Resultat 1 till 18 av 18

CrystoneDNS vs LoopiaDNS

  1. #1
    Joppedis avatar
    Joppedi Joppedi är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    36
    Har läst trådar ang var ni registrerar domäner och bl a nämns Loopia & Crystone. Försöker förstå om deras tjänster CrystoneDNS resp LoopiaDNS är identiska eller skiljer sig åt?
    Kan tjänsterna svara mot mina behov:
    * regga domäner (se, com etc, eu, nu) åt mig själv och åt mina kunder
    * kunna peka om domänerna till andra webbhotell
    * att DNS-tjänsten inte sänker domänet ur SEO-perspektiv

    Ni som har praktisk erfarenhet, kan ni förklara, tack!

  2. #2
    jmns avatar
    jmn jmn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    157
    Passar på att slänga in en snarlik fråga inom ämnet:

    Det pratas om att ha "alla sina domäner hos Loopia", men ha sidorna på olika hotell.
    Men vilken roll har loopias DNS?

    Det är väl nic-se som har DNS:en för .se, och sen är det upp till webservern på repektive hotell att acceptera att svara på de domäner DNS:en påstår att den har på sig.

    Eller har Loopia nån för mig okänd "magisk special" som kan dyvla på servern på t.ex b-ones rätt billiga och begränsade tjänst hundratals domäner "utifrån"? Och utan bieffekter som t.ex 301 ger.

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Trädstrukturer. Lookias X.500 katalog håller information om vilken DNS server som har IP-adress till respektive webbadress. O.s.v. enligt protokollet även om det i praktiken inte förekommer.

  4. #4
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Enligt min erfarenhet, som använder mig av båda, är det ingen stor skillnad. Båda är lite röriga i början till användargränsnittet innan man lär sig men nu funkar det finfint

    Crystone ska iförsig släppa ett nytt användargränsnitt i vår nu tror jag (hörde nåt om det..) och då kanske det blir jättebra, vi får se.

    Så länge ni inte enbart gör en "vidarekoppling" från dem så kommer det funka finfint. Då hamnar nämligen allt i en frame . DNS is teh shit :P

  5. #5
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Inte för att jag misstror dig anton, men visst talar du lite i egen sak? För Crystone ingår väl i Eastpoint Gruppen, där du jobbar?

  6. #6
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Citat Ursprungligen postat av jmn
    Passar på att slänga in en snarlik fråga inom ämnet:

    Det pratas om att ha "alla sina domäner hos Loopia", men ha sidorna på olika hotell.
    Men vilken roll har loopias DNS?

    Det är väl nic-se som har DNS:en för .se, och sen är det upp till webservern på repektive hotell att acceptera att svara på de domäner DNS:en påstår att den har på sig.

    Eller har Loopia nån för mig okänd "magisk special" som kan dyvla på servern på t.ex b-ones rätt billiga och begränsade tjänst hundratals domäner "utifrån"? Och utan bieffekter som t.ex 301 ger.
    Är lite osäker på hur det ser ut med trädstrukturen och vem som har hand om vad, men dns:er ligger i en trädstruktur där trädet slutar i ett antal rotservrar. Nic.se har bara hand om själva registreringen, ingen administration för kund. DNS erhålls av det ombud man registrerar hos (inget krav att erbjuda dock).

    En dns bestämmer vart en domän ska peka. Loopia har både en egen dns och är ombud, och kan därav även låta sina kunder registrera nya domäner och låta dem byta dns efter behov. Självklart måste webbservern svara på domänen, annars kommer det inte att fungera (i apache är det virtualhosts som styr detta).

    Hoppas det blev lite klarare
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  7. #7
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Ja Berndt, det gör dem ju förstås . Det är pga just det som jag testat dem, innan hade jag allt hos loopia.

    Svarade dock i egenskap av privatperson. Både är ganska snarlika faktiskt när det kommer till dns-kopplingar och båda funkar finfint.

  8. #8
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Jag håller med där Anton, har också konto på båda och båda 2 fungerar utmärkt.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  9. #9
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Westberg
    Jag håller med där Anton, har också konto på båda och båda 2 fungerar utmärkt.
    Men även du Marcus jobbar väl på Eastpoint Gruppen, så det blir också att du talar lite i egen sak.
    Tittar man t ex på ditt senaste inlägg på din blogg gällande domännamn, så får man en stark känsla av att du gärna gör reklam för företaget du jobbar åt (kanske t o m gratis?).
    Varför t ex inte nämna ytterligare webbhotell som erbjuder billiga domännamn. Spray tar enbart 49 kr (inkl moms) för .COM domäner. Ett inlägg som kartlägger webbhotel med billiga ebjudanden på domännamn hade varit intressantare än att enbart få reda på att företaget du jobbar på har billiga domännamn.

    Nu är det inte bara du som gör reklam för företaget du jobbar för, utan jag har märkt att en hel del SEOare som börjar jobba för ett IT-företag även börjar länka generöst till sin arbetsgivare.
    Detta sänker i mitt tycke tyvärr värdet på många tidigare bra bloggar/sajter om SEO.

  10. #10
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Hmm.. Du är på hugget idag Whyld .

    Länkbyten och länkbyggande är något vi alla håller på med på något vis. Även från/emellan våra privata webbplatser.

