Resultat 1 till 9 av 9

Relevansen högst.

  1. #1
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    En av utmaningarna med layout och design rörande sökmotoroptimering är att se till att varje sidas unika innehåll hamnar så högt upp som möjligt i sökmotorernas ögon. Och med sökmotorernas ögon avses inte den visuella betraktelsen av webbplatsen utan istället koden som ligger bakom. Jag beskriver här en teknik för att med DIV layout och lite CSS skapa en design som löser detta. Mina exempel viasar på den grundläggande tekniken, som ni sedan kan ta med er till era egna projekt och implementera på det sätt som ni tycker passar bäst.

    Anta att vi har två huvudsakliga block på vår webbsida. Det ena, "top", som innehåller logotype, bild och navigering, och den andra, "content", som innehåller det unika textinnehållet för sidan.

    "Top" skall, som namnet antyder, visuellt placeras högst upp på sidan, medan "content" visuellt skall paceras under "top".

    ---------------------------------------------
    -
    -
    - TOP
    ---------------------------------------------
    ---------------------------------------------
    -
    -
    -
    - CONTENT
    -
    -
    -
    ---------------------------------------------

    Normalt skulle vår html kod se ut så här:

    <body>
    <div id="top">Logotype & meny</div>
    <div id="content">
    Unikt textuellt innehåll.
    </div>
    </body>

    Detta medför att sökmotorerna som besöker webbsidan, precis som besökaren, upplever att inehållet i "top" kommer före innehållet i "content".

    För att råda bot på detta krävs följande html, samt en del CSS tricks:
    <body>
    <div id="content">
    Unikt textuellt innehåll.
    </div>
    <div id="top">Logotype & meny</div>
    </body>

    Här har jag alltså flyttat "top", så att denna kommer efter "content" i koden.

    Då var det bara CSS kvar:
    div#content{position: relative; margin:0; padding:0; margin-top: 150px;}
    div#top{position:absolute; margin:0; padding:0; top:0px; left:0px; height:150px;}

    Det är allt som krävs! Enkelt va?

    Lite förklaringar:
    För det första sätter jag margin och padding för "content" till 0. Detta gör jag för att säkerställa att olika browsers renderar dem likadant. Sedan sätter jag en top marginal på 150px, vilket motsvarar höjden för "top". På detta sätt skapar jag ett hålrum ovanför "content" där "top" skall rymmas.

    För det andra så sätter jag positionen för "top" till absolut, och i och med att "top" inte ligger innanför något annat element kommer den absoluta psoitionen att relatera till <body>. Skulle man lägga "top" och "content" innanför ytterligare en <div> är det av yttersta vikt att den har position:relative; i annat fall kommer den absoluta positionen på "top" fortfarande att relatera till <body>. Genom att sätta attributen top och left till 0 placeras "top" högst uppe till vänster i <body>, och hamnar då i det hålrum som skapades ovanför "content".

    Denna teknik är inget som skjuter upp din webbplats på första plats i SERPen, men det är ett sätt att uppfylla ett av de kriterier som, om än i liten utsträckning, påverkar sökmotorerna.

    Om sidorna på en webbplats blir allt för lika varandra, rent kodmässigt, finns en risk att sökmotorer, och då specifikt Google filtrera sidorna som "liknande innehåll". En mjukare form av "duplicate content". Med den beskrivna tekniken kan man se till att det som gör varje sida unik hamnar så högt upp i sidans kod som möjligt och därigenom inte filtreras.

    I förekommande fall behöver det inte bara vara en logotype och lite navigering som ligger i den <div> man vill placera längs ned i koden, fast högst upp på sidan, rent visuellt och då kan denna teknik vara väldigt hjälpsam.
    Senast redigerat av Bernt Johansson den 2007-10-22 klockan 08:59.

  2. #2
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Ett bra och informativt inlägg. Ingen rocketscience men en grundläggande teknik för optimering.


    Du får gärna utveckla vilket kriterium detta uppfyller för att göra texten ännu mer information och hjälpande. Gör gärna ändringen i grundposten.

    Denna teknik är inget som skjuter upp din webbplats på första plats i SERPen, men det är ett sätt att uppfylla ett av de kriterier som, om än i liten utsträckning, påverkar sökmotorerna. I förekommande fall behöver det inte bara vara en logotype och lite navigering som ligger i den <div> man vill placera längs ned i koden, fast högst upp på sidan, rent visuellt och då kan denna teknik vara väldigt hjälpsam.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Tack för tipset MattiasN. Jag har utökat beskrivningen i grundposten och här följer en utökad förklaring kring vilket kriterium som avses och hur den beskrivna tekniken adresserar detta:

    För att undvika att sökmotorerna, och då främst Google filtrerar en sida som duplicate content, i någon nivå (det görs i olika nivåer, allt från liknande till exakt lika), är det bra att varje enskild sidas unika innehåll, alltså det som gör den sidan unik, kommer så högt upp i koden som möjligt. Med denna teknik kan man säkerställa att det unika innehållet kommer så högt upp som möjligt i koden.

