Resultat 1 till 3 av 3

fråga om nameservers

  1. #1
    Sonlards avatar
    Sonlard Sonlard är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    sthlm/Piteå
    Inlägg
    54
    Har just nu en sida som ligger på ett webbhotell i USA. Domännamnet ligger på godaddy.com och när man skriver in nameservers så finns det ju ca 10 fält där man kan skriva in nameservers.

    Om man vill att en sida på 2 språk, svenska och engelska. Kan man lägga till nameservers då från mitt svenska webbhotell och sen på nått sätt att den svenska ligger i sverige och den engelska ligger i usa......

    jag använder joomla till sidan.


    hoppas nån förstår vad jag menar....jag förstår knappt själv vad jag menar

  2. #2
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Nja namnservrarna har till uppgift att översätta din lättlästa mindomän.com-adress till en ip-adress 123.123.123.123 etc. så att vi kan skriva in smidiga adresser och slippa komma ihåg krångliga nummer som vi gör vid telefoni. Anledningen till att ha flera namnservrar är en backup så att om en av dem går ner så kan folk fortfarande nå din sida.

    Om du vill ha två språk så bör du kunna scripta att du kollar besökarens IP och därigenom får en uppfattning om var han kommer ifrån och sedan skicka honom till den svenska eller engelska versionen. Har aldrig gjort det själv så jag vet inte hur svårt det är. Har sett en del reklam som på nätet som uppenbarligen ändras efter var besökaren finns (hitta jadajda i GBG etc.) men samtidigt så har en stor site som cdon.com att man måste välja land så jag blir lite fundersam över hur svårt det är att implementera.

  3. #3
    Pelles avatar
    Pelle Pelle är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Haninge, stockholm, Sweden
    Inlägg
    9
    Finns en komponent som heter Countryhawk, se på www.countryhawk.com. Gör just exakt det du önskar.
    Finns för både NET, jsp och java.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. robot.txt fråga
    Av Jacob Jarnvall i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 16:06
  2. Fråga om dynamiska databaser och nyckelord
    Av Jacob Jarnvall i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-22, 12:32
  3. Google Toolbar för Firefox, fråga ang PR-stapeln
    Av seattlegrunge i forum PageRank
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 00:48
  4. Ännu en Newbie fråga - CPM
    Av Pablo i forum Google AdWords
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 11:29
  5. Fråga till de som jobbar mycket med PPC
    Av Bernt Johansson i forum Google AdWords
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-11, 09:50