Resultat 1 till 13 av 13

Google Corp

  1. #1
    Stickans avatar
    Stickan Stickan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    5
    Google med ett börsvärde på c:a 1300 miljarder kronor arbetar konstant under pressen av extrema framtida vinstförväntningar. Att tro att någon i organisationen skulle vara helt opåverkade och oberoende är naivt, alla har de ju aktier eller optioner i bolaget.

    Algoritmerna för sökresultat kommer över tiden att anpassas i eget intresse. Det skulle inte förvåna om det så småningom blir så att de tio topp placerade sökresultatet presenteras i slumpmässig ordning vilket tar död på den förhatliga seo branchen. Naturligtvis kommer google i ett sådant scenario att tappa förtroende. Men i America Inc. där nästa kvartalsvinst och optionsprogram är det som styr kommer det antagligen att gå den vägen.

    Det är min bestämda uppfattning att om man vill förstå hur google tänkter måste man tänka som företaget google.

    Det värsta google vet är annonsbyten typ, link-vault. Siteägaren får annonsplats, fler besökare och högre ranking (hemska tanke) - gratis!

    Länkbyten får vi gärna hålla på med, alla kan inte komma på första plats eller top-10 och blir ändå hänvisade till att slåss med plånboken i den betalda länkningen.

    Stickan,

    Litet tillägg;

    Åsikterna och teorierna är mina egna, är inte hämtade från annan källa och bör precis som alla andra teorier kring SEO tolkas efter eget huvud.
    Senast redigerat av Stickan den 2007-10-28 klockan 22:30.

  2. #2
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Intressant tanke. Vore dock glad om du lite tydligare nästa gång klargjorde att detta är en teori från din synvinkel så att ingen nybörjare kommer in här och tror att "så är det". Bara ett påpekande.

    Min bestämda uppfattning är dock att Google är bäst på sök och att de förlorar allt för mycket på att inte vara det. Därför är deras enda sätt att hålla sig på topp att bli bättre och bättre, svårare än så är det inte.

    SEO-branschen är dock en svår nöt attt knäcka, ett av Googles största problem utan tvekan. Och det trots att de hjälper Google att få relevantare resultat, många gånger.

  3. #3
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Håller med Agaton, Google har ju till skillnad från många andra högt värderade siter redan en fungerande affärsmodell och genererar redan nu väldigt mycket pengar så att vinstintresset skulle vara den största drivkraften är jag tveksam till. Så länge Google är bäst så kommer de tjäna pengar. Google har ju även enl. vissa artiklar jag läst en filosofi att ha kundnyttan i första rummet och koppla på hur de ska tjäna pengar på tjänsten i ett senare skede. Många av de tjänster som de köpt upp har de ju gjort kostnadsfria.

  4. #4
    Joacims avatar
    Joacim Joacim är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    74
    Håller med till viss del, att det finns många här som verkar tror att Google är en välgörenhetsorganisation som alltid ser objektivt på allt är ju ganska klart. Givetvis är det ett vinstdrivande företag och kan göra precis vad dom vill med sina produkter, t.ex. att kicka ut sidor dom inte vill ha, sänka adsense-ersättningar till och med spärra personer rakt av utan anledning. Är helt enkelt så det funkar i företagsvärlden, alla gör det.

    Det jag däremot inte kan hålla med om är att G har så stor dominans så att det är ett kört lopp. Så har folk sagt i alla tider om allt, tills det kommit en uppstickare och börjat plocka marknadsdelar undan för undan. Det är för mig bara trångsynthet utan vilja och tro att det går göra något bättre än vad som finns idag... Som man brukar säga, think outside the [search]box...

    Google är inget utan sina besökare.

  5. #5
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Jag förstår inte riktigt kopplingen mellan att de har "vinstförväntningar", och att de för den sakens skull skulle slumpa ut sina top 10?

    I övrigt, stora företag som google, är beroende av länderna som de agerar i, och opinionen mot eller för dem. De kan vara bäst på sök, och ändå gå under som företag, om vi alla skulle anse att det de gör är fel. Relationen till deras kunder är på det viset, och på många andra vis, avgörande.

    Google agerear på en marknad som är 1. snabbt föränderlig, 2. konkurrensutsatt, 3. tekniskt beroende. De måste därför ha en företagsstruktur som utgår från att snabbt kunna agera snabbt på marknaden/kundernas nycker. Detta kräver en platt organissation och styrnig underifrån.

    Att de har bästa sökmotorn är inte vitalt, det som däremot är vitalt är att kunderna anser att de har den bästa tjänsten och är den som de vill använda. Det är absolut inte samma saker.

