Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 77

Straffade i Google nyligen?

  1. #1
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Det händer mycket konstigt på Gooogle nu. Senaste veckan har i princip alla mina sajter rasat i Google på de viktigaste sökorden.

    Varför? Ingen aning faktiskt. Det pratas om att de sätter dit länkförsäljare men det är jag mycket tveksam till, jag har i princip bara länkbyten och även om det är 3-vägs lr liknande byten så ska man väl inte bli straffad så hårt pga sånt.

    Trots det har jag fått PageRank på alla sajter i PR-uppdateringen (som dock inte är klar än, jag vet) och så vidare. Det tråkiga i kråksången är dock, att förutom SERP-placeringarna har Adsense blivit fucked-up så man kan inte ha koll på någonting längre.

    Någon mer som har liknande problem? Det handlar om att mina inkomster dalat till en fjärdedel mot tidigare pga allt detta. Jag tror förvisso att det kan ha med... 1. Manuella justeringar från Google. 2. Något filter mot MFA-sajter eller sajter som i princip bara har mycket text, helt enkelt ett sätt att bli av med SEO-byggda sajter.

  2. #2
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Jag torde ha en del liknande sajter som dig, men jag har inte märkt något.. Dock har jag det ständiga +30 filter spöket som jagar många av mina äldre sajter.
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  3. #3
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Det konstiga är att jag ändå har unikt och relativt kvalitativt innehåll. Det är inga usla sajter jag har direkt, och länkbyggandet till dem har varit allt annat än extremt. Men men, kanske går över.

    Det lustiga är att de kör en PR-uppdatering, en stor uppdatering i SERP-positioner OCH Adsense-ändringar samtidigt...

  4. #4
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Kan du förtydliga vad du menar med Adsense-ändringar.
    Unikt och handskrivet innehåll är dock ingen garanti för att slippa trubbel enligt min erfarenhet.

    Men om du varit modest i länkbyggandet, etc, så torde det kanske bara vara något temporärt flux..

    Har du kollat in din Bounce-rate på de drabbade sidorna? Kan ju vara något sådant som spökar att folk studsar vidare eller på bakåtknappen extra snabbt.
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  5. #5
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Både upp och ned, väntat och oväntat.

  6. #6
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Bara ner för mig, rätt pissed på stora G just nu eftersom jag verkligen fokuserat på innehåll och snarare än enbart länkar. All statistik pekar uppåt, besökarna har fler pageviews per besök, längre tid på siten och bounce rate har minskat. Så varför detta straff på ungefär 1 sida bakåt i serpen på alla mina ord?!

    Bah dags för en ny sökmotor som kan plocka bort Google från tronen de har gjort sitt nu.

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Inga större förändringar här. En litet PR-tapp på en sida, sedan PR 1-3 på ett gäng helt nya sidor. Inga positionsförändringar någonstans som inte kan förklaras av de normala rörelserna.
    Litet omändringar på ordet internetmarknadsföring noterade jag.

    Sedan börjar jag närma mig en miniminivån för hur mycket som krävs för att komma upp i PR.
    Slängde upp en helt ny sida i slutet på september i år. Den har en PR 4 länk, en PR 1 och en PR 0. Det räckte för att ge sidan PR 3.
    Ingen större nyhet för en del misstänker jag.

    (Håller koll på PR även jag inte lägger så stor vikt vid den.)

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jo men det är inte bara länkförsäljning det handlar om. Där är det mycket manuellt.

    De har vet jag från säker källa börjat testa automatiska algoritmer för att trycka ner sajter som specifikt är skapade för adsense eller affility. Där har du ju en del genom att du bygger upp dina "internetfastigheter" nu.

    Tittade över några av dina sajter och jag ser inte att du har tappat utlänkningskraft onormalt. Däremot tappar ju alla sajter utlänkningskraft nu normalt. Dels genom att internet växer men också därför att Google nu tydligt tagit in fler faktorer i algoritmerna utanför länkning och onpage.

  9. #9
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    En stor förändring i en av nischerna jag bevakar, mobiltelefoner. Där är du ju rätt aktiv Anton med flera st domäner på modeller. I stort sett alla dessa typer av mobilsiter har dykt rejält de senaste veckorna ... så även min.

    cya,
    /PatrikB

  10. #10
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    En gammal sajt har -1 på de flesta sidor, en ny gick upp från 0 till 2 och en från 2 till 3.
    En ny blogg från september från 0 - 3.
    2 gamla bloggar ligger kvar på PR2 med vissa ändringar på en del inlägg, även nu PR3 inlägg, en ny blog med bara dagar på nacken är 0.

