Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 31 till 60 av 77

Straffade i Google nyligen?

  1. #31
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    En liten uppdatering från min sida:

    Från att tidigare i princip bara bli hittad på domannamn.se har nu alla sajter hamnat i nåt slags 30+filter, fast där allihopa ligger på 45:e plats. Google har därmed troligtvis förflyttat sajterna till nästa steg mot "återbördande" så att säga. Detta torde vara bevis nog att Google har olika steg i straffskalan som de kan förflytta emellan efterhand.

  2. #32
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    En av mina siter (hotell) har gått från 400+ unika om dan till 0 unika... över en natt. Ändå är alla sidorna indexerade, så inget har droppats.

  3. #33
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018

  4. #34
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    hehe... skratta bäst som skratta sist ..

  5. #35
    Attilas avatar
    Attila Attila är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    7
    Read my lips
    Ärligt talat tror jag (är som mest pessimistiskt lagd) på en kaos teori när det gäller Google serp. Systemet börjar bli så komplex att en harmlös parameter förändring i deras algorytm kan orsaka följder som ingen kan förutse eller simulera....sammansatta dynamiska system..

    Japp, vissa kontrar med att Google strävar mot att ingen utomstående ska kunna tolka deras algorytmer, men jag menar att snart förstår dem inte heller sammanhanget....int emindre att kunna korrigera...

  6. #36
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Jag erfar att placeringarna håller i sig men inte antal träffar som sjunkit drastiskt sedan ett par månader från 90.000.000 till förre veckan 5.000.000 men är nu tillbaka på 67.000.000 träffar..

    Har noll vad Google håller på med men det kanske stabiliserar sig. Jag har dock en teori om att google värderar användarvänlighet och tillgänglighet i sidorna oc hatt det kan vara en anledning där de som använder sig av äldre html teknik och inte optimerat för xhtml kanske förlorar i längden men jag kan givetvis ha fel... det har ju kanske med separationen av content och strukture som google kanske mpste jobba emot och värdera högre, eller

    Michael

  7. #37
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Hehe har fått en site utkastad, vi köpte den för ca 1 år sedan men jag har inte börjat jobba med den förrän i november. Den är byggd med frames vilket jag inte har plockat bort (har inte haft tid, det kräver stor omstrukturering). Den förre ägaren hade lagt en dold text i delar av framen som bildar ramen runt siten. Något som jag inte brydde mej om att kontrollera, för det tanken föresvävade mej faktiskt inte alls...

    Hur som helst, jag har fixat det och fajlat en reinclusion request. Så får vi se vad som händer.

  8. #38
    Attilas avatar
    Attila Attila är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    7
    Ordningenär återställd på balstabo.nu

    Åter till plats 4 från ingenstans (sökord Håbo), på två veckor!

    Fråga inte hur och varför, det vet jag inte. Några saker som ni tipsade om belv fixade, andra inte ( i brist av kunskap). Men voilá....sidan är där igen...

    tackar för era hjälp!

    Attila

  9. #39
    Maxs avatar
    Max Max är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    178
    Det har gått upp och ner för mig dock rankar jag fortfarande 1a på mitt nyckelord

  10. #40
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    De har vet jag från säker källa börjat testa automatiska algoritmer för att trycka ner sajter som specifikt är skapade för adsense eller affility.
    Lite nyheter från grannlandet Finland. Vi har samma fenomen om det är frågan om Affiliate + AdSense sajter som får + 30 eller + 60 filter. Vissa kan vara helt automatiska eller automatiska "alarm" som får någon att kolla saken manuellt och ge ban.

    Jag själv + 4 andra ringsignal sajter drabbades av + 30 filtret för en tid sedan. Vi ligger nu alla på - 30 efter varandra. Sidorna har inget gemensamt och tex min har helt unikt och dessutom vettig information om ringsignaler. Jag driver ett finskt SEO-forum (optimointi.com) och det lustiga var att när vi diskuterade saken på forumet och undrade varför en riktigt spammig sajt inte hade droppat så nästa dag var han också med oss på - 30. Hade någon från Google läst vår diskussion?

  11. #41
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av nfinland
    Jag själv + 4 andra ringsignal sajter drabbades av + 30 filtret för en tid sedan. Vi ligger nu alla på - 30 efter varandra. Sidorna har inget gemensamt och tex min har helt unikt och dessutom vettig information om ringsignaler. Jag driver ett finskt SEO-forum (optimointi.com) och det lustiga var att när vi diskuterade saken på forumet och undrade varför en riktigt spammig sajt inte hade droppat så nästa dag var han också med oss på - 30. Hade någon från Google läst vår diskussion?
    Det är ju inte helt otroligt, de lär definitivt läsa SEO-forum och när de gör "raider" så kollar de upp sånt här. Så skulle jag göra.

    Har du skickat en reinclusionrequest?

