Resultat 1 till 8 av 8

Kataloger och Publicering av artiklar

  1. #1
    Magnusbs avatar
    Magnusb Magnusb är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    7
    Som en nybörjare i SEO djungeln tänkte jag höra om jag kan få lite matnyttig information från er som har hållt på med detta ett tag. Jag kanske till och med postar i fel forumdel men jag anser att min fråga kan passa in här.

    Jag tänkte höra hur ni gör när ni postar artiklar till olika directories. Vad är själva mervärdet av just denna metod och vad finns det för fallgropar? Förespråkar folk här att man manuellt postar artiklar eller använder semi-automatiska programvaror eller liknande? Jag eftersträvar att få en hög kvalite framför kvantitet i artikeln postningen på Internet men att det även ska gå snabbt.

    Vad jag har förstått när jag har läst här, verkar det inte vara alltför många som ägnar sin SEO på denna metod eller har jag fel? Jag skulle vilja ha ett tips på hur man på ett effektivt sätt når ut till så många directories som möjligt utan att ödsla en massa onödig tid samt pengar.

    Nämnas att det handlar inte handlar om enbart Svenska directories utan en företrädesvis de Engelska directories.

    Tacksam för svar, då detta ger mig huvudvärk av alla oseriösa programvaror jag stöter på när jag ska försöka lösa detta problem.

  2. #2
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  3. #3
    Magnusbs avatar
    Magnusb Magnusb är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av ponting
    Det är nog inte många seriös Seo:are som använder hel automatiska submitt program med ryggrad. Dåremot semi Auto kan till en viss gräns vara ok. Vill du vara med på engelska kataloger, hyr en Indier som gör det för billig peng och för hand, bättre i det långa loppet, dessutom följer han upp att du verkligen kom med.

    Eller gör ett semi själv, lätt som en plätt! lite VB sen är det klart
    Ok, att hyra en indier är inte aktuellt, men kan jag anta att svenska seriösa SEO företag har en hel stab med indier på sitt kontor eller enbart kör Semi mjukvara för att lägga till artiklar? Har du några tips på Semi mjukvara, jag har hittat några men de verkar inte alltför seriösa.

    Vore tacksam för svar eftersom att hyra en indier inte kommer på tal.

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Besvarar först generellt avseende att få naturliga djupinlänkar till artiklar. Och inte alls specifikt från kataloger.

    Citat Ursprungligen postat av Magnusb
    Jag tänkte höra hur ni gör när ni postar artiklar till olika directories. Vad är själva mervärdet av just denna metod [...]
    Fördelar är att det pekar ut ankartext för en specifik undersida eller artikel. Det kan, åtminstone tidigare, ha två verkningar:

    1) Det tydliggörs att denna sida ska visas i SERP när något från din sajt ska visas upp för ett nyckelord.

    2) Det kan gynna din ranking på nyckelordet.

    Citat Ursprungligen postat av Magnusb
    och vad finns det för fallgropar?
    1) Är det rätt artikel du tipsar / anmäler? Det måste ju vara något som ska ha möjlighet att få länken för att tid inte ska gå bort i onödan.

    2) Hur sitter artikeln i sajten hierarki? Detta har jag gjort bort mig på genom att inte hålla reda på länkar vi fått till artiklar för att sedan inte fullt ut använda dem för propagera och förstärka effekten av dem via internlänkning.

    3) En god chans är att länken ges samma ankartext som dess title. Denna är det ju därför meningsfullt att tänka igenom. För att få en varierad ankartext kan man där så passar be den som länkar att själv välja ut något som de tycker beskriver artikeln bra.

    Citat Ursprungligen postat av Magnusb
    Förespråkar folk här att man manuellt postar artiklar eller använder semi-automatiska programvaror eller liknande? Jag eftersträvar att få en hög kvalite framför kvantitet i artikeln postningen på Internet men att det även ska gå snabbt.
    Jag tycker du ska göra det manuellt. Alternativen känns ganska oseriöst.

    Citat Ursprungligen postat av Magnusb
    Vad jag har förstått när jag har läst här, verkar det inte vara alltför många som ägnar sin SEO på denna metod eller har jag fel? Jag skulle vilja ha ett tips på hur man på ett effektivt sätt når ut till så många directories som möjligt utan att ödsla en massa onödig tid samt pengar.
    Jag har arbetat mycket länge med strategin att få djupinlänkar generellt och inte särskilt mot kataloger. Det har jag upplevt har fungerat bra. Denna strategi menar jag har också använts av flera kunskapsledande SEO-konsulter sedan ännu längre tillbaka. Sedan en tid tillbaka har jag också sett hur ett par lite större SEO-leverantörer som tidigare dumpat nyckelord till första sidan växlat över till arbeta så här.