    Men det värsta är att mina inlänkar sjunkit rejält i PR.
    De 2 PR5 jag hade som inlänkar, där är den ena nu 2 och den andra till synes 0 (kanske bara ostadigt än).
    Flera PR4 inlänkar har sjunkit till PR1-2.

    Så i ett slag verkar det som att jag bara har en enda PR4 inlänk som inte är nofollow, och det alltså den enda inlänken som är högre än min PR3 sida.

  11. #11
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av starcastle
    Men det värsta är att mina inlänkar sjunkit rejält i PR.
    De 2 PR5 jag hade som inlänkar, där är den ena nu 2 och den andra till synes 0 (kanske bara ostadigt än).
    Flera PR4 inlänkar har sjunkit till PR1-2.
    Kan dessa sajter och länkar uppfattas som köpta av Google?
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  12. #12
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Tror ej detta har något med köpta länkar att göra. 30+ filtret har funnits i ett par år nu, och senaste året även i Sverige.

    För det är det du har råkat ut för Anton, 30+ filtret. Jag har en jättepost om det här:
    http://www.seo-forum.se/laenkstrateg...rtexter-7.html

    Kollade på dina däcksidor och det är samma symptom som några av mina sidor uppvisar. Har bråkat med det här filtret sen i Maj nu och har eller har haft över 10 domäner i filtret att mixtra med. Min bästa gissning som jag gör vidare test på just nu är att filtret är Trustbaserat. När man nått en viss nivå av PR (antagligen under en begränsad tid) så hamnar man under luppen, har man då inte tillräckligt med Trust, ja då åker man ner. Antagligen är det mer faktorer, men har man dessa två i bakhuvudet så ska man nog kunna komma ur.

    Lösningen är alltså att höja sin trust. Återkommer längre fram om mina sajter kommer ur filtret med hjälp av denna teori.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  13. #13
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    En stor förändring i en av nischerna jag bevakar, mobiltelefoner. Där är du ju rätt aktiv Anton med flera st domäner på modeller. I stort sett alla dessa typer av mobilsiter har dykt rejält de senaste veckorna ... så även min.

    cya,
    /PatrikB
    Det roliga är att det är just mobilsajterna som inte sjunkit. Mobilsajterna, nån lånesajt, min hotellsajt och diverse småsajter har inte förlorat SERP-placeringar (och har alla fått pr3-4 förövrigt).

    Däremot har många av mina resesajter, hälsosajter och många andra inom andra nischer sjunkit totalt. T.o.m. dubbdäck.se, som varit igång i drygt ett år och som det är tydlig säsong för (+rätt bra innehåll, faktiskt, och inte särskilt mycket reklam) har sjunkit totalt. Och den har haft mycket bra inlänkar, men 1-3 blogginläggslänkar av typen som jag nämner strax...

    Nu när jag börjat fundera tror jag dock det finns ett svar på detta. Och det har med köpta länkar att göra. Jag har inte köpt länkar, men det kan ju inte Google veta (att jag gjort länkbyten, fast lite avancerade sådana). Annars tror jag inte mina nyaste sajter skulle blivit straffade på detta sätt, men de har fått ett antal inlänkar från bloggposter som kommer från bloggar som är typiskt SEO-byggda - dvs för att ge ut blogginlägg till sajter som behöver inlänkar.

    Tror det är dessa som spökar. Framförallt tror jag det är snapbackade domäner som det ligger bloggar på (har inga sådana själv, men många andra på detta forum har sådana...), skulle nog jag vilja påstå, de länkar jag fått från mina egna blogspot-bloggar o liknande rankar fortfarande okej och har kraft i övrigt så de tror jag inte det är.

    Förtydligande:
    Mina sajter är alltifrån 1 år till 1 månad gamla. Alla är drabbade med undantag för några stycken. Något konstigt är det, för alla sajter har olika länkbyggningstaktiker bakom sig och inte alls samma typ av länkar. Tror INTE det är något 30+ filter jag råkat ut för, det har jag gjort förut men det har inte alls synts såhär då.

