Resultat 1 till 3 av 3

Googles personliga sökning

  1. #1
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag tycker det kunde vara intressant med en tråd där vi delar erfarenhet kring det här området. Min tolkning när det först dök upp var att det har stor potential särskilt för bloggar, webbtidningar och andra sajter med mycket material.

    Jag t.ex. sett att vi får besökare på nyckelord där vi rankar långt ner. Rätt eller fel har jag tolkat det som att det är Googles personliga sökning. Kring kaffe såg jag det tidigt:
    http://marknad.wordpress.com/2007/07...ning-pa-kaffe/
    Min teori där var att vi rankar på te och får besökare där. Googles personliga sökning ser koppling till kaffe och visar det högre i den personliga sökningen för besökare som reagerat positivt på vårt material om te.

    Frågor som jag tycker kan vara intressant att diskutera är:

    1. Hur optimerar man för Googles personliga sökning?
    2. Är informationen Google ger om algoritmen korrekt (jag är ytterst skeptisk till det.
    3. Hur analyserar man resultatet? Hur ser man detta i Google Analytics?

    Optimeringar jag gjort
    En sak jag har gjort är att särskilt lägga till mycket extra länkar till andra webbplatser i material. Många som når en sida och söker svar på något kanske inte hittar det där. Men vänjer de sig vid att de alltid hittar bra länkar till annat där så kan det gynna.

    Potential
    Min tolkning så här långt kring Googles personliga sökning är att den kan ge ganska substansiellt med trafik. Men jag har ingen bra metod att analysera det och det är ytterst tidsödande på det sätt jag gör nu: Titta efter trafik där vi rankar långt ner.

    Men 5% av vår trafik till Nyfikenvital tror jag kommer från Googles personliga sökning. Men det är en mycket osäker uppskattning.

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Här är förövrigt en teori om Googles personliga sökning som jag har haft länge. Den hänger samman med vad jag postade här. (Ett bra råd för många av är att läsa den postningen noga för det jag skrev där är väl underbyggt. Och läs den även om ni inte är inte intresserade av Googles personliga sökningen då den inte har med det att göra.)

    Där skrev jag bl.a.

    Nu försöker de motverka en trend. Faktiskt tror jag inte det har så mycket med köpta länkar att göra även om de gjort det till frågan. Snarare är det bredare men det kan vi diskutera någon annan gång.
    Jag är inte redo att utveckla det vidare än men vi kan ha det i bakhuvudet när vi tittar på den här teorin.

    Hur beslutas värdet av utlänkar från bloggar?
    En inarbetade parameter är inlänkar vilka utan tvekan är mycket effektiva. Jämfört är on-page optimering strunt så länge du har en standardplattform typ Wordpress eller Drupal jämfört med inlänkar. Och med on-page menar jag då inte unikt och bra innehåll anpassat för riktiga läsare vilket är en lika viktig faktor som inlänkar i min värld.

    Google tittar dock fler parametrar som kan ge lika bra resultat. Jag fick t.ex. ett mycket fint resultat där förra veckan med en sådan faktor som varken är inlänkar eller on-page. Sådana faktorer är mindre kända därför att länkar är så lätt att arbeta med och är så enkla att skapa affärsmodeller runt.

    En sak som jag inte vet om de använder än men som jag har svårt att se att de inte kommer börja använda är Googles personliga sökning för feedback.

    Anledningen till att jag särskilt nämner bloggar här även om detta kan tillämpas på andra webbsajter är att utlänkar från bloggar tar mycket snabbt jämfört med andra typer av sajter. Det ger snabb återkoppling vilket är viktigt här.

    Följ detta scenario

    1. Bloggen apa är en många spambloggar som skapas i 1000-tal på Blogger av diverse SEO-företag. Den länkar till företag X med någon ankartext.

    2. Företag X åker upp i SERP:en på länken.

    3. Googles personliga sökning ger feedback på hur väl de som söker information uppfattade X.

    4. Uppfattade de X som en sajt de inte gillade kommer utlänkar från bloggen apa att nedvärderas.

    Googles personliga sökning förändrar SEO
    Googles personliga sökning kommer förändra SEO-strategi och SEO-metoder. Det är ingenting som har stor betydelse idag men det kommer. Och det är dags att börja titta på det.

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Här är något där man kan spekulera att personlig sökning har betydelse. Jag ser inget som kan förklara trafiken i övrigt:
    Hästar ger besökare

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. site: sökning på google
    Av Bernt Johansson i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-25, 07:59
  3. Verkar som om altus.se har släppts in i Googles gemenskap igen
    Av Bernt Johansson i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 08:54
  4. Så stänger du av Googles Personliga sökning
    Av Magnus-SEO i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-21, 10:17
  5. Googles nya utseende
    Av MattiasN i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-26, 07:01