Resultat 1 till 5 av 5

Tag cloud i webbshopp

  1. #1
    mrhandleys avatar
    mrhandley mrhandley är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10
    Vet inte om den här hamnade i rätt forum, men det kändes bäst här. Är det fel är det bara att flytta den.

    De senaste dagarna har jag kollat på möjligheterna med en tag cloud i en webbshop. Sökmolnet baserar sig just nu på sökningarna i butiken, men skulle likaväl kunna vara mest "tittade" produkter, mest köpta etc.

    Nu bortser jag helt från svårigheterna:
    1. Användarna förstår inte vad det är
    2. Kan vara svårt att styra look-n-feel

    (vet inte exakt om detta är svårigheter, men jag bortser från det i alla fall)

    Då kommer frågorna:
    SEO mässigt, är det en bra ide?
    Man kan ställa sökmolnet så att det blir H1, H2, H3 beroende på populäritet, eller font-size och font-color till olika beroende på...

    Räknar spindlarna det som att man spammar med sökord, eller tycker det att det är relevant då sidan handlar om just de orden och de orden garanterat (nja, troligen då) finns i rubriker och text.

    Hur är det för bloggar? är tag cloudsen ett bra hjälpmedel att hamna högre i SERPen eller är det "bara" för att ge besökare en överblick om vad bloggen handlar om?

    Åsikter, tankar?

  2. #2
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  3. #3
    mrhandleys avatar
    mrhandley mrhandley är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10
    Klickbenägenheten har helt klart ökat med sökmolnet, fast jag vet inte om det beror på nyfikenheten att det kommit något nytt eller om det är för att det blir ett lätt sätt att hitta.

    Håller på att testa massa olika layout, så just nu ser molnet inte så snyggt ut. Fick det betydligt snyggare på testbutiken *skratt*. Lite tidigt att avgöra vad det gör för serpen.

    Postar fortlöpande vad det ger. Någon mer som använt sökmoln i en webbshopp?

  4. #4
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Taggmoln är ju en såndär grej som va cool när den kom för nåt år sen, alla skulle ha det i sina 2.0 apps.. men det känns inte rätt att lägga upp nu på en site. För google lär det vara struntsamma om det är vanliga länkar eller som ett "moln" med text i olika storlekar. I värsta fall kanske man kan åka på nån cloaking grej för att viss text är för osynlig.

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag tror starkt på att smäta ut "länkokraft" globalt sajtvidd och har lyckats fint med det. Men missa absolut inte relevanta länkar mellan sidor där sådant finns!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-07-16, 23:07