  14. #14
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Ok, våra teorier går isär där. Vad är skillnaden med denna dropp mot gången med 30+ filtret? Angående inlänkarna så kan du ha rätt, de kan fungera som Honeypots för seosajter. Hade en sajt just som jag lyckades få ur indexet på 3 dagar, inlänkar var mest gamla bloggar. Detta är bara en teori som jag aldrig testat fullt ut, så den kan vara fel.

    Mitt tips till dig: Testa att få med någon sajt i Sunets katalog för att höja trusten. Det är lätt ordnat. Funkar det så funkar det.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  15. #15
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Det är något lustigt i alla fall.

    30+ filtret vi tidigare diskuterat har ju inte drabbat så många sajter, som varit igång väldigt olika mycket länge och dessutom inte korslänkat särskilt mycket. Alla sajter är så olika, inom så olika nischer m.m. att allt verkar väldigt lustigt.

    Det är ett bra tips med Sunets katalog. Har dock med ett par av mina sajter där, och det verkar ju inte ha hjälpt närmevärt i detta fall:

    http://www.google.se/search?num=100&...S%C3%B6k&meta=

  16. #16
    ställans avatar
    ställan ställan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    114
    I princip har alla mina contentsiter droppat, som med Anton mfl är det unikt innehåll och betydligt mindre spam än konkurenterna som ligger kvar... Jag är ganska övertygad att mina siter blivit bestraffade genom att de
    kollat vilka siter jag har adsense på...

    Att ca 15-20 siter med adsense på droppar på en dag och en annan site utan adsense på samma IP, liknande innehåll och samma css och html inte droppar...

    Angående länkningen är det viss länkning via sidorna och nåt länkbyte... De flesta länkar är fixade manuellt...

    Att det skulle handla om en bust mot köpta länkar är väl ganska snett då de som köpt mest länkar ligger kvar...

    Har ni som blivit straffade en stor del starka/hög PR länkar från amerikanska/internationella länkar till era siter?

    En annan intressant sak är att några av mina sidor som sitter i "+30" filtret har fått sin PR nollad och de sidorna som nu blivit bestraffade har fått PR på undersidor som tillkommit sedan förra PR uppdateringen. Någon mer som sett detta?

  17. #17
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Citat Ursprungligen postat av MattiasN
    Kan dessa sajter och länkar uppfattas som köpta av Google?
    Dom som har droppat i PR är SEO sajter, medvetet och strategiskt boostade, kan inte säga om köpta länkar ingår i deras strategi

    Vanliga sajter ägda av folk som inte vet vad SEO är, deras ranking kvarstår men verkar faktiskt inte ha höjts, men detta är hundsajter så det är inte så förvånande.

    Min förstasida har haft PR2 sedan tidigare, alla sidor i övrigt är nya sedan i april. Alltså PR0 eller n/a, beroende på var man får resultatet ifrån.

    De undersidor i sajten som fått PR nu har alla inkommande länkar utifrån. Att min förstasida haft PR2 verkar inte ha givit någon boost för PR för underliggande sidor.
    Från huvudsidan länkas till 2 undersidor, den ena har fått PR2, den andra är fortfarande 0. Det är samma sida men med olika språk, den svenska gick bättre. Underligt, med tanke på att 99% av sajten är på engelska

  18. #18
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av starcastle
    Från huvudsidan länkas till 2 undersidor, den ena har fått PR2, den andra är fortfarande 0. Det är samma sida men med olika språk, den svenska gick bättre. Underligt, med tanke på att 99% av sajten är på engelska
    Större konkurrens på engelska?

    Jag fick min PR uppdaterad i augusti. -1 men vissa undersidor har PR3 och har det fortfarande.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  19. #19
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Om man ska göra en bedömning på era berättelser så verkar det helt klart vara nåt i görningen. Själv ser jag dock inget av det ni berättar om.

    De siter som jag följer har inte fått sänkt PR; i ett fall höjd från 3 - 4 och i övriga fall bibehållen. Ganska precis vad jag räknat med.

    Däremot ser jag ändringar i adsense. Klart minskad eCPM, trots mer trafik och ungefär samma CTR som tidigare. Men detta har jag tillskrivit att jag helt enkelt har fått in "billigare" annonser. Det som framstår som märkligast är att eCPM verkar öka vissa veckodagar, för att sedan återgå...