    Har man börjat på ett jobb så är det klart att man hjälper sitt eget jobb och lägger till lite länkar ifall det skulle behövas från privata sajter. Skriver om nyheter som berör dem och så.

    Personliga bloggar och sajter är ju just personliga och som privatperson har man oftast ett jobb. Klart att man inte har en stor banner till konkurrenten på startsidan då och är lite snäll med länkar om man skriver om sitt eget företag.

    Åter till domänköp. Både Marcus och jag har sagt att Crystone och Loopia har likvärdiga tjänster som båda är bra och fungerar mycket bra. Vet inte riktigt vart egenreklamen ligger däri..

    Spray har jag alltid haft problem med, tyvärr. Ska testa Patrickweb.se nästa vecka tänkte jag. Så får vi se hur det funkar.

  11. #11
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Crystone DNS fungerar bra, helt klart. Men det är en standardiserad typ av produkt som fungerar på liknande sätt genom Loopia.

  12. #12
    jmns avatar
    jmn jmn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av per_r
    En dns bestämmer vart en domän ska peka. Loopia har både en egen dns och är ombud, och kan därav även låta sina kunder registrera nya domäner och låta dem byta dns efter behov. Självklart måste webbservern svara på domänen, annars kommer det inte att fungera (i apache är det virtualhosts som styr detta).

    Hoppas det blev lite klarare
    Tolkar det som jag inte missat något fantastiskt åtminstone.

    Loopia mfl gör det alltså lite enklare än att gå rakt på nic-se "manuellt" för att peka om DNS mm, men jag slipper inte undan att betala för och administrera en webhotellplats för varje domän, ifall jag nu vill sprida dem över många nät.

  13. #13
    m4gnuss avatar
    m4gnus m4gnus är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Ska testa Patrikweb .se nästa vecka tänkte jag. Så får vi se hur det funkar.
    Har du testat patriks DNS-tjänst ännu? Har den motsvarande funktionalitet som loopia och crystone?

  14. #14
    m4gnuss avatar
    m4gnus m4gnus är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    47
    Hej, kanske finns någon som använder Crystone DNS som kan hjälpa mig. Är det så att man inte kan ändra NS-servrarna utan endast A, cname, mx etc.?

    Kanske jag som är ute och cyklar men när jag är inne i domänadministrationen för den aktuella domänen finns det ett val som heter "Ändra DNS-Hosting till extern". Om jag klickar på den knappen får jag följande info.

    "Typ av DNS-hosting: Extern (Använd extern namnserver. I sådant fall hanterar du DNS-registerna själv)"

    trycker sedan på knappen "Klart"

    Efter det att använda extern namnserver hittar jag ingenstans att skriva in nya NS-servrar som pekar till mitt webbhotell.

    Är det så att jag inte kan ändra NS-servrar på crystone eller gör jag fel?

    Tilläggas skall att det handlar om en .nu domän

    Tacksam för svar!
    Senast redigerat av m4gnus den 2007-10-17 klockan 18:48.

  15. #15
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Det finns i regel tre nivåer i DNS strukturen.

    Root DNS servrar som i princip håller reda på alla toppdomäner (TLD).
    Zone DNS servrar som håller reda på alla domäner inom en toppdomän.
    Ombudens DNS servrar som är sista länken mellan domännamn och IP-adress på servern.

    Dessutom kan din internetleverantör (ISP) ha en egen DNS server för cache.

    Ett normalt "anrop" till ex. seo-forum.se ser därför ut såhär:
    * Root DNS anropas och returnerar "detta är en .se adress, kolla därför med .SEs zone DNS server som finns på IP A för mer info".
    * .SE Zone DNS anropas och svarar "den här domänen pekar på lemonlime:s DNS server, kolla deras DNS server som finns på IP B för mer info".
    * lemonlime:s DNS server anropas och svarar med "Aha- seo-forum.se, den domänen hittar du på webbservern som finns på IP C".

  16. #16
    m4gnuss avatar
    m4gnus m4gnus är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    47
    Tackar för den lektionen David alltid bra att känna till strukturen!även om det inte hjälpte mig med mitt problem med crystone-dns!

    Tog ett par dagar men nu har jag fått besked ifrån kundtjänst att man för tillfället inte kan peka om NS-servrar för .nu domäner.

    Man kan tycka att den typen av information borde finnas i FAQ eller motsvarande. Färsk som jag är inom DNS-området trodde jag naturligtvis att jag gjorde fel och tillbringade flera timmar googlandes om ompekningar mm. Jaja får sätta de timmarna på Utbildningskontot!

  17. #17
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag köpte en DNS från Loopia i dagarna för att ha att sälja några produkter ifrån för extra inkomster. Tyckte det fungerade smidigt.

    Några saker jag som nybörjare saknade var dock:
    1) Möjlighet att klicka på ett frågetecken eller liknande vid fält för att få förklaring.
    2) Sökfunktion för hjälptexterna.
    3) Enkla case beskrivningar för vanliga fall t.ex. för mig för Blogger.

  18. #18
    Solutionss avatar
    Solutions Solutions är inte uppkopplad Avstängd, anledning
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm, Kungsholmen
    Inlägg
    186
    Jag kör Loopia.se... Jag är supernöjd!! Jag trodde att Crystone tillhörde Getupdated och inte eastpoint?? Jag har ingen riktig koll på vilket företag som äger vilket.......

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)