    Kataloger...
    Kataloger är ju bara en typ av länkar. Arbetar man med den här strategin finns inget skäl till att begränsa sig just till kataloger. Tvärt om finns allt att vinna på det. Också är det inte självklart att kataloger är den enklaste källan till denna typ av länkar om vi diskuterar de mer värdefulla katalogerna.

  5. #5
    Magnusbs avatar
    Magnusb Magnusb är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    7
    Tack Hans för ditt uttömmande svar angående detta område. Din information hjälper mig att gå vidare i mitt letandet i min metod undersökning.

    Tack Tack

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Magnusb
    Tack Hans för ditt uttömmande svar angående detta område. Din information hjälper mig att gå vidare i mitt letandet i min metod undersökning.

    Tack Tack
    Np,

    Men jag tror det bästa helt enkelt är att testa sig fram till vad som fungerar för din webbsajt.

    Kring potentiellt värde och då specifikt för djupinlänkar från kataloger för svenska sajter är min erfarenhet att:

    1) Engelska sajter har mycket litet värde.
    2) Enskilda svenska kataloger kan ha mycket stort värde.
    3) Alla seriösa svenska länkkataloger kan ha ett värde.

    Däremot upplever jag att djuplänkar från engelska bloggar till svenska sidor kan ha mycket stort värde.

    Dock tror jag att Google har ändrat om värdering här nyligen (och för den delen generellt kring hur olika typer av länkar värderas).

  7. #7
    Magnusbs avatar
    Magnusb Magnusb är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Np,

    Men jag tror det bästa helt enkelt är att testa sig fram till vad som fungerar för din webbsajt.

    Kring potentiellt värde och då specifikt för djupinlänkar från kataloger för svenska sajter är min erfarenhet att:

    1) Engelska sajter har mycket litet värde.
    2) Enskilda svenska kataloger kan ha mycket stort värde.
    3) Alla seriösa svenska länkkataloger kan ha ett värde.

    Däremot upplever jag att djuplänkar från engelska bloggar till svenska sidor kan ha mycket stort värde.

    Dock tror jag att Google har ändrat om värdering här nyligen (och för den delen generellt kring hur olika typer av länkar värderas).
    Tackar för informationen. Jag är fortfarande väldigt mycket lekman inom detta ämne men hur många svenska kataloger finns det? Vad jag läst är den största enskilda katalogen SUNET, stämmer detta? Det borde finnas flera?

    Eftersom det är långsiktiga lösningar vi söker antar jag att vi kommer se över dessa olika alternativ framöver.

    Tackar!

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Magnusb
    Tackar för informationen. Jag är fortfarande väldigt mycket lekman inom detta ämne men hur många svenska kataloger finns det? Vad jag läst är den största enskilda katalogen SUNET, stämmer detta? Det borde finnas flera?

    Eftersom det är långsiktiga lösningar vi söker antar jag att vi kommer se över dessa olika alternativ framöver.

    Tackar!
    En Google listning för länkkkatalog-trådar här på forumet. Den du vill titta på är nummer tre:
    http://www.google.se/search?hl=sv&q=...a=lr%3Dlang_sv

    Det finns många länkkataloger. Jag vill definiera en länkkatalog som en katalog vilken är öppen d.v.s. accepterar länkar på meriter som ges på förslag. Övrigt som kan använda mjukvara för länkkataloger men kräver något i övrigt är bara länksamlingar.

    Värde av KTH, DMOZ m.fl. länkkataloger
    Värdet av de flesta länkkataloger som har högt PR oavsett om vi tittar på Sverige eller andra länkar har minskat. Förr kunde de fullständigt dominera sökresultat. D.v.s. hade du en sajt där domän stämde med sökord och fick med dem i DMOZ & KTH eller en av dem beroende på hur svår SERP är så var det avgörande.

    Det är inte så längre. Inte alls. Ingen av dessa kataloger är längre kritisk.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lista på engelska sökmotorvänliga kataloger
    Av Jim Westergren i forum Kataloger
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-04, 16:52
  2. Lägga till i Svenska Kataloger
    Av JED i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 22:19
  3. Submita url till svenska kataloger
    Av Daniel i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 10:37
  4. Länka tillbaka till kataloger
    Av Frukt i forum Kataloger
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 01:11
  5. Kataloger med hög PR
    Av coffeeshop i forum Kataloger
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-11, 13:47