Resultat 1 till 17 av 17

Mycket svarta pengar på seo-forum

  1. #1
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Jag skulle önska att f-skatt var ett krav för att sälja länkar och tjänster här på seo-forum. Om det inte är genomförbart, så skulle jag önska att säljaren i alla fall var tvungen att klargöra om f-skatt finns. Och då redan i inlägget där säljaren erbjuder länkar eller andra tjänster till försäljning. Jag börjar bli rätt trött på säljare som frågar efter svarta pengar. Jim kan inte heller ha något intresse i att forumet utvecklas till en svart marknadsplats för skumma affärer, eller?

  2. #2
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Håller med, det är ett bekymmer. Jag kan t.ex. inte betala utan faktura, jag driver ju ett företag och jag har absolut inte något intresse i att göra svarta affärer.

  3. #3
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Klart man kan betala utan faktura. Det man behöver är ett kvitto. Handlar du av en privatperson (eller ett icke momsregistrerat företag) får du dock inte dra av någon moms.

  4. #4
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Jo, men nu var det tal om svarta pengar eller ej.

  5. #5
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Om du köper något av en privatperson, och får kvitto, så har väl du ryggen fri? Det är upp till privatpersonen att ta upp det i sin deklaration. Är inte helt säker på hur det är, men jag har både sålt och köpt som privatperson, och alltid med kvitto.

  6. #6
    midass avatar
    midas midas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Lövestad, skåne
    Inlägg
    57
    Tror att det är lite missförståelse i detta fallet.
    Säljaren skall skriva kvitto. ALL försäljning i Sverige ( med mycket få undantag) innehåller moms. KÖPAREN har rätt att dra av den.
    Säljaren däremot KAN JU EJ dra av den om han/ hon ej är momsregistrerad. Således är det säljaren som då gör svarta affärer.
    Köparen, om han/ hon handlar för företagets pengar och kan uppvisa ett kvitto gör då inga svarta affärer.
    För att kvittot skall vara giltigt skall det innehaålla namn på köpare, säljare samt registreringsnr på säljare eller dennes personnr. + varan och datum.
    Är kvittot handskrivet skall det vara underskrivet av säljaren.
    F-skatt är till för om man köper en TJÄNST av någon ( momspliktig såklart, fast det kan vara olika momssatser) då skall man kolla om denne som man anlitar att göra ett arbete har F-skatt. Annars kan man åka på att betala arbetsgivar avgifter också. Det har INGET att göra men momsen annat än att man redovisar på samma lapp till skattemyndigheten, (fast man redovisar olika perioder på samma lapp av någon outgrundlig anledning!)
    Så låter man någon utföra ett uppdrag, eller arbete gör man ganska klokt i att kolla F-skatt.
    Tror jag har fått men det mesta.
    Magnus K.

  7. #7
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Midas: Håller inte med dig.

    Om en säljare inte är momsregisterad så kan denne inte heller specificera momsen på kvittot. Således blir det ett kvitto utan moms som säljaren ger.

    Exempel, jag köper en Datorskärm av en privatperson på blocket för 500 kr.

    Säljaren (privatpersonen) Skriver ett kvitto på 500 kr för Datorskärmen.
    Eftersom säljaren inte är momsreggad förekommer ingen moms på försäljningen och priset 500 kr kan tas upp som en kostnad hos mig som företagare, men eftersom ingen moms omsätts och betalas in till staten kan jag som köpare (företagare) inte heller "lyfta" någon moms.

    Dock kan jag givetvis dra av 500 kr i min bokföring som en kostnad. (vid större belopp skall avskrivning göras istället)
    Senast redigerat av Webmoney den 2007-11-02 klockan 12:27.
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  8. #8
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Webmoney har rätt.
    Jag "tvingar" alltid privatpersoner att använda bolagskraft.se eller dylik tjänst. Det borde ni också göra. Underlättar en hel del.

  9. #9
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  10. #10
    midass avatar
    midas midas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Lövestad, skåne
    Inlägg
    57
    Möjligt att du har rätt Webmoney, men detta säger skatteverket själv:


    http://www.skatteverket.se/funktione...f80007840.html

    Svar på vanliga frågor -
    E-handel - Försäljning
    Gäller några särskilda skatteregler om jag säljer begagnade varor till privatpersoner eller företag i Sverige eller annat EG-land?För både privatpersoner och företag är det i princip samma regler som gäller om du säljer begagnade varor som om du säljer nya varor. I vissa fall kan dock en särskild form av moms komma i fråga vid handel med begagnade varor, så kallad vinstmarginalbeskattning. I korthet innebär vinstmarginalbeskattning att du beräknar momsen på skillnaden mellan inköpspriset och försäljningspriset, i stället för på enbart försäljningspriset.

