Eftersom det ofta står + ev. överlåtelseavgifter vid domänförsäljningar och att jag hade svårt att få tag på konkret information ang. hur det funkar med överlåtelser i samband med köp av .se-domän skriver jag här ner lite info som jag samlat på mig. Observera att det endast gäller .se-domäner och att jag har begränsat mig till några av de större aktörerna. Det vore välkommet om någon med erfarenhet av t.ex. överlåtelse av .nu och .com kunde fylla på eller om man har något att tillägga.

Själv blev det via loopia vilket var naturligt då både säljaren och jag har konto där samt att de var bland de billigaste. Domänen jag köpte har inte överlåtits än enl. iis men det skulle ta några arbetsdagar så jag är inte orolig, än iaf. Återkommer med en utvärdering när allt är klart.


Överlåtelser av .se-domäner sker via något av iis ombud och går ej att administrera själv via kontrollpanelen. Olika ombud tar olika avgifter vilket framgår av sammanställningen nedan men det är inget som säger att man måste anlita det ombud som i dagsläget har domänen. Om man tar Loopia som exempel så räcker det att skaffa ett dns-konto hos dem (kostnadsfritt), fylla i ett formulär för överlåtelsen och sedan få säljaren skriva under och faxa in det till loopia. Det är möjligt att det finns andra aktörer som också har smidig administration av överlåtelser, fyll gärna på med egna erfarenheter.

Överlåtelsekostnader hos några vanliga ombud: Kostnaderna är tagna efter visst grävande på de olika ombudens hemsidor.

Loopia 110:-

Binero fd. Aleborg 250:- , inkl en årsavgift

FS-data 150:-, ej kund tillkommer 495 kr i engångsavgift för överlåtelsen

Crystone 500:-

One 200:- inkl. en årsavgift

Surftown 500:- inkl. en årsavgift

Active 24 299:-

Domaininfo 615:- inkl. en årsavgift

Neware 179:-

Ascio €139:- inkl. en årsavgift

Jag vet att en del webbhotell kräver att man har ett hotell för domän etc. så det är mycket möjligt att det kan tillkomma en del obligatoriska avgifter hos vissa ombud. Tanken är att ge en överblick mer än att vara en definitiv genomgång.