Resultat 1 till 19 av 19

Vad händer med Googles Pagerank?

  1. #1
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Flera stora bloggar, bland annat Problogger.net och Copyblogger.com rapporterar drastiskt sänkta PR-värden.

    Vad är det som är på gång kan man undra...?

  2. #2
    Christian Bolstads avatar
    Christian Bolstad Christian Bolstad är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    133
    Kollade ett förtiotal siter nu på morgonen - ser inga förändringar förutom att en gått upp från 0 till pr 1 - och där är alla 35 undersökta datacenter i synk.

    (Det kan vara så att jag antecknat fel förut dock - den berörda domänen är 4 år gammal. Det vore nästan lite underligt om den varit utan TBPR fastän den i princip legat vilande. )

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Björn Lilja
    Flera stora bloggar, bland annat Problogger.net och Copyblogger.com rapporterar drastiskt sänkta PR-värden.

    Vad är det som är på gång kan man undra...?
    Alla webbsajter som har fått sänkt PR sedan senaste PR exporten till toolbar har fått det efter manuell granskning av webbplatsen. Jag läste detta i en intervju som en av de amerikanska SEO-bloggarna gjorde med en Google anställd. Adressen har jag inte undansparad men vana Google användare bör kunna sökas rätt på det.

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Tar en all nighter här för att göra klart en massa saker med tio koppar grönt te

    SEO book har bloggat om det här och också samlat många länkar till en massa material:
    http://www.seobook.com/aesthetic-goo...bars-worldwide

    Något jag vill säga kring vad han skriver är att jag tror att han drar fel slutsatser. Aaron Wall ser ju SEO-branschen och Google som två sidor som strider på mot varandra. Jag tror ju det är fel.

    Symbios mellan Google och SEO-branschen
    SEO-branschen och Google ligger i symbios. Genom att Google är stor satsar SEO-branschen på Google och investerar mycket i det. Det skapas ett värde för SEO-branschen att se till Google är den stora sökmotorn.

    Det här är något som jag tror är en strategi från Googles sida. Och att sköta den strategin bra är mycket svårt. Alienar de sig med branschen så får de negativ feedback vilket gynnar konkurrenterna. Samtidigt känner sig Google uppenbart hotade här och försöker motverka det.

    Vad Google gjort och kanske kommer att göra
    Nu försöker de motverka en trend. Faktiskt tror jag inte det har så mycket med köpta länkar att göra även om de gjort det till frågan. Snarare är det bredare men det kan vi diskutera någon annan gång.

    De har gjort detta mycket försiktigt i små steg just för att minimera skada men samtidigt motverka hotet:

    1. Cutts började blogga om det hela.
    2. De har uppdaterat riktlinjer och givit fler exempel.
    3. Nu har de tagit ner PR för ett stort antal sidor efter manuellkontroll. Men deras ranking har inte skadats.
    4. Nu har de bloggat om att ranking också kan skadas.
    5. Senaste veckorna har jag sett flera länknätverk "dödas". Både engelska och svenska.

    Jag gissar att ett antal andra steg kommer i lugn takt. I något steg kommer de troligen börja de straffa också i sökresultaten. De varnar för det och jag tror inte de gör utan att de planerar att implementera det. Steg 5 lär väl ta en del tid också.

    Betänk också i sammanhanget att Google har en armé av surfare. De är långt ifrån få. Nu har Google fått mycket negativ feedback i USA och jag tror därför att det dröjer ett tag innan nästa steg kommer.

    Fler åtgärder som kanske kommer
    Något jag funderar på är om Google kan straffa sajter som deltar i annonseringsnätverk med sökmotorvänliga länkar. Det kanske finns juridiska hinder eller juridiska-risker för det? Google är ju annonsmäklare själva. Något med bättre kunskap där kanske kan kommentera. Oavsett det tror jag detta blir steg sex och de tar ev. juridiska problem med pengapåsen.

    Men gissning är att steg sju blir att nätverk för betalda bloggpostningar straffas. Helt enkelt genom att de går in som köpare och listar upp bloggarna och dödar deras länkkraft.

