Resultat 1 till 3 av 3

Momsfråga googleadsense och dylikt

  1. #1
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    Jag har en fråga som berör det otroligt sexiga ämnet moms.

    När jag får betalt för adsense av google (placerade i Dublin på Irland om jag fattat det hela korrekt) är det jag som ska redovisa moms eller gör google detta i Irland?

    Jag har köpt domän + webbhotellplats av one.com (placerade i Danmark) är det jag som ska redovisa momsen eller gör one.com det i Danmark?

    Jag försökte få svar om detta av en momsexpert på skatteverket, men hon hade ingen aning. Jag uppmanades skriva ett brev och fråga kring detta, men jag har en känsla att jag skulle kunna ett snabbare svar här i forumet.

    Tack på förhand!
    / Anders

  2. #2
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Eftersom Google i sin tur (i detta fall) har sitt säte på Irland så rör det sig om en tjänst till utlandet. Detta innebär för dig som företagare:

    * Ingen moms ingår. Du ska alltså inte betala någon moms för denna inkomst till skatteverket.
    * Beskattning sker som vanligt, du ska alltså betala egenavgifter och inkomstskatt precis som vanligt.

    Källa: http://www.rundkvadrat.com/deklarati...-natinkomster/
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  3. #3
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    Tack för svaret!
    Misstänkte att det förhöll sig så angående adsense.

    Bra blogginlägg av Rundkvadrat

    Då var det bara webbhotellet på one.com kvar.

    Men jag skulle gissa att det gäller samma sak som vid köp av adwords med omvänd moms. Detta då domänköp + webbhotell också klassas som en tjänst.
    Vad tror ni?

    Citat Ursprungligen postat av Webmoney
    Eftersom Google i sin tur (i detta fall) har sitt säte på Irland så rör det sig om en tjänst till utlandet. Detta innebär för dig som företagare:

    * Ingen moms ingår. Du ska alltså inte betala någon moms för denna inkomst till skatteverket.
    * Beskattning sker som vanligt, du ska alltså betala egenavgifter och inkomstskatt precis som vanligt.

    Källa: http://www.rundkvadrat.com/deklarati...-natinkomster/

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)