Resultat 1 till 15 av 15

Ny info från Google / SMX

  1. #1
    Simon Sundens avatar
    Simon Sunden Simon Sunden är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92
    Tänkte bara berätta under dagen har jag talat väldigt djupt och ingående med Adam Lasnik från Google under SMX-mässan som pågår just nu i Stockholm och det finns väldigt mycket ny information som man fått reda på.

    Kommer att försöka sammanställa allting nytt imorgon, men redan nu kan jag säga att Google kommer att satsa mycket mer på det lokala sökmarknaderna i Europa (Attack mot spam mm). Idag finns det två personer som sitter i Dublin som enbart jobbar med Sverige & Skandinavien med att förbättra sk. search quality i Sverige/Skandinavien (Hessan & Fredrik).

    Det är väldigt många nyheter angående detta även för riktiga experter inom SEO, och jag ska försöka samla och återge denna information under morgondagen. Ska bara försöka hugga och suga tag i än mer information från Adam Lasnik under morgondagen innan jag ge er än mer information och djupa analyser =).
    Blogg: Joinsimon | Företag: Honesty

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Låter bra.

    Ska bli intressant att höra vad du har snappat upp.

  3. #3
    ställans avatar
    ställan ställan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    114
    Ser mycket fram mot detta... hade gärna gått men så blev det tyvärr inte...

    Simon, diggar klockslaget du postade på

  4. #4
    Simon Sundens avatar
    Simon Sunden Simon Sunden är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92
    Ska försöka samla ihop allting nu under dagen innan jag lägger ut all ny info. Kommer även att veta mer om det universella söket och hur Google kommer att arbeta vidare inom det området.

    Angående klockslaget: Såsom jag jobbar med sökmotoroptimering så finns det ingenting som heter 8-17-dagar, nätter fungerar bra många gånger också =)
    Blogg: Joinsimon | Företag: Honesty

  5. #5
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Väntar med spänning

    Önskar jag hade haft tid att gå själv men får förlita mig på din rapportering.

  6. #6
    Mactims avatar
    Mactim Mactim är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    73
    jag väntar oxå med spänning!

  7. #7
    Simon Sundens avatar
    Simon Sunden Simon Sunden är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92
    För det första måste jag säga att jag inte var ensam svensk på SMX Stockholm, utan det var flera andra som var där så att ni alla som var där som läser detta forum - fyll i när det gäller information som bör förtydligas eller någonting jag missat.

    Jag ska försöka att inte lägga några värderingar i detta inlägg utan mer förmedla fakta som uppkom under konferensen och den officiella information som jag/vi lyckades mjölka ur direkt från Adam Lasnik. Analyser och funderingar av informationen publicerar jag på min blogg men det vore kul att diskutera detta på forumet.


    1. Search quality-personer och större satsning på lokala marknader

    Google har officiellt sagt att de kommer satsa hårdare på att förbättra sökkvaliteten på de lokala marknaderna och då Europa i synnerhet. I Dublin sitter idag en stor avdelning som jobbar med just detta. Två svenskar jobbar för att förbättra det svenska sökresultatet (Hessam & Fredrik). Deras titel är att de jobbar med "search quality".


    2. Officiell information om de universella sökresultaten.

    • Vi har fått bekräftat att i framtiden lär vi få se bildannonser/videoannonser på Google. I vilken omfattning och utseende är ännu oklart.
    • Webmaster Guidelines för universella söket kommer att komma, precis som de andra Guidelines som finns idag.
    • Efter Googles lansering av universellt sök i somras har antalet sökningar ökat på Google. Andelen som klickar på sida 2, 3 osv. har även minskat ganska mycket då fler hittar rätt. Andelen som klickar på sida 1 har alltså ökat. Detta är någonting som låter ganska rimligt, men nu är det även officiellt.



    3. Paid links.

    Ja, Google straffar detta. När det exempelvis gäller fallet med Stanford Daily så var det uppenbart att de sålde länkar. Det som kom fram från Googles sida är att detta är någonting Google vetat om länge och de som betalat för att få länkar där har kastat sina pengar i sjön. Den påstådda länkkraft som man trodde att man skulle få har man alltså inte fått, och detta har Google fixat sedan länge.

    Även om det dröjer innan toolbar PageRank uppdateras och visas så straffar Google det oftast tidigare och de betalda länkarna blir värdelösa utifrån SEO-syfte.

    När det gäller länkkataloger och effekten av dem så säger Google själva att dessa inte ska ge någon nämnbar effekt längre.


    4. Webmaster tools & paid links & quality-rapportering.

    Adam Lasnik var ganska tydlig i sitt budskap när han sade att Webmaster Tools kommer att utvecklas än mer framöver. Dessutom kollar de av de spam- och betalda länkrapporter man skickar in. Detta kan man göra även om man inte har Webmaster Tools.

    Det som är intressant med detta är däremot att de kollar av rapportering som sker via Webmaster Tools mycket mer frekvent.


    5. Den berömda nofollow-taggen

    Den används flitigt av Google för att guida när det gäller länkjuice och PR. Enligt officiella uppgifter är inte detta något man skiter i, utan det används hela tiden av Google.

