning i vissa fall. Har fått får mig att Google periodvis försöker ta in oss snabbare. Men sedan tar den utsidorna dessa perioder igen och tar sedan in dem en sista gång i index.

    Orsaken tror jag är att de går ut sajtvidd när de är nya. Och att den då väntar lite med att ta in dem i index.

  9. #9
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Det mesta tyder på att G använder ping eller liknande. Och det har även diskussionerna kring detta ämne varit inne på tidigare.

    Men, det var innan jag sett att allinfo.se tilldelats detta snabba indexeringsförfarande. Det är en site som inte erbjuder någon form av xml eller någon som helst pingning. Snarare tvärt om. Den läser in andra siters xml och återpublicerar dem. Inte helt sällan har G snappat upp nyheterna från allinfo.se innan den snappat upp det från originalkällan.

    Så jag är inte lika övertygad längre.

  10. #10
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Det mesta tyder på att G använder ping eller liknande. Och det har även diskussionerna kring detta ämne varit inne på tidigare.

    Men, det var innan jag sett att allinfo.se tilldelats detta snabba indexeringsförfarande. Det är en site som inte erbjuder någon form av xml eller någon som helst pingning. Snarare tvärt om. Den läser in andra siters xml och återpublicerar dem. Inte helt sällan har G snappat upp nyheterna från allinfo.se innan den snappat upp det från originalkällan.

    Så jag är inte lika övertygad längre.
    Utan att ha tittat på inlänkarna ser ju den där ut att ha varit med i en SEO-tävling. Tror du inte det är så att den registrerats på olika amerikanska bloggportaler. Många av dessa hämtar upp data ganska brutalt. Oavsett om den har RSS eller kanske de triggar något Google tittar på?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)