Resultat 1 till 15 av 15

Ni måste ha en blogg

  1. #1
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Håller man på med SEO ska man ha en privat blogg. Få saker är så praktiskt och ger så mycket. Ändå träffar man regelbundet fortfarande på de som saknar det.

    Det här blev längre än jag tänkt Men i sammanfattning:

    En blogg är riktigt bra att ha.

    Och bland de som har en blogg här?

    Hur många projekt har ni gjort som fått fler länkar? Och där med så lite jobb per länk?

    Alla här på forumet borde ha minst en blogg.

    Det är din blogg - Andras krav är oviktiga
    En vanlig idé är att en blogg måste vara för läsarna. Och från det kommer nära nog tvångsmässiga idéer att en blogg måste vara ett projekt som ska leda fram till en massa läsare. Annars känner sig bloggaren misslyckad och går ut med meddelanden om att bloggandet har varit dåligt för dem och att de ska sluta för alltid. Är bloggaren känd blir det pseudo-nyheter av det i media

    Men det där är inte nödvändigt att känna tvång för en privat & personlig blogg. Din personliga blogg är ju din blogg och den är till för dig.

    Gör en blogg som du har nytta av. Vill du inte blogga på sex månader så gör du inte det. Din personliga blogg är ju till för dig och din kontaktyta.

    Och din blogg är en styrka...

    Styrka I - En kontaktyta - Din mittpunkt på nätet
    Det blir lätt att hitta dig. Du kan peka ut det du vill. O.s.v. De här värdena är ju många fler men självklara bara vanföreställningar om alla krav försvinner.

    Att skapa mittpunkter på säg sociala nätverk som Facebook (en form av katalog över personer som är hett just nu) kan ha stort värde. Men dessa går det mode i och om 6 månader är det något annat som gäller.

    Din blogg blir en gemensam historisk faktor. Den är alltid din mitt. Den kan vara inaktiv ett tag men det gör ingenting.

    Styrka II - SEO
    Det här ju länkkraft som är din. Och den bör växa över tiden. Ett värde som följer dig och tillhör dig. Och det oavsett om länkar kommer fortsätta att värderas eller inte (de ersätts ju i så fall av något annat).

    Särskilt små webbutiker ska blogga
    .Särskilt om man är små företagare på nätet med någon liten webbutik ska man blogga. Samtidigt är en till vanföreställningen vanlig där man får för sig att allt som har ett företagsnamn på sig måste vara perfekt på alla sätt - Det ska vara Enterprice - Och finns minsta fel kommer kunderna försvinna för alltid.

    Men det är fel. En hygglig blogg är mycket bättre än ingen blogg så länge du är seriös. Små fel är mänskligt och bloggosfären är just personlig.

    Jag kan ge flera exempel på värdet av det. Men för att ta en favorit då de alltid är generösa och skickar mig mig te regelbundet tar vi tebutiken House of tea.

    När de startade e-postade de oss eftersom vi rankade på Grönt te på Google. Det är ännu idag ett ok sökord men då var det riktigt bra i min värld (undviker stora sökord) eftersom mer forskning publicerades (uppmärksamhet från stora media -> trafik från Googe).

    En avstickare om te som nyckelord på Google
    Grönt te gav till oss då som mest ca 70 unika besökare per dag och små sökord som te m.m. lite till. Då vår det bara vi som aktivt försöka ranka så väldigt lite krävdes för att vi skulle gå upp.

    Numera ger det mycket mindre: ca 20 - 30 / dag.

    Det är inte längre ett bra nyckelord längre och faktiskt att jag avmärkerade alla våra nyheter så att de inte längre ligger i nyhetsstacken. Huvudsidan om grönt te länkar dem och tar ensam kostnaden för det. Det är ju nu kombinationer som ger lite så att kasta bort länkkraft är onödigt.

    Vi har dock ett mycket brett material med mängder av nyheter och artiklar. Så antalet kombinationssökningar är egentligen föga imponerande. De går att nå från vår huvudsida om grönt te för den intresserade.

    Samtidigt som trafiken började gå ner dykt allt fler sidor om te upp och fler och fler webbutiker Jon här på forumet har ju sin sajt om omega-3 och startade en om te också. Den har gått förbi oss på åtminstone te och rooibos, och troligen annat också.

    En till avstickare om nyheter och Google
    Orsaken till att grönt te klingat av är att mycket av den forskning som då var så anmärkningsvärd avseende vår hälsa nu redan är "känd". Nya studier som bekräftar eller pekar på annat värde för vår hälsa är inte längre nyheter. När det hade nyhetsvärde läste folk om det i Aftonbladet, Expressen m.m. och sökte sedan på nätet.

    Samma fenomet har vi haft innan på Gurkmeja som jag ju bloggade tidigt om och tog upp här på SEO-forum. Fast en tydligt kortare period än för grönt te.

