Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 33

Falsk hot om stämningar satt i system?

  1. #1
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Jag har råkat ut för en privatperson som verkar ha satt det i system att hota folk med stämning gällande matrecept men "erbjuder" en snabb lösning i form betalning av 50 000kr. Detta är lagenligt helt ogrundat men för den inte vet kan det låta korrekt.

    Läs på:
    http://www.nyttigmat.com/2007/10/10/...nde-matrecept/
    och
    http://www.nyttigmat.com/2007/10/10/...upphovsratten/

  2. #2
    Maxs avatar
    Max Max är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    178
    Upp med recepten, sen söker du upp privatpersonen och ringer honom och låssas vara din advokat eller något liknande. Skulle jag gjort iafl!

    jag skulle dock aldrig ta ner recepten.. skriv om dom så kan han ju inte gnälla om något alls?

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det du skrev om upphovsrätten och recept tyckte jag var intressant. Jag har ingen tanke på att omsätta den kunskapen praktiskt men många här har ju receptsajter.

    Jag kände inte till det här innan. En fundering är att den ursprungliga tolkningen från 1940-talet kanske färgades av att kvinnor på den tiden huvudsakligen höll på med matlagningen och att recept inte ansågs vara särskilt kompetensdrivet.

  4. #4
    andgus avatar
    andgu andgu är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    40
    Vet inte om det har någon relevans i det här fallat, men det är väl så att en sammanställning, katalog edyl kan få ett skydd om någon lagt ner ett "stort" arbete på att framställa den.
    En sammanställning över tex recept skulle alltså kunna ha ett skydd, men inte själva recepten.

  5. #5
    blåregns avatar
    blåregn blåregn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    15
    Det du säger andgu låter logiskt. Annars skulle man ju bara kunna ta en bok med recept och lägga ut på sin egen sida.

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av andgu
    Vet inte om det har någon relevans i det här fallat, men det är väl så att en sammanställning, katalog edyl kan få ett skydd om någon lagt ner ett "stort" arbete på att framställa den.
    En sammanställning över tex recept skulle alltså kunna ha ett skydd, men inte själva recepten.
    Så uppfattar jag det också. Det är just recepten som avses!

  7. #7
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av andgu
    men det är väl så att en sammanställning, katalog edyl kan få ett skydd om någon lagt ner ett "stort" arbete på att framställa den.
    Ja. Det gäller dock om stor investering (arbete / tid / pengar) har lagts ner för att nå resultatet. Allt detta inom kataloglagen.

    Just i fallet matrecept refererar man till en HD-dom från 1946 där en hel matreceptbok (dvs samling) nekades upphovsrättsskydd.
    Senast redigerat av Marcin den 2007-10-11 klockan 19:35.

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Marcin
    Ja. Det gäller dock om stor investering (arbete / tid / pengar) har lagts ner för att nå resultatet.
    Ja det ska väl vara mätbart i alla fall. Men sedan har du också om konstnärligt värde kan vara fallet t.ex. kring grafik. På det ligger ju sedan separat hela frågan om fotografier.

  9. #9
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Men sedan har du också om konstnärligt värde kan vara fallet t.ex. kring grafik.
    När man går in på bilder så är det en helt annan sak. Matrecept är undantaget, dock inte ett fotografi, teckning eller liknande.

  10. #10
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Marcin
    När man går in på bilder så är det en helt annan sak. Matrecept är undantaget, dock inte ett fotografi, teckning eller liknande.
    Ja det ser ju så ut. Egentligen är det orimligt att just recept är undantagna men av allt jag kan se är det fallet.

    Det jag ville peka på var närmast att ingen här ska misstolka det som att texten kan kopieras rätt av. Och heller ingenting i övrigt.

    Det här skulle jag nominera till månadens mest intressanta tråd om möjlighet fanns.

  11. #11
    Obbes avatar
    Obbe Obbe är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Helsingborg (sundets pärla)
    Inlägg
    176
    Matrecept frågan kommer alltid vara vem som gjort det från grunden.
    För väldigt många recept liknar varandra fast olika namn innehåll etc så dom inte liknar varandra.

    Man har väl skydd för recepten du sätter ihop. Men det är nog svårt att skydda dom.
    Vi har också det bekymmret.
    Sen kommer nästa bekymmer när besökare skickar in receptbidrag.
    Är det deras eller har dom tagit det ifrån någon annan sajt men skickar in för att förstöra??
    Man kan kolla en del men inte allt.

