Resultat 1 till 11 av 11

AJAX och SEO

  1. #1
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Hej! Ganska ny här, ganska ny på SEO.
    Jag pysslar stenhårt med ASP.NET och tycker att AJAX ger funktionalitet till användaren. Dock har jag insett att det innebär en del problem ur SEO-synpunkt.

    1. PostBacks - dvs formulär som postas och styr innehållet på sidan. Vad jag förstår har sökmotorerna svårt med information som inte visas utan en PostBack.

    2. AJAX - gärna i kombination med PostBacks. Jag visar och döljer områden ServerSide vid klick. Den informationen, och eventuella länkar, blir dold för sökmotorerna.

    Hur gör man för att lösa detta? Är man helt körd ur SEO-synpunkt om man vill använda AJAX/PostBacks för att göra användarvänliga sidor?

    Har jag postat i fel kategori eller brutit mot någon regel får ni gärna tala om det för mig.

  2. #2
    mazadas avatar
    mazada mazada är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    60
    Jag hade skippat ajax helt. Eller gjort en version med och en utan så att man kan komma åt all information även utan javascript.

  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Det finns faktiskt en teknik för att implementera ajax på ett, för såväl sökmotorerna som besökare utan javascirpt, fungerande sätt.

    Jag har testat en del kring detta för ca 1 år sedan. Det jag kom fram till var att man ska rendera alla länkar på sidan (även ajax länkar) som vanliga länkar, dvs länkar som leder till en adress som visar innehållet så som det skulle visas om man klickat på en ajax länk. De länkar som skall hanteras med ajax märks sedan upp med ett class attribut.

    När sidan laddas kör man ett javascript som skriver om href attributet för alla ajax länkar.

    Detta kräver förvisso att man bygger sin site så att det finns unika url:er till allt innehåll, och att man sedan applicerar ajax ovanpå det.

    Hoppas att jag inte förvirrade er allt för mycket. Ska gräva en del och se om jag kan hitta den kod som jag skrev för att testa...

  4. #4
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Att skippa AJAX är förvisso ett alternativ. Dock skulle jag hellre köra på Bernts förslag.
    Det skulle naturligtvis innebära mycket krångel, eftersom ASP.NET AJAX bygger på postbacks, men det skulle väl gå att ha onclick="__doPostback()" istället för href="javascript:__doPostback()"
    Skulle jag då inte kunna lägga så här:
    <a href="url-för-sökmotor.html" onclick="__doPostback(); return false;">

    Det skulle faktiskt vara helt optimalt. Ska testa det genast på en del av sajten där jag tog bort AJAX-funktionaliteten, och implementerade styrning med QueryStrings istället.

  5. #5
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    QueryStrings är helt klart din vän när det gäller sökmotorer eftersom byte av information på en sidan utan att ge sökmotorerna en unik adress för åtkomst till innehållet är detsamma som att dölja informationen.

    Döper man variablerna och ger dem bra värden så kan man även sökmotoroptimera en viss del via querystrings.

  6. #6
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag har lyckats göra en lösning enligt tidigare, problemet är bara att jag på serversidan inte kan fånga ett event som inte finns. Det är dock en fråga för ett helt annat forum, det viktiga för detta forum är att det fungerade bra med en länk i href och ett javascript i onclick.

  7. #7
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Ett alternativ för mig skulle vara att förlita mig på en SiteMap. Hur är detta ur SEO-synpunkt? Dumt va?

  8. #8
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Att enbart förlita sig på en sitemap kan fungera, men är inte en optimal lösning tyvärr.

  9. #9
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Då har jag gjort så att det renderas olika beroende på Request.Browser.Crawler
    Finns det något sätt att kontrollera att detta fungerar?
    Kan jag bli straffad av sökmotorerna för att jag visar en sak för dem, och en annan för mina besökare?

  10. #10
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
    Då har jag gjort så att det renderas olika beroende på Request.Browser.Crawler
    Finns det något sätt att kontrollera att detta fungerar?
    Kan jag bli straffad av sökmotorerna för att jag visar en sak för dem, och en annan för mina besökare?
    Ja det kallas cloaking. Användes omfattande av SEO firmor när det fungerade att manipulera Google med det.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  11. #11
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Men det måste ju vara gott om sidor som renderar sidor olika beroende på klientens egenskaper, eller?
    Jag vill ju ge den som har stöd för Javascript en <a href="javascript:__doPostBack()"> och andra (Crawlers bla) en <a href="sida.asxp?a=b">
    Tar man en skärmdump på sidan så SER sidan lika ut, men länkarna är uppbygda olika.
    Hur gör man för att tillhandahålla olika finesser för olika klienter?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. SEO för Flash
    Av baggelin i forum Optimering
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 07:51