Resultat 1 till 5 av 5

Signaturlänkar i forum & Google

  1. #1
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Eftersom nu frågeställningen kommit upp i min tråd där jag föreslår att alla länkar blir icke sökmotorvänliga så att vi slipper länk-fjantandet:
    Förslag: Alla sökmotorvänliga länkar tas bort

    Alltså hur värderas signaturlänkar i forum av Google...

    Vad jag har sett och jag kan inte säkert säga att det här är korrekt men det är min bild.

    Enskilda länkar i forum & Google
    Värderas ytterst lågt. En enskild forumpostning med en länk "topp i tråd" ligger nog inte på mer än 10 - 30% av värdet av en bloggpostning i "normal svensonblogg". Vad mera är menar jag att även om bloggpostningen åldras men tråden hålls uppe på första sidan krävs mer eller mindre att bloggpostningar går in i Googles tilläggsregister för att länken ska värderas mindre.

    Signaturlänkar
    Värderas också lågt. Här experimenterade jag lite ett tag när jag efter mycket huvudbry valde att uppgradera kompetensindikatorn och därmed fick möjlighet att lägga till ytterligare en signaturlänk. Den perioden just då jagade och tipsade jag många hemsidor kring enskilda nyckelord. Det kunde tyckte jag ha något värde att peka ut just det jag jagade runt.

    Växlingarna gav ju en bild av värdet. Min slutsats från det är att signaturlänkar tar som mest, givet att många postningar finns, när de precis sats dit. D.v.s. när Google uppfattar att de ligger på många sidor minskar deras värde.

    Missbruk
    Jag har aldrig missbrukat detta själv och tänker inte göra det heller. Inte heller tror jag att detta kan missbrukas då kontroller kan förväntas finnas.

    Men om man har en profil med många postningar i ett forum med hög relevans vore kanske det bästa att växla länkar. Och då med hänsyn taget till hastigheten Google spindlar sajten med.

    PR? - Värde
    När jag diskuterade värde syftade jag på ranking avseende nyckelord. Vad mera var det jag prövade med inte relevanta nyckelord utan t.ex. vår sida om rosenrot som jag då ville ranka högt eftersom flera papperstidningar planerade tema om det. Jag testade också signaturlänken för skönhet och hälsa men för hälsa till första sidan och en del annat.

    Men i samtliga fall gav signaturlänkarna något mer initialt. Och det värde det gav initialt var ytterst begränsat. Min erfarenhet från forum generellt är att länkar från dem värderas yttest lågt med Google.

    Jag ska därför inte utesluta att något mer relevant har större betydelse.

    Hur signaturlänkar i forum bygger PR kan jag inte svara på.
    Senast redigerat av Bernt Johansson den 2007-10-12 klockan 08:40.

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Länkar till dina sidor om rosenrot och skönhet tillför inte ditt inlägg ett skvatt och hör därför inte hemma där.

    Jag har rensat friskt i tråden och tagit bort en massa inlägg som var väldigt Off Topic
    Senast redigerat av Bernt Johansson den 2007-10-12 klockan 13:59.

  3. #3
    Frukts avatar
    Frukt Frukt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    51
    Först skrev du:
    att signaturlänkar har just någon länkkraft == Rent BS.
    Sen skriver du

    Enskilda länkar i forum & Google
    Värderas ytterst lågt. En enskild forumpostning med en länk "topp i tråd" ligger nog inte på mer än 10 - 30% av värdet av en bloggpostning i "normal svensonblogg".

    Signaturlänkar
    Värderas också lågt.
    Du ändrar dig alltså nu och medger ändå att forumlänkar har viss länkkraft? Sedan att värdet förstås är lågt betvivlar väl ingen.

    Men länkarna från startsidan på forumet har väl inte lågt värde, eller?

  4. #4
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag skulle gärna se att någon ville göra ett faktiskt test, under så kontrollerade former som går att uppnå. Alltså ett test för att utröna ifall länkar i forum verkligen ger mindre än länkar från bloggar.

    Och om man ska göra en sådan jämförelse måste man ta noggrann hänsyn till att såväl forumet som bloggen har liknande relevans till målsidan och att länkarna utformas på samma sätt. Även vad gäller "surrounding text" mm.

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Frukt
    Först skrev du:

    Sen skriver du



    Du ändrar dig alltså nu och medger ändå att forumlänkar har viss länkkraft? Sedan att värdet förstås är lågt betvivlar väl ingen.

    Men länkarna från startsidan på forumet har väl inte lågt värde, eller?
    Jadå det var olämpligt och felaktigt uttryckt av mig från början. Visst har de kraft och troligen SEO-forum mer än annat. Men att det bygger PR eller har just värde kring nyckelord har jag aldrig märkt. Det var det jag försökte uttrycka men olämpligt som det blev.

    Jag tror det är bättre att vi kan länka exempel och att länkarna är icke sökmotorvänliga, än att vi inte kan det.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Google & sidor som givit felmeddelanden
    Av hans99 i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 18:57
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 14:22
  5. Google sök far forum att se konstigt ut
    Av the-million-dollar-man i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-26, 01:04