Resultat 1 till 2 av 2

Subdomäner i Google sitelinks

  1. #1
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Har Google börjat hantera subdomäner annorlunda?

    Denna fråga har ett tag malt i mitt huvud då jag upptäckt subdomäner i sitelinksträffar på Google.

    Det första upptäckte jag på vårt eget sökord "hogia" och Urban G tipsade mig även om att en sökning "statcounter" ger samma resultat.

    Hogia använder subdomäner och domäner för olika företag inom koncernen. Kod och design är helt skillt från huvuddomänen. Detta ger mig lite huvudbry om hur Google tolkar subdomäner numera.

    Statcounter(PR 8) och Hogia(PR 6) länkar båda från huvudsidan till subdomänerna vilket borde ge hög trust till dessa. (Ja, jag vet att man inte skall titta mycket på PR).

    Citat från SEO och deras guide
    Subdomäner
    Ett enkelt och billigt sätt att skapa en ny site, eller hur. En subdomän tolkas av sökmotorerna som en egen site som lever sitt egna liv (httpx://sub.dindomän.se). Det finns tendenser till att sökmotorerna och då i synnerhet Google kommer att ge en annan syn på sub-domäner i framtiden. Ett varningens finger lyftes av Matt Cutts på Google i början av 2006 â€vi kommer att se över alla spammande subdomäner och vidta åtgärder mot domâ€. För det är just vad Google tycker om detta, spam. Skaffa riktiga domäner istället för sub-domäner. Visst finns det siter som inte använder subdomäner för spamming utan helt enkelt använder det för att separera innehåll på en site, olika teman etc. Tänk bara på att en subdomän inte â€ärver†något värde från huvuddomänen utan lever sitt egna liv. Men det kan snabbt förändras.
    Vad ger detta för möjligheter / begränsningar?
    Rent teoretiskt skulle jag kunna ranka i sitelinks på wordpress om jag har en wordpressblogg xxx.wordpress.org (om jag hade lycktas få en länk från deras startsida)

    Kan det vara så att subdomäner mister sin status som egen domän och genom att skapa spamande subdomäner konkurrerar man med sig själv helt plötsligt.

    Vad tror ni?
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Både och!

    Beror tycks det för mig om inlänkar till subdomän finns och är tillräckligt skillt från huvuddomän. I så fall är det en egen sajt. Är det mest intern länkning och få externa inlänkar till dem verkar det som att Google gör någon identifiering av detta men ännu inte särskilt gör något just med det. Men för sitelinkes ser man ju det.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Google Sitelinks vs. låg top 10 position
    Av Patrik Berggren i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 07:41
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09
  4. Få undersidorna listade i Google: Sitelinks
    Av Jacob Jarnvall i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 19:50
  5. Google SiteLinks
    Av SEOhans i forum Google
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 19:46