Resultat 1 till 5 av 5

Flerspråksstöd

  1. #1
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Sajten jag jobbar med finns delvis översatt på 18 olika språk. Jag använder ASP.NETs inbygda Localization för att hantera detta. Det innebär att URLen www.domän.se/Default.aspx finns på 18 olika språk, med samma URL.
    Eftersom detta gör det svårt för sökmotorn att förstå, har jag implementerat en URLRewriting, som sätter språk utifrån vilken mapp jag surfar in på. Jag går till www.domän.se/SV/Default.aspx för att få den svenska startsidan. Detta löser ju mina indexeringsproblem. Jag sätter också <meta http-equiv="content-language" content="SV" /> på sidan, så att sökmotorn vet vilket språk den indexerar.

    Nu till problemet.
    Besöker du www.domän.se så görs en 301-redirect till www.domän.com
    Besöker du www.domän.com så avgörs vilket språk som ska visas utifrån inställningar i besökarens webbläsare, och sedan görs en 302-redirect till rätt URL. Har man inget förvalt språk sätts en-GB.

    Hur är detta ur SEO-synpunkt? Finns det förslag på förändringar/förbättringar, tankar och funderingar?

  2. #2
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Varför inte göra en 301 från.se till .com/sv ?

    Det borde minska dina problem med inlänkar och de svenska inlänkarna samlas i sin mapp och andra språklänkar på deras mappar.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  3. #3
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Det skulle jag naturligtvis kunna göra. Det skulle ju lösa ett problem.

    De som besöker www.domän.com då (vilket troligen är de flesta, då det är den domänen vi marknadsför)?

  4. #4
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Där skulle jag använda "standardspråk", engelska?

    På denna sida skulle jag lägga flaggor på alla länder/språk eller länkar och länka till respektive mapp.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  5. #5
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Flaggor har jag ju, så klart, så man kan byta språk.

    Frågan är då följande:
    Om det är bättre för SEO att visa engelska som standard, så är det iallafall sämre för besökaren, förutsatt att denne inte föredrar engelska.
    Är det värt att krångla till det för besökaren, för att underlätta för sökmotorn?
    Har man inget standardspråk valt i sin webbläsare (vilket jag har sett att sökmotorerna inte har) så blir man 302:ad till domän.com/EN-GB/

    Vi har också stora problem, eftersom det handlar om elektriska produkter, med den amerikanska marknaden. De har ju 110V istället för 230V, och därför inte samma produkter. De har varit otroligt kritiska mot att de eventuellt råkar se produkter som ännu inte finns anpassade för 110V. Skulle vi låta alla besökare på www.domän.com komma in till EN-GB så betyder det att amerikanerna får se 230V-produkter. Gör vi tvärt om betyder det att resten av världen får se 110V-produkter.

    Ett bättre alternativ som jag ser det isåfall, är att göra en entré-sida där användaren får välja språk, och sedan spara denna inställning i en Cookie (eventuellt med användarens godkännande). Då får ju sökmotorn vanliga länkar till varje språk.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)