    Då det gäller förändringar i SERP så har jag inte heller drabbats negativt där, snarare positivt. Då jag inte har något empiriskt att utgå ifrån kan jag endast spekulera i vad era tapp skulle kunna bero på. Själv har jag väntat på att det skulle komma ett drag från Google för att gåra något åt länkförsäljning och artificiella länkbyggen. Min gissning är att man helt enkelt har lagt in en nedräkning av utgående länkkraft på sidor som säljer länkar eller på annat sätt, uppenbart deltar i olika artificiella länknät. Men det är som sagt bara en gissning.

  20. #20
    Jimmys avatar
    Jimmy Jimmy är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    56
    Jag har tappat placeringar på en av mina sidor.

    Den har sjunkit typ 40 placeringar på två viktiga nyckelord. Jag startade den i somras och den kom top 5-6 fast nu ligger den runt 45 i sökresultaten på google.

    Några undersidor har sjunkit som en sten typ 100 placeringar. Men jag ligger också kvar i topp på några undersidorna. Lite skumt.

  21. #21
    daniel_s avatar
    daniel_ daniel_ är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    98
    Har ett 20-tal olika webbplatser och ingen har droppat mer än i PR. Det är också en normal PR droppning, dvs i förra PR exporten fick jag överdrivet mycket till vissa sajter och de har nu återgått till sitt "egentliga" PR-värde. Mina värden i SERPen består som vanligt.

    Jag tror droppet i SERPen hos många beror på följande som flera har konstaterat:
    1. Länkbyten "Excessive reciprocal links or excessive link exchanging"
    2. Köpta länkar


    Jag tror man ska vara sparsam med länkbyten, byggar man nätverk av nischade sidor ska man vara försiktig och göra de så självständiga som möjligt. Gärna på olika servrar med olika cnames. Länka alltså inte samman alla sidor.

    En tillbakalänk behöver heller inte nödvändigtvis ligga på den sida länken pekar till. På så sätt kan man göra det mindre "synligt" för Google att man har gjort ett länkbyte.

    Google sammanfattar det ganska bra här:
    "some webmasters engage in link exchange schemes and build partner pages exclusively for the sake of cross-linking, disregarding the quality of the links, the sources, and the long-term impact it will have on their sites"

    Ska man bygga upp sina satellitsidor ska man se till att det är kvalitativ material som publiceras som också kan få naturliga inlänkar.

    Vill du ändå göra länkbyten, gör inte länkbyten med sidor som egentligen aldrig skulle länka till dig. Tänk på relevans och kvalité så kommre det att löna sig i längden.

    De flesta vet redan detta, men det kan vara värt att tänka extra på för de som inte har gjort det tidigare. Man uppmärksammar många som vill ha länkbyten och köpa länkar som har hög PR. Det känns rätt onödigt och kan straffa sig i längden.

    Quality is king

    /Daniel

  22. #22
    Maxs avatar
    Max Max är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    178
    sålt 10 länkar på en av mina sajtar och jag fick en sänkt PR det är väl det ända jag märkt ..

  23. #23
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av Max
    sålt 10 länkar på en av mina sajtar och jag fick en sänkt PR det är väl det ända jag märkt ..
    Det gäller att flyga under radarn hela tiden. Då får man jobba obemärkt

    Allvarligt talat har vi ju bara sett början på Googles korståg mot köpta länkar. När de har skruvat på sina nya filter och algoritmer så kommer "radarn" vara mycket effektivare.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  24. #24
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Själv går jag upp både i besökare och PR på bloggar. Följande konkreta tips tror jag är värdefulla för att undvika sådant här.

    Jag följer detta på nya bloggar. Allt endan bedömer jag som seriöst och följande alla av Googles riktlinjer.

    1 Bloggpostningar I
    Nya sajter ska ha bloggpostningarm och inte fasta länkar eller från kataloger, från gamla bloggar. Toolbar PR är faktiskt
    här en av få situationer där det är användbart. Bloggarna ska vara ett år eller äldre med PR 4 eller högre.

    Bloggpostningarna ska inte ha ankartext kring något nyckelord som är konkurrensutsatt utan vara sådant som ingen söker på. Bloggpostningarna ska gå till olika sidor.

