Resultat 1 till 9 av 9

Sökmotoroptimering till ett företags hemsida.

  1. #1
    Henkes avatar
    Henke Henke är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    4
    Tjenare.

    Nyss blivit medlem här så ha lite tålamod med mig, det är väl det första jag har at säga =) Vet hur det kan vara med nya medlemmar på forum.

    Hursomhelst, detta är min historia inom SEO:

    1. Var på seminarium där en kille snackade om WEB2.0 och han dillade mycket om SEO, jäkligt intressant. Sen efter det så pratade jag med chefen om detta och då hade han precis fått in ett jobb om detta åt ett företag och satte mig på detta direkt.

    Det är min historia. Jag har nu googlat runt (heh, ironi va ) och läst lite om detta fenomen. Vad jag märkt så meta-keywords är mer eller mindre irrelevant om man missbrukat det och man ska mer eller mindre saktsa på länkar och helst "trusted".

    Jag behöver nu lite points in direction om det är OK med er. Jag har nu fått en lista på keywords som redan finns i deras sida och... missbrukat jag snackade om där uppe kan man ju säga att finns. Alla keywords är relevanta, men de finns inte med någonstans i brödtexten på sidan och vad jag förstått så är det minuspoäng hos Google, big time.

    Jag söker på företagsnamnet på google. Top 3. Bra, men söker man efter deras tjänster och inte vet om vad de heter har man no chance på det. Enda gången man söker på namnet är när man vet att det finns. Man vill ju med SEO att folk ska hitta detta företag och då vet man ju inte namnet. Så det går ju lite bort.

    Söker på ett keyword. Konstaterar att 5 sidor är nog. Det är förlust med 50-0. Söker keyword + företagsnamn, får få resultat, men ingen länk till deras hemsida.

    Söker man på dess ägare blir det bra resultat, men för nya kunder är det ganska irrelevant också.

    Efter lite fler sökningar så kan jag konstatera att det inte är bra resultat.

    Kollar lite på dess nuvarande sida och kollat upp äldre uppdrag de har fått och kollar på deras länksida, företaget finns inte med någonstans. Ska propsa för att få med länk där nu och kollar var det finns möjligheter att finnas med. Ska även regga detta företag på de olika katalogerna.

    Nu till det jag vill veta från er proffs, är jag på rätt väg? Vad för tips har ni? Ska jag strunta i att ha med keywordstaggen? Descriptiontaggen verkar bra men vad ska stämma överrens med den? Sökning på descriptiontaggen ger mycket bra resultat, men enbart om man söker case-sensitive mer eller mindre.

    Ge mig kritik om jag gör fel, ge mig allt =) Det är en intressant värld trots allt =)

    EDIT: Nuvarande PageRank är 2. Tror jag om man ska tro diverse PR kalkylatorer på Internet.

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Description är ju jättebra, det är den informationen som visas under länken i sökmotorerna. Sen om den är bra för att få bättre träffar eller inte, det vet jag inte, men nog kan du påverka din CTR (Clich Thru Rate) med en bra description.

    Inte ska du utelämna keywords heller, även om de kanske är av mindre vikt.

  3. #3
    Henkes avatar
    Henke Henke är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    4
    Descriptiontaggen får nog vara kvar då den faktiskt berskriver vad företaget gör riktigt bra =)

    Har påbörjat samla ihop lite sidor till länkutbyte.

  4. #4
    stikkan_94s avatar
    stikkan_94 stikkan_94 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    58
    glöm inte att ta det lugnt henke,,,, sidan har bara ett 30tal backlinks, så öka inte länk antalet för mycket på en gång då hamnar du i sandlådan.

    Ta en 2-3 länkar om dagen ungefär

    seo på en sådan sida måste få ta tid för att bli bra

  5. #5
    Henkes avatar
    Henke Henke är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    4
    ok!

    Tack så mycket, det hade jag ingen aning om faktiskt =)

    Ska ta det i beaktning.

  6. #6
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Kontrollera sen också när Google hittar dina inlänkar.

    Vissa länkar tar längre tid för Google att hitta.

    Exempel

    Du lägger till länkar i olika kataloger dagligen, ca 3 stycken.

    Har du otur besöker Google dessa sidor samma dag efter en månad och hittar då 90 länkar samtidigt.

    Bara att ha i åtanke.

    Exemplet är i extremaste laget men man skall komma ihåg att en länk inte är något värt (i Google syfte) förens Google har hittat den. Ganska självklart.

    Försök även att få blandade typer av inlänkar.

    Bloggar
    Kataloger
    Vanliga sidor
    m.m.

    Försök även få relevanta inlänkar. Dvs att de kommer från sidor inom ditt ämnesområde

    PS glöm inte det viktigaste. Att optimera dina landningssidor med eget innehåll
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Har inte riktigt samma överdrivna rädsla för att få länkar snabbt till en sida.
    Tittar man på en del länkbetessidor så verkar det gå alldeles utmärkt med hundratals t.o.m tusentals länkar på kort tid.
    Men om vi nu bortser ifrån det så är MattiasNs råd bra. Spridning på länkarna, olika typer av sidor. Helt enkelt en mixad kompott.
    Och MattiasNs slutråd, optimera landningssidorna. Det är egentligen där man skall börja.

  8. #8
    Henkes avatar
    Henke Henke är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    4
    Ok, tackar så mycket för tipsen, men nu får ni förklara lite mer =)

    Optimeringen av landninssidorna, bra mix i brödtext så det är relevent innehåll för keywords osv eller har jag missuppfattat det hela?

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ja bland annat det Henke. Relevans är ett nyckelbegrepp här.
    Men det är en hel del till som internlänkning, rubriker etc. Har du gått igenom någon av dessa nybörjarguider än?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Förklaring till vad COOP Ad Network är
    Av Marcus Westberg i forum Länkbygge
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 19:43
  2. Sveriges första SEO-tävling!
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 767
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 10:13
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 15:52