    Vidare har de flaggat kring länkbyten. Här handlar det troligen, min tolkning, om oseriösa promiskuösa länkbyten. När jag säger länkbytessidor så förstår ni vad jag menar. Faktiskt har de redan implementerat rankningsstraff men det kommer nog bli mer av det och betydligt värre sådana.

    SEO-branschen i Sverige
    Det här tror jag SEO-branschen ska ta på allvar. Åtminstone i Sverige är SEO-leverantörerna väldigt öppen. Jag tror ni ska vara försktiga.

    SEO-branschen tror ju jag är på väg att bli överetablerad eller redan är det. Jag har varit del av andra branscher som gått från lugnt -> hett -> bubbla. Faktiskt tre stycken. Något som ofta händer vid överetablering är att leverantörerna börjar angripa varandra allt mer. Det är inte säkert att det är bra för någon av er.

  5. #5
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Instämmer med dig Hans99, även om jag inte läst så mycket om det så har min magkänsla sagt något liknande.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jo och jag tror inte det räcker med att en blogg inte säljer länkar för att vara säker.

    Jag har hört det från en "prime source" utan att säga mer att MFA sajter och sajter anpassade specifikt för affility snarare än där affility är annonslösning som kompletterar material för riktiga läsare kommer straffas.

    Det arbetas på något automatiskt där. Återigen Googles personliga sökning som ger dem så mycket möjligheter.

  7. #7
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    pageranken sjönk på nästa alla mina sidor =(

  8. #8
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av Ara
    pageranken sjönk på nästa alla mina sidor =(
    Efter att ha läst Hans inlägg om det hela borde du väl snarare känna dig hedrad att de tog sig tiden att manuellt kontrollera just dina siter och att du gjort något värt Google's uppmärksamhet.

    Sen kan man fråga sig om det i slutänden fick ett bra resultat eller inte.

  9. #9
    Andreazzs avatar
    Andreazz Andreazz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    61
    Vad är det som händer nu då? Alla sidor jag kollar har PR0.

  10. #10
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Ja jeklar, det stämmer för många av mina webbplatser också. Dessutom bara de sidor där länkar sålts...

  11. #11
    Andreazzs avatar
    Andreazz Andreazz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    61
    Alla sidor verkar visa PR0 nu. Inte bara där länkar sålts.

  12. #12
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Var kollar ni då? Sajten jag jobbar med har samma PageRank som igår.
    Vi har definitivt inte sålt några länkar.

  13. #13
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  14. #14
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    De sajter som straffas gås ju igenom manuellt om jag förstår det hela rätt.

    Skulle ju inte vara helt otroligt att Google numera kan exportera ut ett nytt värde för att visa bestraffning.

    Om dina sjater kan kopplas ihop med de sajter som sålt länkar så kan det ju bli fel i hanteringen också. Om 7 av 10 sajter säljer länkar och de andra inte så är det klart att de 3 som är kvar har en stor chans att bli indragna.

    Kan ju även vara så att någon har anmält sajterna för att sälja länkar
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  15. #15
    Andreazzs avatar
    Andreazz Andreazz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    61
    Även Google har 0 här.

  16. #16
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Google.se har sju här.

  17. #17
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Jag har inga problem alls att utläsa TBPR. Det är inte så att det är ditt ip-nummer som är blockat?

  18. #18
    blåregns avatar
    blåregn blåregn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    15
    Jag har också märkt att toolbaren inte visat något värde två gånger idag eller igår. Men det verkade bara vara tillfälligt för det kom tillbaka igen.

  19. #19
    Andreazzs avatar
    Andreazz Andreazz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    61
    Nu funkar det igen.
    Då så, då kan man gå vidare i livet.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Vad är PageRank?
    Av Jim Westergren i forum PageRank
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-10-19, 12:35
  2. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  3. Hur viktig är Googles pagerank?
    Av HC_Consulting i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 12:13
  4. Westberg´s pagerank tool tråd!
    Av Marcus Westberg i forum PageRank
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 18:11