Resultat 1 till 6 av 6

Skillnad mellan länkkatalog och länkfarm? Länkstrategi?

  1. #1
    Vetgirigs avatar
    Vetgirig Vetgirig är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    2
    Som nybörjare i ämnet SEO så blir jag inte riktigt klok på vad skillnaden är. En del säger "Anmäl site:n till relevanta länkkataloger", andra säger "För allt i världen, passa dig för länkfarmar!"

    1. Vad är skillnaden? Är det just att länkkatalogen innehåller länkar till andra site:r med liknande innehåll som "min" som gör den värd att kallas länkkatalog, och är det att antalet länkar/kategorier är för många som gör att en länkkatalog kallas för länkfarm? Har orden ingenting alls att göra med varandra överhuvudtaget?

    2. Vad finns det mer för länkstrategier än att i så fall anmäla site:n hos länkkataloger och att placera länkar på site:r som man har kontroll över själv?

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Fråga 2
    För att börja med fråga 2. Alltså allmänt så behöver du läsa in dig mycket mer här om det är så att du inte ser andra möjligheter. Mer konkret kan man väl börja med att utgå från Googles guidlines...

    Under rubriken "When your site is ready" hittar vi följande:

    1. Have other relevant sites link to yours.
    2. Submit it to Google at http://www.google.com/addurl.html.
    3. Submit a Sitemap as part of our Google webmaster tools. Google uses your Sitemap to learn about the structure of your site and to increase our coverage of your webpages.
    4. Make sure all the sites that should know about your pages are aware your site is online.
    5. Submit your site to relevant directories such as the Open Directory Project and Yahoo!, as well as to other industry-specific expert sites.

    I "citatet" satte jag dit siffror som ju inte finns i originalet: Webmaster Guidelines.

    Låt oss titta över respektive punkt och försöka tolka dem.

    1. Du ska försöka få andra sajter att länka till dig.

    Här finns emellertid begränsningar som Google angivet och kommunicerat. Ett tydligt whitepaper med exempel på vad som är acceptabelt respektive fel vore önskvärt. I brist på det kan man titta på vad Googles Cutts uttrycker negativa respektive positiva känslor om.

    Mer konkret ogillar han templates med länkar dit satta för SEO. Länkbyten som är för SEO är också fel men inte nödvändigtvis alla länkbyten (här är han ytterst vag).

    Att köpa länkar är fel.

    Särskilt fel är att skapa länkar automatiskt och i särklass i kombination med att text skapas automatiskt. Där kan du råka illa ut. Kan någon visa att du känner till eller troligen köpt in lösningen eller äger en lösning där text skapas automatiskt som länkar sajten åker den direkt ur index. Att det är något så när troligt.

    Vad finns då kvar? Tja du får tipsa sajter och be dem att länka dig. Detta är tidsödande och väldigt negativt. Man får få svar som inte är felmeddelande från MTA:er. Positivt är att de få länkar du får typiskt riktigt bra och mycket mer än en stor bunt länkkataloger.

    En "optimering" som jag för sådan bearbetning haft mycket stor, nästan förvånande, god framgång med är denna metod. Tog lång tid innan jag kom på den. Faktiskt är det bara två gånger som jag inte fått något tillbaka alls. En karttjänst jag länkade samt en blogg. Länkarna till dem ligger dock kvar.

    2. Denna punkt är meningslös. Troligen är det någon juridisk säkring av något slag.

    3. Avancerad fråga. Inget att bry sig i initialt.

    4. Här pekar man ju särskilt på att du ska tipsa andra sajter. Också kan man, vilket jag gör, tolka det som att sociala nätverk är bra.

    5. Länkkataloger är ok om de är seriösa.


    Fråga 1
    Det behöver inte finnas någon skillnad mellan länkfarmar och länkkataloger i presentation.

    Optimalt menar jag att det borde vara det som skiljer dem åt...

    En länkkatalog ska vara öppen. Länkfarmar däremot tillhör stängda nätverk som inte accepterar sajter på meriter.

  3. #3
    Vetgirigs avatar
    Vetgirig Vetgirig är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    2
    Tack så mycket hans99. Det var de två sista meningarna i ditt inlägg jag var ute efter Jag tolkar det som att det då i alla fall inte är skadligt ur SEO-synpunkt att anmäla site:n till de öppna katalogerna?

  4. #4
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Tipset är att använda sökfunktionen och återkomma med frågorna om en-två veckor då du fått i dig de väsentliga grunderna här från forumet.

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Vetgirig
    Tack så mycket hans99. Det var de två sista meningarna i ditt inlägg jag var ute efter Jag tolkar det som att det då i alla fall inte är skadligt ur SEO-synpunkt att anmäla site:n till de öppna katalogerna?
    Jag kan inte säga att jag sett någon särskild nackdel. Men för en ny sajt tycker jag att man ska anmäla sig i lugn takt till gamla länkkataloger som är seriösa.

    Nya sajter ska särskilt satsa på att få bloggpostningar. Särskilt bloggar som funnits 1 - 2 år eller mer, har en del besökare säg 100 - 200 eller mer, är PR4 & uppåt och är seriösa. Mycket bra.

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Ja just det sedan har vi ju...

    SEO is an abbreviation for "search engine optimizer." Many SEOs provide useful services for website owners, from writing copy to giving advice on site architecture and helping to find relevant directories to which a site can be submitted. However, a few unethical SEOs have given the industry a black eye through their overly aggressive marketing efforts and their attempts to unfairly manipulate search engine results.

    Från: What's an SEO? Does Google recommend working with companies that offer to make my site Google-friendly?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)