Resultat 1 till 5 av 5

Byta sökmotorvänlig domän till annat namn

  1. #1
    lindgren76s avatar
    lindgren76 lindgren76 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    1
    Hej,

    Har letat på nätet om följande med fått 100 olika svar så jag försöker nu här.
    Som rubriken (lätt galet) avslöjar så vill jag byta mitt sökmotorvänliga domännamn, t.ex "billigabananer . se" till ett annat namn t.ex "chicuita . se" (inte mina domännamn naturligtvis) Jag gör detta för att jag ibörjan ville ha ett vänligt domännamn för sökmotorerna och då främst google. Sagt och gjort, det fungerade relativt bra. Men jag vill nu göra ett bättre och seriösare varumärke för min site. dvs gå från t.ex "billigabananer . se" --> "chicuita . se". Siten skall ligga kvar på samma server med samma ip-nummer, endast domännamnet skall alltså bytas.

    Frågan är: hur gör jag?

    Jag vill såklart att min nuvarande pagerank i Google skall förbli densamma efter flytt. Det är hela vitsen med min förfrågan. Gamla inlänkar till siten skall helst redirectas vid klick.

    Har för övrigt en apache server.

    Tacksam för svar eller hänvisningar till bra svar.

  2. #2
    Obbes avatar
    Obbe Obbe är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Helsingborg (sundets pärla)
    Inlägg
    176
    Jag skulle göra redirect 301 på alla filer som ligger på den gamla domän till den nya.
    På detta viset följer google och sökmoterna det automatiskt

  3. #3
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Eller så börjar du om från början med den nya domänen. Givet att du nu redan har en domän som troligen är betrodd kring bananer kan nog ranking ordnas ändå. Istället kan du göra redirect på enskilda undersidor.

    Den gamla banan sidan kan ju byggas om till något mer generellt om bananer.

  5. #5
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    När det handlar om optimering av domännamn så kan jag inte ge mer tips än att man bör välja ett domännamn som är relaterat till ditt företagsnamn (om det nu är en företagsdomän och företagswebbsida vi snacka om) eller vad det nu kan vara. Ett annat tips är att inte ha bindestreck och onödiga tecken i domänen. Sen så ska domännamnet vara relevant att söka på.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 10:52
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 12:36
  3. Sveriges första SEO-tävling!
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 767
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 10:13
  4. Byta namn på sidor
    Av Habil i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 00:49
  5. Toprankad domän till salu!!!
    Av baggelin i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 13:49