    Därefter såg vi samma sak ännu mer på Champix som gav som mest, om jag kommer ihåg rätt och det kan ha varit mer, lite mer 800 unika besökare per dag när det blev godkänt i Sverige mot rökning. Där ser man också att fler försöker ranka nu. Men det har inte längre just något värde som nyckelord. Det klingande av efter någon vecka och gav väl 3 - 4 / dag innan vi gick under position fyra långt senare.

    Te blogg ser ut att ha givit värde
    Vi prövade teer från Hosue of tea och skrev om flera. Då gjorde vi alltid länkbyten med webbutiker som hade lust till det och som vi testat, hade bra varor, var seriösa och som inte bröt mot våra riktliner (nu har jag mer eller mindre helt dödat det och arbetar bort mot att alla sökmotorvänliga utlänkar av skäl som kan diskuteras separat framöver men bytet med House of tea behåller jag sannolikt). Detta oavsett om de var helt nystartade och vi inte hade något att vinna på det.

    Vi fick ett trevligt och bra samarbete särskilt genom att de skickar mig så mycket te och jag gillar bra te :-) Jag gav dem några råd kring deras marknadsföring på nätet tidigt och där särskilt att de skulle skaffa en privat blogg. Resultatet av det blev den här theacea.wordpress.com. Att de fick värde av den ser jag i sökresultaten jag följer.

    Värdet av den har jag inte diskuterat med dem med ett konkret värde ser jag för dem i sökresultat där vi skär. De bloggar och snyggar upp den i lugn takt. Och här ser man just det att det inte är nödvändigt att göra ett enormt blogg projekt. En postning av och till räcker bra.

    Bloggar ger sociala länkar
    Särskilt får bloggar sociala länkar. Webbutiker får inte sociala länkar. Sociala länkar är mycket värdefullt och särskilt därför att många webbutiker får få sådana.

    Att avstå från sociala länkar är dumt. Antingen ligger du i underläge eller åtminstone under din potential. Om någon annan får sociala länkar måste du köpa in SEO, eller göra mer tidskrävande SEO själv, för att kompensera det. Samtidigt om man väljer den vägen för läsarna/besökarna/kunderna mindre värde än om du bloggat.

    Får du mindre av något annat som påverkar går det att kompensera med sociala länkar.
    Senast redigerat av whyld den 2007-10-13 klockan 10:49.

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Adderar det här också från en PM konversation här precis:

    Jag har aldrig orkat sätta mig in i någon bra bloggmjukvara så har därför aldrig orkat sätta upp en blogg. Och jag vill ju sätta upp bloggen själv så att det hamnar på en domän där jag äger innehållet.

    Men det kommer, kanske till Jul om jag får för mig att ta ledigt då eller så.
    Mitt svar på det:

    Du måste ha en blogg. Det är så oerhört värdefullt om du håller på med SEO.

    En personlig finns det ju inget särsilt värde med att ha på egen domän. Gör en på Blogger.com eller Wordpress. Tar tio minuter så är du igång.

  3. #3
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Jag håller med dig hans99. Satte igång ett nytt forum i början/mitten av augusti. Den enda marknadsföringen jag har gjort är att lägga in länken i signaturer på 2 relaterade forum och ett blogginlägg. Den bloggen ligger, som du säger, på wordpress.com och ger länkkraft, rankar högst på optimerat sökord. Resultatet av detta nystartade forum är att på ca 6 - 7 veckor har det tillkommit 90 medlemmar, det har startats ca 180 st trådar och det har gjorts ca 1700 svar, har i snitt 100 unika per dag ...

    Ok, jag var mycket aktiv i det forumet de första 2 veckorna, såg till att det började diskuteras, drog ned min aktivitet och medlemmarna började själva starta "aktivitet". När man ser att statistiken går nedåt börjar man göra lite inlägg själv igen och så är det igång igen.

    Absolut den billigaste marknadsföring jag någonsin gjort ... låter inte mycket, men forumet är MYCKET nischat, en väldigt liten special nisch inom en annan större nisch, men som växer från månad till månad.

    Så, kontentan är:

    SKAFFA EN BLOGG! ... om du redan inte har en ...

    Tillägg:
    En annan orsak till att jag startade forumet var för att lära mig en ny forumprogramvara, så fel finns det, missar i "templaten" när man "lekt" etc....

    cya,
    /PatrikB

  4. #4
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    yeye Hans jag ska skaffa mig en blogg

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    yeye Hans jag ska skaffa mig en blogg
    Gör en på Blogger så blir det av. Sedan kan du peka över den till en domän. Hosting är fortfarande gratis av Google och att det fungerar perfekt med Google avseende länkar o.s.v. kan man känna sig fullständigt trygg med. Ingenting där går någonsin fel med Blogger

  6. #6
    Håkan Liljeqvists avatar
    Håkan Liljeqvist Håkan Liljeqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    161
    Många bra argument Hans, mycket bra. Och jag kan bara hålla med om vikten av att ha en blogg som marknadsföringredskap på nätet. Min blogg är det natturliga navet för alla mina webbprojekt och också min egna frizon.