  12. #42
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Har du skickat en reinclusionrequest?
    Jepp, men det var för över en månad sedan med ingen verkan. Jag tror inte det hjälper. Google har ju mellan raderna ganska tydligt meddelat att de vill putsa SERPen från mellanhänder. Alla affiliate sajter är i princip mellanhänder. De vill ha slutkunden i serpen inte affiliate sajten.

    När det gäller ringsignaler "droppen" så var det ganska klart var det var frågan om. Knappast något automatiskt filter. Alla sajter som föll hade 1-7 plats i serpen. Kvar blev bara Jamba, Zed och andra stora brand.

  13. #43
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av nfinland
    När det gäller ringsignaler "droppen" så var det ganska klart var det var frågan om. Knappast något automatiskt filter. Alla sajter som föll hade 1-7 plats i serpen. Kvar blev bara Jamba, Zed och andra stora brand.
    Okidoki, har du nån strategi för att försöka komma tillbaka?

  14. #44
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Om det var en manuell grej så vad är chansen? Om det är ett automatiskt filer så borde jag väl bli av med inlänkar med för samma text, ta bort TradeDoubler reklamer osv.

    Gör faktiskt ett test nu men det kanske jag inte borde berätta om så här öppet - Kanske någon från Google ser det :-)

  15. #45
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888

    PMa gärna siten, skulle vara intressant att titta på om det är OK.

  16. #46
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    ringsignaler.com blev väl bannade för att de var med i amerikanska länkbytesprogram i och för sig.

    Jag har faktiskt också haft lite problem med 30+ filtret direkt på försäljarens sida (ingen affiliate/mellanhand) här och var. Det känns mest som en störig version av sandboxen som trillar in i efterhand när man når alltför bra resultat.

  17. #47
    ställans avatar
    ställan ställan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    114
    En lite intressant sak som hänt på senare tid är att en stor smslånegivare som låg topp tre på smslån etc. Idag är de 40+ på smslån, men de finns som relaterad sökning på smslån.

    Nu ligger de inte ens först på sitt namn, får site links på domän.se...

  18. #48
    Alpers avatar
    Alper Alper är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    18
    Min sajt åkte ner idag också.. måste skriva " site: domän.com " för att ens kunna hitta sajten. Låter som Sandbox va ? ;(

    Vad kan detta bero på ?

    mvh

  19. #49
    Oliwers avatar
    Oliwer Oliwer är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    21
    Fakistk jag med...
    På adsense fick jag höga klickkostnader förut.. upp mot 1.71 dollar per klick nu är vissa nere på ett minium av 10-5 cent vilket inte ger mycket när dollarn är så klen just nu.

    Finns det inga IT-nyheter som har koll på vad som hänt?

  20. #50
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Tror ni inte att det kan vara så här?

    1) Google har dels fått indikationer på att vissa typer av innehåll i sökresultaten inte uppskattas av de som söker information.

    2) Samtidigt har man den mycket tydliga trenden att Adsense-annonsörer inte är villiga betala annat än små pengar för generell annonsering därför att trafiken de får är skräp.

    3) Också blir lokal uppgivning allt högre på sajter som levererar högkvalitativ trafik.

    Det är tre hot mot Google. Så de försöker korrigera det med:
    1) Nya automatiska filter.
    2) Fler generella manuella kontroller av webbsajter vilka triggas automatiskt.
    3) Manuella kontroller riktade mot aktörer man upplever stör sökresultaten indirekt t.ex. via länkförsäljning.
    4) PR kampanjer för att få folk att tänka mer kvalitativt när de länkar och motverka köpta länkar från seriösa sajter.

  21. #51
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag tycker att det låter logiskt hans99.

    De vill helt enkelt höja kvaliteten i träfflistan för att förbättra upplevelsen för slutanvändaren. Och då drabbas ibland webbplatser som har hög kvalitet men befinner sig i en gråzon och triggar automatiska "flaggor" som sedan kontrolleras manuellt.

  22. #52
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Jag har varit med på 2 bans de senaste månaderna, 1 mot en stor internationell site med några miljoner besökare/månad och en lite mindre.
    De blev "straffade" av olika orsaker och det finns ingen koppling mellan dem. I båda fallen fungerade reinclusion requesten riktigt bra, inga frågetecken och de tog tillbaka sina gamla positioner.

  23. #53
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Här har jag skrivit en mindre uppsats om filtret ni pratar om:
    http://www.seo-forum.se/laenkstrateg...kartexter.html

    Man kan antagligen åka in i filtret utav olika anledningar, men verkan är ofta densamma. Rätt igenom verkar kvaliten på content vara en avgörande faktor, är din sajt vad besökaren letar efter? Själv klart kan inte google läsa texten, men på ett eller annat sätt upptäcks sidor som inte är välkomna på den plats de ligger. Själv klart sker sånt här automatiskt, allt annat om manuellt göra är bara skrämseltaktik från Google
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  24. #54
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    I mitt fall skedde det manuellt i alla fall.