    Men kan väl tyvärr inte skydda sig 100% emot recept stölden, bara unvika det så långt det går?

    Matbilder har vi haft stora bekymmer med så jag börjat sätta copy i bilden på dom. Så minskade det. Inte roligt för sidan, men vad skall man göra.

    Men det du har copyright på allt du producerar och lägger upp på nätet.

    Har du hört nåt mer ifrån personen Marcin?

  12. #12
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Egentligen är det orimligt att just recept är undantagna men av allt jag kan se är det fallet.
    Jag respekterar folks åsikter. Följande är därför just min åsikt som råkar sammafalla med lagen:

    Matrecept är alltid tagna från någon annanstans eller bygger på någon annans grundrecept. Matrecept kan cirkulera ett bra tag innan någon skriver ner den, men när den väl publiceras så betyder det inte att publicisten plötsligt äger den.

    I svensk domstol finns begreppet "dubbelskapande" med vilket menas att om risken för att två personer, oberoende av varandra, kommer att gestalta en ide på samma sätt inte kan uteslutas så kan denna gestaltning inte anses vara tillräckligt särpräglad. Alltså, chansen att någon tillagar sin mat på precis samma sätt som beskrivet i ett recept utan att ha aldrig sett receptet är ganska stor. Med tanke på att det handlar just om mat så är chansen överväldigande. Man kan heller inte skriva "Vispa ihop alla ingredienser" på många andra sätt utan att det blir dålig svenska.

    Sen ska man inte glömma att recept är ofta väldigt gamla och då menar jag inte 100 år eller så. Bröd t.ex. har cirka 6000 på nacken. Med tanke på det så har recept högst troligt uppfunnits och återuppfunnits otaliga gånger.

  13. #13
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av Obbe
    Man har väl skydd för recepten du sätter ihop. Men det är nog svårt att skydda dom.
    Recept är undantagna, punkt slut. Jag skriver detta lite hårt men i all välmening så att du inte lurar dig själv. =)

  14. #14
    Obbes avatar
    Obbe Obbe är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Helsingborg (sundets pärla)
    Inlägg
    176
    Citat Ursprungligen postat av Marcin

    Sen ska man inte glömma att recept är ofta väldigt gamla och då menar jag inte 100 år eller så. Bröd t.ex. har cirka 6000 på nacken. Med tanke på det så har recept högst troligt uppfunnits och återuppfunnits otaliga gånger.
    Det ligger väldigt mycket i detta här.
    Jag tror att man måste skydda bilder och designen. Men vad surt det är man lägger ner mycket tid på recepten

  15. #15
    Obbes avatar
    Obbe Obbe är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Helsingborg (sundets pärla)
    Inlägg
    176
    Citat Ursprungligen postat av Marcin
    Recept är undantagna, punkt slut. Jag skriver detta lite hårt men i all välmening så att du inte lurar dig själv. =)

    Ändrar mig lite:

    Man borde ha det, men det är väldigt svårt att bevisa att du är grundaren till just detta receptet eller hur?

  16. #16
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Bilder och design är en helt annan sak. Men även där handlar det att det uppnår verkshöjd. Man kan därför inte rita ett streck och säga att det är ditt.

  17. #17
    Obbes avatar
    Obbe Obbe är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Helsingborg (sundets pärla)
    Inlägg
    176
    Det har du så rätt i.

    Det är jätte synd att man inte kan ha copyright på recepten.

    Men har du hört nåt mer?

  18. #18
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av Obbe
    men det är väldigt svårt att bevisa att du är grundaren till just detta receptet eller hur?
    Ja, snarare omöjligt och därav HDs dom.

    Omlett
    2 ägg
    1/2 dl mjölk
    Salt

    Vispa ihop alla ingredienser. Värm pannan. Lägg i en klick smör och låt det brynas. Häll i och stek. Servera.


    Jag skrev det det från eget huvud. Det finns utan tvekan nån som formulerat det likadant och än fler som har just denna beskrivning i sitt huvud. Har jag begått ett brott nu? Nej. Varför? för att det är fullt rimligt (och här av mig uttalat sannolikt) att andra har "skapat" detta recept utan att jag och de har kommunicerat.

  19. #19
    Obbes avatar
    Obbe Obbe är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Helsingborg (sundets pärla)
    Inlägg
    176
    Citat Ursprungligen postat av Marcin
    Ja, snarare omöjligt och därav HDs dom.

