Resultat 1 till 9 av 9

Värde på webbsida

  1. #1
    lamais avatar
    lamai lamai är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    1
    Hej
    Om man har en webbsida med ca 700-900 unika besökare / dag och drar in ca 3000:- / mån i google reklam. Vad kan en sådan websida vara värd då?
    Sidan är en resesida som även har hotellbokningar och drar in ca 1000-3000:- / mån.

    PR är 1 och har inte ändrats sedan 1 April då den fick 1. Kommer nog upp vid nästa pr uppdatering.

    Webbsidan är ca 7 månader gammal.

    Någon som vet ungefär eller finns det några regler hur man räknar värdet på en websida?

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Räknar man med att man få 10% återbäring av ett kapital är den väl värd ca 35 000 första året om man struntar i ränta på ränta.

    Sedan är det ju ofta så att om köparen tar in en VD som är duktig på att sälja, köper Adwords m.m. och utvecklar vidare kan vinsterna gå upp ordentligt. Sådant har blivit vanligt i USA. Finns sådana möjlighet kan det vara smart att avtala om andel av framtida vinst också.

  3. #3
    Qlofs avatar
    Qlof Qlof är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    7
    Det lär mycke med 3000 i månaden för så få besökare. Det är var vi tjänar med 6000 unika besökare/dag. Dock är inte vår sida överöst med reklam då vi vill få det att se smakfullt ut.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    De totala intäkterna verkar ligga runt 4.500:- per månad som jag förstår på beskrivningen av lamai.
    Vilket inte säger speciellt mycket, faktiskt ingenting, för frågan är. Hur mycket tid/andra kostnader krävs för att sköta sidan per månad?
    Före man vet det går det överhuvudtaget inte att beräkna ett värde.

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Qlof
    Det lär mycke med 3000 i månaden för så få besökare. Det är var vi tjänar med 6000 unika besökare/dag. Dock är inte vår sida överöst med reklam då vi vill få det att se smakfullt ut.
    Det låter för mig som riktigt dåliga intäkter för mig. Men branschen har stor betydelse liksom om hemsidan är seriös.

    Får annonsörerna bra besökare från dig som leder till köp bjuder de mer och mer på nyckelorden och du tjänar mer pengar.

  6. #6
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Qlof
    Det lär mycke med 3000 i månaden för så få besökare. Det är var vi tjänar med 6000 unika besökare/dag. Dock är inte vår sida överöst med reklam då vi vill få det att se smakfullt ut.
    Jag har en sida med ett snitt på 150 besökare/dag den ger ungefär lika många kronor om dagen på adsense.

  7. #7
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Samma här, webguide. Fast det spelar egentligen ingen roll, vissa sidor kräver helt enkelt fler besökare för att tjäna mer. Så enkelt är det (om man vet hur Adsense fungerar, förstår man).

    Tänk sajtens månatliga inkomst gånger 1-2 år. Så mycket kan du säkert få för den. Normalt ungefär som för 1-1,5 år, det beror lite på domän och stabilitet m.m.

  8. #8
    Qlofs avatar
    Qlof Qlof är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    7
    Jag har inte googles add program. Blev tyvärr utkickad därifrån pga att någon idiot tydligen hade klickat på adds hela tiden. Har RMX Direct vilket inte ger lika nischade annonser, tyvärr. Jaja... våra besökare är väll snåla.

  9. #9
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Tänk sajtens månatliga inkomst gånger 1-2 år. Så mycket kan du säkert få för den. Normalt ungefär som för 1-1,5 år, det beror lite på domän och stabilitet m.m.
    Jag skulle vilja säga sajtens vinst istället.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hur stort värde har ett blogginlägg?
    Av Sundream Estate i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 08:48
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-15, 20:23
  3. Hur ofta crawlas en webbsida?
    Av HC_Consulting i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-10, 14:49
  4. värdering och pris på etablerad webbsida
    Av baggelin i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 21:05
  5. Länkkatalogers länk värde
    Av Sundream Estate i forum Kataloger
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 17:50