    2. Bloggpostningar II
    Lite senare och som går omloppmed steg I ska gå till första sidan. Dessa ska inte ha någon relevant ankartext överhuvudtaget. Gärna "här" och liknande fungerar bra. URL fungerar bra också om den inte innehåller något nyckelord som är konkurrens utsatt.

    3. Bloggpostningar III
    Bloggpostningarna i steg I och II bör komma från vanligt folks bloggar d.v.s. sådana som ligger på Wordpress.com och blogger.

    4. Prioritera publiceringar med referenser
    Låt den sedan villa kring inlänkar några månader förutom naturliga länkar. Prioritera nu innehåller. Att man behöver blogga dagligen är en myt. Ett par gånger i veckan räcker bra men typ av innehåll är desto viktigare.

    Bloggpostningarna:

    1) Inte vara korta utan att ha en hel del text med underrubriker.
    2) De ska ha utlänkar som är seriösa och relevanta till gamla seriösa sajter.
    3) Länkar till seriösa sajter ska vara varierade. Inte bara Wikipedia.
    4) Sätt referenser till journaler och tidningar enligt standard.

    Exempel på referenser enligt standard har vi här:
    A synergistic effect of a daily supplement for 1 month of 200 mg magnesium plus 50 mg vitamin B6 for the relief of anxiety-related premenstrual symptoms, De Souza MC, Walker AF, Robinson PA, Bolland K, Department of Food Science and Technology, J Womens Health Gend Based Med 2000 Mar; 9(2):131-9

    Tänk på att Google har indexerat alla journalartiklar avseende abstract och referensstandard. De har rent av en sökmotor för det.

    Viktigt är också att referenser och utlänkar tillför värde för läsaren. Annars kan det slå tillbaka.

    5. Intern länkning
    Google använder intern länkning och gynnar också relevant intern länkning om det sker korrekt. Gör du fel här så straffas du istället. Jag har prövat...

    6. Specialistsidor och starka kataloger
    Det här steget ska man inte komma till snabbt. Sajten ska vara igång och inarbetad och fått blandade länkar enligt ovan innan går hit. Hitta några gamla specialistsidor och fråga om länkar.

    Kataloger som KTH och PR 5 kataloger lägger man också till här. För svenska språket inte mer än fyra till fem stycken.

    7. Svaga kataloger
    Och nu kan man börja lägga till länkar från svaga kataloger. Men det här ska inte komma tidigt. När man exakt kan börja utan risk har jag inget exakt svar på men att vänta sex månader från att sajten blev indexerad är vad jag vill rekommendera.

    Se gärna till att du får djuplänkar till viktiga huvudsidor från svaga kataloger. Deras värde när de länkar till huvudsidan är mycket sämre jämfört med om de djupinlänkar.

    Nu kan du börja arbeta med ankartext som har det nyckelord du behöver.

    8. Generellt för alla steg
    Det finns någon form av kvot mellan antal inlänkar med nyckelord i förhållande till antalet bloggningar kring nyckelordet. Du bör ligga högre på publicering än inlänkar långsiktigt.

    Men man kan lätt kan hitta exempel på motsatsen. Där massor av inlänkar med nyckelord finns i förhållande med mängd text. Min tolkning där är att det inte är Google:s mål och det därför inte är långsiktigt. Snarare är deras filter här buggigt.

    9. Derivata (hastighet) på inlänkar & Ålder på bloggar
    Hastigheten, d.v.s. derivaten på antal inlänkar som flyter in, har blivit betydligt viktigare med Google. En annan sajt som har färre länkar med lågt PR men där de flyter in snabbare än för dig under en period innebär att de gynnas mer än dig.

    Vidare har ålder på bloggar som du får bloggpostningar blivit viktigare. Och de ger nu upplever jag tydligt mer.

    10. För hög andra derivata på inlänkar
    Det här kan straffa sig. Du vill ha en god hastighet på inlänkarna men att denna hastighet tillfälligt under en period kraftigt ökar kan få Google skeptisk.

    Följer man det här menar jag att man bör slippa alla problem kvalitetsfilter på inlänkar.

    När man kommit till tio går man tillbaka till steg I. Nu ser du däremot till att få ankartext kring de sökord du vill ranka på.

    Google, google...
    Google gillar av och till att djävlas med en. Men Google är ingenting man ska skit ifrån om man är seriös. Givetvis är det tacksamt enkelt för dem att visa sig viktigare genom att knuffa på oss seriösa snarare än att lägga ner mer arbetstid på att följa oseriösa aktörer som smyger. Men det är ingenting man ska låta dem göra.