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Återställer samtliga länkar i ursprungligt inlägg eftersom de är helt i enligt med reglerna. Förövrigt går endast en av länkarna till något som tillhör mig och inte heller har jag affärsrelation med någon av övriga.

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Oavsett diskussion kring blogg är just nyhetsfenomet minst sagt intressant. Man kan säga att sju faser finns när det kommer till nyheter och nyckelord. En ny tråd kan dock vara intressant för det.

  9. #9
    Vindviljas avatar
    Vindvilja Vindvilja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    30
    Om har en blogg, (jag har en nu, först hade jag en på blogger, men den tog jag bort och startade en på Wordpress) hur viktigt är det att den ser ut som ens egen sida? Är det bra, eller dåligt? är det bättre att ha det på en separat adress, elller att koppla den till ens egen webbadress. Det gick på blogger, men wordpress verkar vara mer komplicerat. Vad ska man skriva? Just nu har jag uppe chefens månadsbrev och jag tänkte skriva om att jag precis lagt upp en massa nya kläder. kan man blogga om det, eller borde jag bara göra en nyhetssida på hemidan istället? Jag känner mig helt lost vad gäller bloggning just nu.

  10. #10
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Skillnaden mellan Wordpress och Blogger är liten i värde av bloggen när det kommer till att ranka. Reglerna gör emellertid Blogger mer tilltalande du Wordpress har begränsningar.

    En fördel med Blogger som jag inte vet finns men håller för trolig är att jag tror att flytta en blogg till egen adress där fungerar klockrent med Google. Allt annat fungerar ju enormt smidigt i kopplingen Blogger och Google.

    Tittar man på typer av Blogger avsedda för att skapa mervärde för ett företag har vi ju exempel från Google där åtminstone två typer går att se. Dels har vi medarbetaren som bloggar om sitt arbete och kanske också driver en tes, informationsprojekt eller PR-operation. Där finns bl.a. Cutts blogg som uttalat sägs handla om Google som en av tre ämnen.

    Vi har även mer officiella informationskanaler i form av bloggar. Exakt hur många de är vet jag inte men väldigt många av dem finns länkade från t.ex. deras blogg för webmasters vilken ju är ett exempel på en sådan blogg.

    För driftsättning finns ju tre alternativ:
    1) Fri adress d.v.s. någon annans domän. Kontrollera regler noggrant.
    2) Subdomän.
    3) Egen domän.
    Ingen av alternativen utesluter ju förövrigt varandra.

  11. #11
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]
    Senast redigerat av Tina Isola den 2007-10-11 klockan 09:56.

  12. #12
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av ponting
    Jag håller inte med! Det är inte måste att ha blogg om man inte har tid att sköta den,jobb och familj. Man ska också ha lust att skriva i den. Generellr bör amn skriva varje dag i 6 månader sen uppdatera den en gång/vecka är en riktlinje, ju mer amn uppdaterar sin blogg, ju mer gillar google/liva/yahoo dig.
    Jo men det är just det jag menar - att folk sätter för stora krav. Det är inte nödvändigt att ha en stor ambition med en personlig blogg. Den är ju till för dig. Har man inte lust att skriva i den på ett tag så gör man inte den.

  13. #13
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Tja länkarna i min bloggpostning i sig är utan betydelse men den här kulturen som bl.a. Niikee förvaltar börjar generellt bli irriterande. Den här kopiera, klippa och klistra kulturen kanske inte gör någon skillnad för vissa. För mig slöar det ner och tar konkret tid.

    Särskilt irriterande är att det när nu länkarna uppfyller reglerna och Niikkke för fram sin egen politik kring hur man ska länka. D.v.s. vi ska inte länka alls och absolut inte lägga nyckelord. Jag vet inte vem som är större än Niike som har samma syn för det gäller då åtminstone inte Google.

    Jag föreslår därför att samtliga utlänkar från forumet blir icke sökmotorvänliga:
    http://www.seo-forum.se/off-topic/26...g-laenkar.html

    Och då självklart också signaturlänkarna.

  14. #14
    Stringfellows avatar
    Stringfellow Stringfellow är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    40
    Personligen tycker jag google övervärderar bloggar något ofantligt. SERPen översvämmas ju av bloggresultat idag nästan oavsett vad man söker på.

    Att folks ofta korta personliga reflektioner trumfar "säkra" källor är lite märkligt, men kanske blir det en ändring på det snart?

  15. #15
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av Stringfellow
    Att folks ofta korta personliga reflektioner trumfar "säkra" källor är lite märkligt, men kanske blir det en ändring på det snart?
    visa mig en säker källa på internet (som inte kräver inlogg)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. PR5 blogg om webbdesign
    Av antepante i forum Länkbyten
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 23:34
  2. Ny blogg
    Av Peder Molin i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 17:58
  3. Blogg Adsense
    Av Peder Molin i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 16:43
  4. Få 3 öre per sidvisning på din blogg.
    Av Nisse i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 17:23
  5. Länkbyte inom webdesign - wordpress blogg
    Av wintzell i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 14:48