    Samma taknik kan användas för att till exempel lägga allt innehåll i den klassiska "vänstra kolumnen", kodmässigt efter det som ligger i mitten.

    Men det handlar alltså om att se till att Google ser tydlig skillnad på de sidor som innehåller olika innehåll, samt att se till att de unika nyckelorden för den aktuella sidan, kodmässigt, hamnar före till exempel navigering, eller andra element som är likadana, eller snarlika på alla sidor.
    Senast redigerat av Bernt Johansson den 2007-10-22 klockan 09:00.

  4. #4
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Jag förstår ditt resonemang om varför man vill ha content före top men samtidigt kan man ju tycka att alla sökmotorer borde veta att sajter oftast har ett liknande utseende på i stort sett alla sidor. Och därmed borde dom både veta och kunna bortse från att det ligger kod i början på sidan som inte är unikt content.

    Men visst, det är helt klart att t ex Google gillar ren kod.
    På mitt sökord ligger jag envist efter en handkodad (koden är minimal) sajt som sällan uppdateras, är betydligt mindre än min, yngre och har en bråkdel så många inlänkar.
    Men faktum är att till och med jag tycker att det är en fröjd att kolla koden på den sidan

  5. #5
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Det är inte bra ur tillgänglighets -synvinkel att ha ologisk markup. I mina ögon är det att gå över ån efter vatten. Annan tanke, om tex meny kommer efter content i koden, så visst, den är inte dupe lika tidigt i koden, men å andra sidan så sägs ju länkkraften fördelas bättre till tidiga länkar, hur påverkar det fördelningen av intern google love? (hårklyverier, men det tycker jag å andra sidan hela iden är : )

  6. #6
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av Björn
    Det är inte bra ur tillgänglighets -synvinkel att ha ologisk markup. I mina ögon är det att gå över ån efter vatten. Annan tanke, om tex meny kommer efter content i koden, så visst, den är inte dupe lika tidigt i koden, men å andra sidan så sägs ju länkkraften fördelas bättre till tidiga länkar, hur påverkar det fördelningen av intern google love? (hårklyverier, men det tycker jag å andra sidan hela iden är : )
    Intressant tanke. Någon som vet hur detta påverkar Sitelinks?

    Ni som har sitelinks kan ni dela med er?

    Kan dela med mig av vår. Sidan uppbyggt traditionellt och har sitelinks hogia.se
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  7. #7
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Hej bernt, jag tycker inte du har vaken rätt eller fel, jag tror inte och har inte erfarit att sökmotorerna ser skillnad på vad som kommer först egentligen.

    men det man måste ju se till så att webbsidan fungerar i Safari MAC, IE6 IE7, Opera, det anser jag viktigare för en webbsida i det syftet och sedan sköter man SEO med artiklar till sidorna från bloggar...

    Fungerar utmärkt faktiskt

    Att ligga etta är inte alltid bra i kundernas ögon!! tänk på det

    Michael

  8. #8
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    Att ligga etta är inte alltid bra i kundernas ögon!! tänk på det

    Michael
    Det här får du gärna förklara vidare.

    Om jag kan skapa en sida som är precis det som kunden vill ha OCH rankar 1:a så kan jag inte se att kunden skulle vara missnöjd med det.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  9. #9
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Som jag skrev i inlägget så har detta ingen enorm påverkan i det generella fallet.

    Man jag har varit med om fall där de första ca: 30 000 tecknen kod varit exakt lika på alla sidor trots att det visuella innehållet varit olika. Där har denna teknik varit suveränt hjälpsam och förmått Google att släppa ur alla sidor ur filtret för "liknande sidor".

    Just detta fall var i och för sig för mer än 1 år sedan, och det har hänt en del sedan dess. Men inte dessto mindre är det, för mig, en användbar teknik i vissa lägen.

    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    Hej bernt, jag tycker inte du har vaken rätt eller fel, jag tror inte och har inte erfarit att sökmotorerna ser skillnad på vad som kommer först egentligen.

    men det man måste ju se till så att webbsidan fungerar i Safari MAC, IE6 IE7, Opera, det anser jag viktigare för en webbsida i det syftet och sedan sköter man SEO med artiklar till sidorna från bloggar...

    Fungerar utmärkt faktiskt

    Att ligga etta är inte alltid bra i kundernas ögon!! tänk på det

    Michael

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 21:27