    Gem dem en snyting tillbaka De är inte alls så starka som folk tror. Tvärtom är de just nu i ett riktigt känsligt skeende i USA.

    Om du länkar ut för att gynna egna sajter
    Det får vi enligt Google som Anton för ganska länge sedan tipsade oss om genom att länka en av Googles bloggar. Här har differential ekvationer betydelse för hur länkarna värderas. Låg publicering på specifikt bloggar missgynnar värdet av utlänkarna. Det är givetvis infört för att motverka effekten av alla spam-bloggar som dyker upp på Blogger.

  25. #25
    Attilas avatar
    Attila Attila är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    7
    Min sida försvann ur googles index nästan...vissa mappar med annat innehåll ligger kvar. Det konstiga är att inga referrers, cache eller links finns kvar.
    I Google Diagnostic står nästan uteslutande fel 404 kod...även på index.htm filen.
    Sidan är dock inte nere, robots.txt funkar, sitemap funkar etc.
    Pagerank oförändrad
    Sidan är ca 8 år gammal, en webbtidning (Portal) för kommunen.

    Har någon en avancerad gissning vad detta kan vara?
    mvh//attila

  26. #26
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Vilken domän gäller det?
    Har du gjort någon ändring av filstrukturen?
    Någon redirect som gjorts nyligen?

    /Patrik

  27. #27
    Attilas avatar
    Attila Attila är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    7
    Hej Mrwize, tack att du tar din tid!

    Det gäller balstabo.nu, som hade top3 på ord Håbo och lite sämre på Bålsta.
    (det skrattretande är att jag har Adwords på dessa samtidigt)
    Filstrukturen ändrades inte, är en PHPNuke baserad portal

    För någon månad sedan introducerade även haboportalen.se, och håboportalen.se som redirectas till balstabo.nu (där databasen ligger)

    För ngn månad sedan startade även några bloggar som vis RSS tar in automatiskt materialet direkt från Portalen

    Det som finns kvar i serp-en är mest print-friendly sidorna, samt bilder från undermappen cpg som är ett eget Fotoalbum, och mappen konstrunda som är en egen hemsida för Konstrundan i kommunen.

    Visst kan nyhetsartiklar komma upp om man söker på google, tex sök på ordet Läraskolan, där kommer jag med som plats3 via bloggen (som bara kopierar in texten) sedan plast4 med utskiftsidan, sedan plats5 med själva nyhetssidan.

    Någon som blir klokare av dessa?

    mvh//attila

  28. #28
    daniel_s avatar
    daniel_ daniel_ är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    98
    Med tanke på att du publicerar EXAKT samma material (enligt dig själv) på flera olika webbplatser (bloggar) så är det väl inte så konstigt att det blir "duplicate content". Därmed åker någon av dina sida ut ur index.

    Vad är egentligen syftet med att publicera artiklar även på några bloggar?

  29. #29
    daniel_s avatar
    daniel_ daniel_ är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    98
    Sen förstår jag inte heller varför du har redirectat haboportalen till balstabo.nu när sidan heter HåboPortalen?

  30. #30
    Attilas avatar
    Attila Attila är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    7
    Hej Daniel, här med.

    Bloggarna tar in automatisk publiceringar via RSS. Min tanke var att gagna källan, att via bloggen hitta till Portalen. Tydligen måste man vara jättepåläst i mycket, även om man ligger på basic level som webbmaster.

    Vissa skriver att vid duplicate content drabbas bara sidan som är duplikat och inte källan, Duplicatet är nyare sas än källan (som har många år på nacken). Är det detta handlar om kan man i alla fall kasta denna tes.

    BålstaBo (balstabo.nu) hette sidan från början, men döpte om till HåboPortalen, då även haboportalen.se reggades. Men jag var okunnig att flytta om databasen, samt var jag rädd att tappa i serp pga namnbyte, så balstabo.nu fick leva vidare.

    Som det ser ut nu, risken är liten att jag hamnar ännu längre bort i serp om jag flyttar databasen till haboportalen.se.

    sa jag att PR ligger på samma värde?

    hälsar
    Attila

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Google & sidor som givit felmeddelanden
    Av hans99 i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 18:57
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-29, 23:00
  5. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 14:22