    Omlett
    2 ägg
    1/2 dl mjölk
    Salt

    Vispa ihop alla ingredienser. Värm pannan. Lägg i en klick smör och låt det brynas. Häll i och stek. Servera.


    Jag skrev det det från eget huvud. Det finns utan tvekan nån som formulerat det likadant och än fler som har just denna beskrivning i sitt huvud. Har jag begått ett brott nu? Nej. Varför? för att det är fullt rimligt (och här av mig uttalat sannolikt) att andra har "skapat" detta recept utan att jag och de har kommunicerat.

    Nej du har inte begått nåt brott.
    Det jag tänkte på mer är ju kanske mer avancerade recept. Men saken är samma där. Nån som gjort det eller liknande säkert.

  20. #20
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av Obbe
    Men har du hört nåt mer?
    Ja, dock samma hot och total nonchalans inför det faktum kring vad som gäller för matrecept. Jag har dessutom inte getts möjlighet att jämföra för att se om det ligger nåt i det som påstås.

    Det finns många detaljer som gör hotet än mer banalt men jag kommer tillsvidare inte att avslöja mer än så.

  21. #21
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Marcin
    Recept är undantagna, punkt slut. Jag skriver detta lite hårt men i all välmening så att du inte lurar dig själv. =)
    J a det är just detta. Detta är inte överhuvudtaget jämförbart med något annat.

  22. #22
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Marcin
    Jag respekterar folks åsikter. Följande är därför just min åsikt som råkar sammafalla med lagen:

    Matrecept är alltid tagna från någon annanstans eller bygger på någon annans grundrecept. Matrecept kan cirkulera ett bra tag innan någon skriver ner den, men när den väl publiceras så betyder det inte att publicisten plötsligt äger den.

    I svensk domstol finns begreppet "dubbelskapande" med vilket menas att om risken för att två personer, oberoende av varandra, kommer att gestalta en ide på samma sätt inte kan uteslutas så kan denna gestaltning inte anses vara tillräckligt särpräglad. Alltså, chansen att någon tillagar sin mat på precis samma sätt som beskrivet i ett recept utan att ha aldrig sett receptet är ganska stor. Med tanke på att det handlar just om mat så är chansen överväldigande. Man kan heller inte skriva "Vispa ihop alla ingredienser" på många andra sätt utan att det blir dålig svenska.

    Sen ska man inte glömma att recept är ofta väldigt gamla och då menar jag inte 100 år eller så. Bröd t.ex. har cirka 6000 på nacken. Med tanke på det så har recept högst troligt uppfunnits och återuppfunnits otaliga gånger.
    Ja alltså att det här stämmer med lager är ju min tolkning också. Sedan om man ska gå över till åsikter ser jag inte att det är rimligt.

    Skapar man nu en drink eller matrecept som gör din restaurang den hetaste i huvudstaden är det värt brutalt med pengar. Denna kan nu han krävt ett brutalt arbete i form av att pröva ingredienser, utvärdera dem och skapa en paketering för supply management liksom logistik. Tappasr du en medarbetare som sett receptet är det tappat.

  23. #23
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Ja, åsikter om rimlighet har ju alla. Man ska helt klart respektera dem.

    Ett sådant recept kan fortfarande redan finnas. Inget som säger att en gammal tant inte har kommit på det innan, men istället för att försöka tjäna pengar på det så väljer hon att bjuda sin familj på smaskigheterna. Min poäng i mitt moralresonemang är fortfarande att publicering eller annan mer omfattande använding av ett recept ska ge dig ensamrätt.

    Man kan göra som Coca Cola. Där är det SMAKEN som skyddad. Så även om det är ett annat recept men smakar alldeles för lika så är det inte ok.

    Man ska inte glömma att upphovsrätt är inte bara till att skydda utan även för att visa när något kan användas fritt.

  24. #24
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Ja alltså att det här stämmer med lager är ju min tolkning också. Sedan om man ska gå över till åsikter ser jag inte att det är rimligt.

    Skapar man nu en drink eller matrecept som gör din restaurang den hetaste i huvudstaden är det värt brutalt med pengar. Denna kan nu han krävt ett brutalt arbete i form av att pröva ingredienser, utvärdera dem och skapa en paketering för supply management liksom logistik. Tappasr du en medarbetare som sett receptet är det tappat.
    Det beror ju på vad det står i den anställdes anställningskontrakt. Man kan ju förbjuda personen att förmedla något han har sett och hört på arbetsplatsen.

