Resultat 1 till 2 av 2

Var har kategorisidan tagit vägen?

  1. #1
    carinbs avatar
    carinb carinb är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    2
    Hej!

    Kan någon erfaren förklara följande:

    Är på google.fi och sidor på finska

    söker på samsung lcd site:samsung.com
    Den översta träffen blir samsung kategorisida för lcd-tv www.samsung.com/fi/products/tv/lcdtv/index.asp

    Vill nu kontrollera var den kategorisidan ligger placeringsmässigt och söker därför enbart på samsung lcd. Klickar mig igenom sida för sida men den första träffen från samsung.com/fi (plats 28) är inte kategorisidan utan en produktsida som låg som no 2 i träfflistan ovan. http://www.samsung.com/fi/products/t.../le40m86bd.asp

    Varför blir det så och hur ska jag kunna fastställa var kategorisidan ligger?

    // Carin

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Ok jag kan ge dig tre möjliga förklaringar.

    1) Den första förklaringen har att göra med att du i det försa exemplet söker uteslutande på en webbplats.

    Något som möjligen var en bugg i Google var förr att även när man sökte lokalt så tog Google inte med alla sidor på sajten. D.v.s. sådana sidor som var uteslutande på sajten i globalsökning togs även bort här.

    Det ledde fram till att många, även vi, valde att inte använda Google sajtsökning med Adsense. Den visade sig emellertid inte ha samma problem. Därefter har Google korrigerat detta på global sitesökning som nu tar hänsyn till hela index för sajten oavsett om enskilda artiklar eller nyheter verkar SERP mässigt.

    Därmed påverkas uppfattar jag även lokal länkning och hur länkkraft samlas. Det bör ha tydlig påverkar på stora webbutiker och leverantörer som ju ofta har mängder av lokala sidor. Sådan påverkar bör kunna bli allt annat än liten. Att detta börjar märkas ungefär nu stämmer bra i tiden.

    Dispergens kan bli fallet.

    2) DC kan skilja sig av till ganska snabbt numera. Har väl med den snabbare omräkning av SERP.

    3) Det känns för mig att specifika åldersändringar m.m. oftare sker numera där jag uppfattar att mätningar sker.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)