    Det som är intressant just med nofollow är att är man smart kan taggen effektivt användas internt på en sajt för att fördela den klassiska linkjuicen. Enligt Rand Fishkin så används detta mycket bra och effektivt bl.a. på NY Times sajt.

    För övrigt så försvarade jag och Per Gustafsson a.k.a Webmoney stolt "pleasefollow"-taggen gentemot Adam Lasnik. Som bekant uppkom den som ett skämt på förra forumsträffen. Han skrattade gott, har vi tur kanske den blir genomförd.
    Blogg: Joinsimon | Företag: Honesty

  8. #8
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Gällande Please-Follow skämtet så har Google ett liknande internskämt och där kallas den taggen "googlepray"

    Någon som också diskuterades var Reciprocial Linking och där budskapet mer eller mindre var att om du har många "links sidor" per domän så är det hög tid att döda dessa, men om du endast har en sida med länkbyten med orelaterade partners och dyl så gör det ingen större skada, men denna sida kommer troligen inte att passa länkjuice.

    Något annat intressant var även att man skall skilja på dessa.
    * synlig PR
    * verklig pr
    * sidan passar juice eller inte
    * sidan hjälper till att indexera

    Det ena utesluter inte det andra.. Så om du har synlig PR på sidan så behöver inte sidan passa pr externt. Detsamma gäller om du inte har nån synlig PR, men har verklig pr, så betyder det inte heller att du kan passa pr externt.

    Det enda sättet att verkligen veta detta är att genomföra tester på ranking.
    De sidor som inte passar juice kan dock indexera din sida, så du behöver göra ett ranking test för att verkligen kunna bedöma om en sida passar juice.

    Jag var inte med under dag två så Simon har kanske fler godbitar att bjuda på, men kort och gott var mina reflektioner att det troligen inte kommer att vara en lika stjärnspäckad konferans här i Sverige på ett bra tag.

    Jag är förvånad över att inte fler tog chansen till mingelsektionen.
    (jag tror jag var ensam att köpa ett "network pass" på hela konferensen)

    Vad fick jag för dessa 190 kr?
    2 glas vin
    2 föreläsnings sessioner (smög in med simon)
    3 timmar mingel med Adam Lasnik, Google-svenskarna och annat branchfolk.

    Skulle jag göra om det och rekomendera denna konferens igen? Absolut.. Det är ont om bra utbildande konferenser av hög internationell klass i Sverige och jag skulle nog lägga någon tusenlapp extra och vara med på hela konferensen om jag hade chansen igen.
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  9. #9
    Simon Sundens avatar
    Simon Sunden Simon Sunden är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92
    Ja, måste också instämma och säga att det var en otroligt givande konferens. Det var säkerligen fler internationella personer där än svenskar och Google hade tagit dit närmare 10 personer, vilket säger en del...

    Jag planerar själv på att åka på någon av de kommande konferenserna utomlands. Där är de även riktigt stora. Den senaste SES-konferensen i San Jose drog 8 000 (!) personer.

    Jag tog i mitt inlägg bara upp den mer officiella informationen från Google. Dagen efter som du missade var otroligt intressant angående det universella sökresultatet och hur man kunde dra nytta utav det.

    Att sedan sitta två middagskvällar och diskutera smarta SEO-strategier med Rand Fishkin, Dixon Jones och även Adam Lasnik själv (han gav en jäkla massa bra tips) - är värt varenda liten krona...
    Blogg: Joinsimon | Företag: Honesty

  10. #10
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Nu ångrar jag att jag inte befann mig där. Kanske skulle man kunna samla ihop ett gäng här ifrån och dra iväg till en större. Skulle vara kul.

    Btw, Tack för sammanfattningen
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  11. #11
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  12. #12
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Jag håller med Tina! Superbra att ni ger oss en update på det som hände
    Mycket bra också att det fortfarande pratas om "please follow".
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  13. #13
    Masterminds avatar
    Mastermind Mastermind är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    92
    Tack! Nu blev jag lite avis, själv har jag suttit i it-konsultträsket på sistone.

    Sammanfattningsvis så låter det som google försöker förbättra sökkvaliteten mha en del manuella ingrepp plus att de inte vill låta sig påverkas av rena länkkataloger och reciprocala länkbyten. Ok.

    När börjar ni bjuda på analysen också? Jag tycker mig se en del tillämpningar av det här redan där ute på internet...

  14. #14
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Tycker det är förvånande att folk fortfarande inte har hajjat hur man använder nofollow för att rikta länkjuicen. Det har varit användbart hur länge som helst nu.

    När andra superduperduktiga SEO-fame folk säger att de inte använder det, kan man skratta åt dem, i smyg.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  15. #15
    Alpers avatar
    Alper Alper är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    18
    Hmm, jag fick just tag i en .txt som jag hittade på nätet med massa info om Hassan.. vart han bor / adress / tel / familj osv..

    Har han makt eller? :O

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-29, 23:00
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 14:22
  5. Google läser JavaScript - lite info
    Av Gustaf i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 23:03