  25. #55
    Attilas avatar
    Attila Attila är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    7
    ...men jag har råkat ut nu 2 ggr inom 2 månader för att min sida försvinner nästan helt. Stadig top3 i serp är borta..

    En enda orak jag kan se bakom båda: 404 felmeddelande på alla mina sidor som roboten får. Webbhotellet säger att deras nedgång på morgonen är bara ngn minut, så det är omöjligen orsaken.

    Det som hände sist att efter 3-4 veckor var allting tillbaka som det var.

    Obs att detta påverkar min serp, pr är oförändrad.

    Attila

  26. #56
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Citat Ursprungligen postat av Nord
    I mitt fall skedde det manuellt i alla fall.
    Får jag gissa att det var en kunds sajt som blev straffad?

    Och visst kan det ha varit manuellt. Som tidigare diskuterats lite här och var har Google anställda (i Irland.. svenskspråkiga) som börjar stöka till lite i sökresultaten. Tror de är rätt restriktiva, men i fall där det är uppenbart har jag en känsla av att de straffar utan att fundera särskilt mycket över det.

  27. #57
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Dessutom har Google under en tid legat ute med annonser där de söker personal till den nordiska regionen för "quality rating":

    http://www.google.se/support/jobs/bi...y?answer=54941

    Misstänker att det, bland annat, rör sig om personer som går igenom SERPsen och rapporterar siter som inte håller tillräckligt hög kvalitet.

  28. #58
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Anton Johansson
    Får jag gissa att det var en kunds sajt som blev straffad?
    Ja, den här gången var det det. Oklart dock om det berodde på oss men förmodligen då vi råkat trycka länkar från ungefär tusen C-block till den.

    Allt var dock manuellt gjort (white hat på den gamla goda tiden) och således har jag fått betala lite övertidstimmar den här månaden för att bli kvitt eländet.

    Dessutom har ju Google skickat sajten tillbaka 30 placeringar på sitt eget varumärke, till förmån för MFA-sajter som ligger där nu. Min kund erbjuds alltså att antingen köpa AdWords eller köpa den organiska trafiken tillbaka till sig själv via AdSense. Google skrattar hela vägen till banken. :]

    Till er andra: En reinclusion request är nu gjord enligt konstens alla regler och den godkändes (för en gångs skull) inte automatiskt. Dags att hålla tummarna alltså!

  29. #59
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Google, google...
    Google gillar av och till att djävlas med en. Men Google är ingenting man ska skit ifrån om man är seriös. Givetvis är det tacksamt enkelt för dem att visa sig viktigare genom att knuffa på oss seriösa snarare än att lägga ner mer arbetstid på att följa oseriösa aktörer som smyger. Men det är ingenting man ska låta dem göra.

    Gem dem en snyting tillbaka De är inte alls så starka som folk tror. Tvärtom är de just nu i ett riktigt känsligt skeende i USA.
    Om det vore så väl ändå. :-)

    Sen Google vann det där PR-målet mot SearchKing utgår de från att de kan placera folk lite hur som helst.

    AdWords är så extremt effektivt konstruerat som fiktiv auktion att det näst intill är bedrägligt från Googles sida (när buden höjs pga ditt "qualityscore" är det ju Google som höjer det och alls ingen "auktion").

    Att du, även om du varumärkesskyddar dig i AdWords tvingas betala ett högre bud pga. att Google mäter hur många som försöker göra varumärkesintrång men misslyckas, är också juridiskt tveksamt.

    Och när de steker webbplatser (som i det här fallet, med 30+ straffet) så att dina konkurrenter syns på webbplatsers skyddade varumärken är det också lite tveksamt.

    Men hur som helst. Jag tror inte att man kan "slå tillbaka". Mediabyråernas bojkott av Google under hockeyfrillans tid på Stureplanskontoret var ju ett initiativ, men precis om SearchKing gick det i stöpet.

    Det är lite komiskt egentligen. Microsoft får hela EU på sig för att de bjuder sina användare på en gratis mediaspelare. Google med sina 90% marknadsandelar får däremot göra precis vad som helst. :-)

    Jag tror dock hans, att "slå tillbaka" är en dålig idé. Man får anta samma hållning som mot försäkringsbolagen. Smöra istället, försök inte vinna. De kör bara över dig.

  30. #60
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag är inte alls säker på att straffet behöver vara manuellt från det du skrev. Regelbundet ser jag Google sätta sajter efter varandra som de ser släktskap med eller utan 30 filter.

    Sedan går straffet säkert att manuellt tas bort om du ber om det och skäl finns till det. Troligen (och jag gissar) kan du stega dig ur det utan någon reinclusive request också.

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Google & sidor som givit felmeddelanden
    Av hans99 i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 18:57
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-29, 23:00
  5. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 14:22