  6. #6
    Stickans avatar
    Stickan Stickan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    5
    Vad är det som säger att google inte kommer att utvecklas på precis samma sätt som andra företag som började som hobbyprojekt? Microsoft gillades av många tills man insåg vilken makt de hade. Pendeln kommer att svänga när allt fler inser att det här är samma sak.

    Jag är helt övertygad om att någon google medarbetare ur det "gamla" lägret, som blivit åsidosatt, förr eller senare kommer att tala ut i 60-minutes om hur google förändrats till att bara tänka på vinsterna.

    Google målar gärna upp en bild av sig själva som ett glatt gäng men glöm att de som investerat i och äger företaget inte kommer att se till att sökmotorn och allt google gör på sikt ska generera maximalt med pengar.

    Ta en funderare kring googles senaste drag (bestraffning av sajtägare som säljer annonser)

    Vad är det egentliga syftet?

    Det är väldigt få företag som betalar dyra pengar för en textannons på en populär sajt för att få högre PR. Det är trafiken de är intresserade av och den försäljning den genererar. Att samtidigt rensa ut lite skräp är ett smart sätt att skapa legitimitet kring agerandet.

    Den stora potentialen för google att generera pengar i framtiden ligger i adsense. Adsense ska vara det naturliga "valet" för högprofilssajter som vill erbjuda annonsplatser.

    Hur kommer nu andra sajtägare som funderat på att sälja annonsplatser reagera? Jo, med tiden precis som google vill.

    Amerikansk företagskultur = Paranoia.

    Varje amerikanskt företag med självaktning har en egen säkerhetsavdelning, eller spionorganisation. De spionerar inte bara på konkurrenter utan även anställda och kunder.

    Det är väl uppenbart att google redan byggt upp en omfattande spionverksamhet.

    För de som redan hamnat GIAs svarta lista gäller alltså följande.

    Bli paranoid - Google vet vem du är och bevakar dig.

    Om man ägnar sig åt saker google inte gillar gäller alltså maximalt hemlighetsmakeri och diskretion. Skylta inte med eget namn.

    Stickan
    Senast redigerat av Stickan den 2007-10-29 klockan 14:38.

  7. #7
    Simon Sundens avatar
    Simon Sunden Simon Sunden är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av Stickan
    Amerikansk företagskultur = Paranoia.

    Varje amerikanskt företag med självaktning har en egen säkerhetsavdelning, eller spionorganisation. De spionerar inte bara på konkurrenter utan även anställda och kunder.

    Det är väl uppenbart att google redan byggt upp en omfattande spionverksamhet.
    Känns som väldigt mycket personliga konspirationsteorier över det hela. Att varenda amerikanskt företag med självaktning har en spionorganisation är nog snarare spekulationer än fakta. Att all amerikansk företagskultur är paranoia får stå för dig

    Sedan ska man alltid vara medveten om i en sån här diskussion att det inte alls är skrivet i sten att Google kommer att vara såpass marknadsledande som sökmotor som de är idag. I flertalet andra länder (ex. Sydkorea) så är det inte så. Gör man en bra sökmotor finns det bra med pengar att tjäna, och jag tror knappast att de andra sökmotorerna kommer att ge sig i första taget...
    Blogg: Joinsimon | Företag: Honesty

  8. #8
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Ja lite väl konspiratoriskt det här tycker jag. Google tjänar sina pengar på det organiska indexet, eftersom det är det som drar trafik till adwords. Google har ingenting emot SEO, tvärtom, väl utförd SEO hjälper ju relevansen i Googles index. Vad de har något emot är att köpa/sälja länkar med syfte att ta placeringar i de organiska resultaten. Eftersom det är att fuska, jag ser egentligen inget fel i det.

    Google tjänar mycket pengar, det är stora, de är så stora att Microsoft kallar sej själva för "underdog" i jämförelse. Jag vet inte exakt hur mycket pengar de omsätter, men säg att snittkostnaden för ett klick i adwors är 1 krona och att de har 1 miljard sökningar/dygn, samt att ctren ligger på ca 10% så skulle de omsätta 100 000 000 kronor/dygn.

    De riskerar med andra ord "rätt mycket" pengar om de skulle börja manipulera sitt index.

  9. #9
    Stickans avatar
    Stickan Stickan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    5
    Varför skulle en betald länk vara mindre värd? Sajtägaren borgar med sin trovärdighet för att det är en bra sajt han länkar till. Om länken är betald eller inte har inte haft betydelse tidigare nu har det istället blivit högsta prioritet att sätta stopp för det "fusket".