    Just för att skydda din affärshemlighet. Kanske lite överdrift i det här fallet.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  25. #25
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Marcin
    Ja, åsikter om rimlighet har ju alla. Man ska helt klart respektera dem.

    Ett sådant recept kan fortfarande redan finnas. Inget som säger att en gammal tant inte har kommit på det innan, men istället för att försöka tjäna pengar på det så väljer hon att bjuda sin familj på smaskigheterna. Min poäng i mitt moralresonemang är fortfarande att publicering eller annan mer omfattande använding av ett recept ska ge dig ensamrätt.

    Man kan göra som Coca Cola. Där är det SMAKEN som skyddad. Så även om det är ett annat recept men smakar alldeles för lika så är det inte ok.

    Man ska inte glömma att upphovsrätt är inte bara till att skydda utan även för att visa när något kan användas fritt.
    Jag menar inte att du eller någon annar gör fel. Nu har vi ju den här tolkningen så då är det som det är. Det var ingen kritik mot dig .

    Kring argumenten runt det som du gav går de lika väl att tillämpa på annat. Och jag undrarjag om det inte i den ursprungliga tolkningen låg en given andel av kvinnoförakt.

    Kring Coca Cola är ju lite kuriosa att det är en tämligen komplext juridisk fråga att hålla det skyddat. Coca Cola är den enda importören av cocablad från vilka extrakt används till drycken. Givetvis har allt av vad som heter kokain, och helt säkert alla alkaloider, tvättats bort. Just någon inverkan på smaken sägs det att det inte har. Däremot påstås det vara kritiskt för varumärkesskyddet.

  26. #26
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Även om det till 100% stämmer det där med att matrecept är helt fria att kopiera och lägga upp på sin egen webbplats så kan man förstå att en del blir lite sura.
    Speciellt när texter kopierats av ord för ord i den beskrivande delen, som i många fall kan löpa över flera rader.
    Så den som nu hotade kanske var lite förbannad och gick över gränsen på vad som är juridiskt tillämpbart.

    Att kopiera enkla recept kanske inte är så mycket att säga om, men att kopiera fullständiga texter utan att ens försöka skriva om den lite eller ge källan kredit är lite, tja vad skall man säga där.
    Nåväl här är ett exempel på ett recept som kan anses ha verkshöjd.
    http://www.gester.se/uncategorized/g...lammkotletter/

  27. #27
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Alltså för recepten är ju lagstiftningen inte tillämpbar på. Men om man kopierar receptet rätt av också avseende text är det inte min tolkning att det är fritt fram att göra. Dock kan jag ingenting om det här och den här reflektionen har ingenting med webbplatsen som Marcin tog upp till diskussion utan var allmänt menad.

  28. #28
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Även om det till 100% stämmer det där med att matrecept är helt fria att kopiera och lägga upp på sin egen webbplats så kan man förstå att en del blir lite sura.
    Ja, självklart. Allt handlar om omständigheter. (I detta fall hänvisas det till en receptbok som inte verkar finnas och vettig information, som titel, vägras.)

    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Nåväl här är ett exempel på ett recept som kan anses ha verkshöjd.
    Ditt exempel är korrekt. Enligt Jan Rosén, professor inom området, så "krävs i princip att en sådan beskrivning är klädd i litterär dräkt, t.ex. genom att i en roman låta en av karaktärerna laga till en omelett och beskriva hur karaktären gör."

  29. #29
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Marcin
    J"krävs i princip att en sådan beskrivning är klädd i litterär dräkt, t.ex. genom att i en roman låta en av karaktärerna laga till en omelett och beskriva hur karaktären gör."
    Jo men det är ju verkligen ett väldigt bra sätt att uttrycka det på. Receptet är fritt. Men har något större skapats runt dem så träder ju givetvis faktorer runt de in.

  30. #30
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Det förvånar mig lite över att många inte kände till allt detta, vilket gör mig än gladare att ha startat denna tråd! =)

    Jag tror att utgivare av matreceptböcker utnyttjar detta. Om någon (ovetande) person anklagar utgivaren så kan de hänvisa till lagen och fortsätter nyttja receptet. Vid omvända roller så är det sannolikt att samma utgivare kör över en person med lite hot och så att personen tar bort receptet, t.ex. från sin hemsida.

    Hot om stämning har förresten blivit ganska vanligt. Man har märkt att det är en fungerande metod, även om den påståda lagöverträdelsen i sig är ren lögn.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)