    JAG tolkar det som jag beskrev tidigare, har möjligen fel.
    Någon annan som vet, eller har synpunketer. Försökte ringa skattevereket för att fråga men fick veta att just denn fredag arbetar de inte eftermiddag.
    Provar på måndag.

  11. #11
    midass avatar
    midas midas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Lövestad, skåne
    Inlägg
    57
    Webmoney! Du har rätt.
    Har kollat med skattemyndigheten. Har dålig koll eftersom jag aldrig handlar av privatpersoner.
    Fast egentligen var det ju inte moms som frågan rörde från början. Utan F-skatt. Här är jag däremot säker att man skall kolla om motpart har F-skatt.

  12. #12
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    jag är ingen vän att svarta pengar men F-skatt är knappast något krav för att det ska vara lagligt att sälja länkar. Det är väl snarare det minsta problemet där. En allmän tråd kring skatt, värdering, lagar & regler för länkar vore intressant.

    Några saker jag noterat där att tänka på (vid sidan lagstiftning för reklam som vi ju har en tråd kring):
    1) Är vad som särskilt gäller reklam för läkemedel. Både juridiskt och vad LIF kräver. Här finns glapp.
    2) Hur ska länkar värderas och hur ser kopplingen ut för vad som gäller för företag noterade på små-börserna? Hur kan man de ha sin huvudsakliga intäkt på något som saknar värde?

  13. #13
    Pelles avatar
    Pelle Pelle är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Haninge, stockholm, Sweden
    Inlägg
    9
    Skall man köpa denna typ av TJÄNST (Notera att det inte är en fysisk produkt utan en tjänst man köper) så krävs att säljaren har F-skattesedel. Annars måste köparen betala arbetsgivaravgift och dra av skatt då det är LÖN som utbetalas enligt skattemyndigheten.

    Klart man inte behöver ställa kravet att man har F-skatt (Ävenom det är ultraoproffsigt att inte ha det), men då skall det framgå att de tinte är FÖRSÄLJNING utan ANSTÄLLNING.

    Det var mina fem öre i debatten

  14. #14
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Själv F-skattar jag. Dock om det är en tjänst och inte reklam (på skärm naturligtvis).

    För mig känns det dock som just det där inom åtminstone vissa områden är ett tydligt mindre problem åtminstone avseende påföljd än annat.

  15. #15
    Pelles avatar
    Pelle Pelle är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Haninge, stockholm, Sweden
    Inlägg
    9
    F-skattar själv åxå, men alltid, kan ju lixom inte välja bort den. *S* Står på fakturor och kvitton, samt man har sitt F-skattebevis.

  16. #16
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Verkar finnas en del oklarheter i det här. När jag talade med skatteverket så fick jag beskedet att antingen har personen jag köper av f-skatt, eller så får jag som köpare vara registrerad som arbetsgivare och betala alla avgifter. Nu var personen jag pratade med hos skatteverket dock inte insatt i just länkar. Jag förklarade bäst jag kunde och han gav sitt svar.

    Jag tänker maila skatteverket, så får jag i alla fall ett svar som jag kan dokumentera.

    Ett krav på att man måste ange om man har f-skatt eller inte (när man säljer länkar eller tjänster på seo-forum) tycker jag ändå skulle vara rimligt. Det skulle bespara både säljaren och köparen tid. Det har hänt mer än en gång att säljaren varken vill ange personnummer eller organisationsnummer. Det känns inte seriöst och det blir ganska uppenbart att säljaren inte har en tanke på att skatta för inkomsterna. Ofta har säljaren ingen förståelse för att jag som köpare vill bokföra och skatta affärstransaktionen enligt reglerna. Det gäller inte enbart seo-forum, men rent allmänt så känns det som om folk tror att man inte behöver betala skatt om man gör affärer på Internet.

  17. #17
    Pelles avatar
    Pelle Pelle är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Haninge, stockholm, Sweden
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Gustav
    När jag talade med skatteverket så fick jag beskedet att antingen har personen jag köper av f-skatt, eller så får jag som köpare vara registrerad som arbetsgivare och betala alla avgifter.
    Det stämmer helt korrekt, så jag skrev innan, var ialla fall min mening att få fram det så *S*
    Skattemyndigheten har fastslagit att en produkt än något du får FYSISKT. Dataprogram som laddas ned via internet anses som fysiskt då du får en FIL att spara på din dator. En länkning är ju inget du fysisikt får på din dator, därför blir det likt alla andra tveksamheter klassat som en TJÄNST. Fört att få sälja en tjänst krävs F-skattsedel, annars är det anställning.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-11-21, 23:47
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-10, 20:59
  3. Forum om forum
    Av Nikke Lindqvist i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 12:24
  4. SEO forum?
    Av j0han i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 22:44
  5. PHP och Mysql forum
    Av Anton Johansson i forum Optimering
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 12:22