    En kanske mer sannolik utveckling än den jag spånade om igår (slumpade resultat) är väl att det kommer att bli omöjligt för webshoppar och andra kommersiella sajter att få organisk trafik. Istället kommer sökresultaten att domineras av s.k. "innehållssajter".

    Alltså; Antingen når man kunderna via betalda sökresutat eller betalda annonsplatser på innehållssajterna. Givetvis är googles vision att vara ledande på områden och deras agerande en del i den långsiktiga planen.

    /Stickan

  10. #10
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Stickan
    Varför skulle en betald länk vara mindre värd? Sajtägaren borgar med sin trovärdighet för att det är en bra sajt han länkar till. Om länken är betald eller inte har inte haft betydelse tidigare nu har det istället blivit högsta prioritet att sätta stopp för det "fusket".

    En kanske mer sannolik utveckling än den jag spånade om igår (slumpade resultat) är väl att det kommer att bli omöjligt för webshoppar och andra kommersiella sajter att få organisk trafik. Istället kommer sökresultaten att domineras av s.k. "innehållssajter".

    Alltså; Antingen når man kunderna via betalda sökresutat eller betalda annonsplatser på innehållssajterna. Givetvis är googles vision att vara ledande på områden och deras agerande en del i den långsiktiga planen.

    /Stickan
    Därför att en betald länk inte är en naturlig länk, förstår inte vad som är så konstigt med detta. det är ju en grundläggande del av googles filosofi och har alltid varit. Det har inte varit ett stort problem tidigare, det är därför man har börjat agera. Och orsaken, jo Google vill att det organiska indexet skall hålla hög kvalité. En kvalité som äventyras om den som har mest pengar hamnar högst upp i det.

    Google vill att kommersiella siter skall få organisk trafik, det är som sagt det de lever på.

  11. #11
    Stickans avatar
    Stickan Stickan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Google vill att kommersiella siter skall få organisk trafik, det är som sagt det de lever på.
    Där är vi tydligen ganska oense. Att leverera organisk trafik till kommersiella sajter utan vinstintresse är knappast där google ser sin tillväxt. Det är väl som tidigare påpekats så att väldigt många SEOare som själva är inriktade på att tjäna pengar helt bortser från att google inte har något annat intresse heller.

    Att presentera innehållssajter i söken istället för kommersiella sajter är ju inte nödvändigtvis negativt för googles användare.

    Det gäller väl att ha framförhållning för många tänkbara scenarior. En kommersiell sajtägare som lever på organisk trafik bör kanske vara en smula bekymrad.

    Vi får väl se, förhoppningsvis är jag ute och cyklar men jag hoppas att mitt bidrag till debatten i alla fall flyttat fokus för en och annan.

    /Stickan

  12. #12
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Stickan
    Där är vi tydligen ganska oense. Att leverera organisk trafik till kommersiella sajter utan vinstintresse är knappast där google ser sin tillväxt. Det är väl som tidigare påpekats så att väldigt många SEOare som själva är inriktade på att tjäna pengar helt bortser från att google inte har något annat intresse heller.
    Google tjänar ju pengar på det organiska indexet! Ju bättre det är och ju fler människor som söker i det ju mer pengar tjänar de på adwords. Om någon letar efter en skobutik så vill de ju inte komma till Wikipedia, de vill hitta en webbshop som säljer skor. 10% av trafiken kommer att klicka på annonser från Adwords och då tjänar Google pengar. Ju fler som tycker att Google levererar bra resultat om skobutiker, ju mer pengar tjänar Google på det. Alltså har de ett ekonomiskt intresse i att ge bort informationen gratis. Det är varken unikt eller konstigt. Det är ett vanligt förhållningssätt på Internet, hela Open Source -branschen lever ju på detta.

  13. #13
    Stickans avatar
    Stickan Stickan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    5
    Jo, visst tjänar Google pengar. Jättemycket tycker säkert de flesta. Men vad det handlar om är hur Google ska tjäna väldigt mycket mer pengar i framtiden. Sedan jag skrev det första inlägget har Googles marknadsvärde ökat med ytterligare 65 miljarder kronor. Företaget värderas till 50 gånger vinsten. Den naturliga tillväxten räcker inte på långa vägar för att räkna hem det. Det kommer att ske förändringar och dessa kommer att ske med profiten som ledstjärna.

    Jag knyter ihop säcken genom att återkomma till min ursprungliga åsikt om framtiden inom SEO och Goolge.

    Att förstå Google = Att förstå företaget Google.

    Tack för ordet,
    Stickan

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Google & sidor som givit felmeddelanden
    Av hans99 i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 18:57
  3. Att ha hemsidan hos Google, ur SEO synpunkt?
    Av Susann Stjernborg i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 20:28
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09
  5. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 14:22