Resultat 1 till 8 av 8

Inlänkar mm

  1. #1
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag mäter inlänkar via Yahoos fina verktyg. Där hittar jag 665 länkar till huvudsidan. Enligt Googles webmastertools (sitemap-grejen) har jag 5166 länkar till samma sida. Vad är det som gör sådan skillnad?

    Enligt denna (http://www.prweaver.com/blog/2004/11...r-of-backlinks) borde jag ha nånstans PR5-6. Jag förstår att vilka sidor som länkar också är avgörande, och enligt Yahoo i kombination med SeoQuake har jag listat ut att jag har 1 st PR4, 11 st PR3, 11 st PR 2

    Ändå har jag bara PR3. Google gjorde ju nyligen en uppdatering av PR också, och jag vill påpeka att dels är sajten inte ny (har funnits i webarchive sen -98) och de flesta av inlänkarna är gamla också, iallafall har det inte ökat med mer än ett par hundra senaste månaderna (enligt webmastertools).

    Jag försöker bara få lite inblick i hur saker och ting fungerar.

  2. #2
    xsajts avatar
    xsajt xsajt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    63
    Det där med skillnaden på webmaster tools och yahoo kan väl vara att webmaster tar med alla sidor från samma domän. Du kanske har en sitewide länk på hej.se som har 3000 undersidor, yahoo räknar nog inte me alla dessa.

    Vad gäller din pr3 så tycker jag du ska vara nöjd med pr3 om du kommit fram till det antal länkar du skriver. För att få pr4 får du nog fixa länkar med pr5 eller massor med pr4 Lycka till!

  3. #3
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Ja så kanske det kan vara. I dagsläget har jag dock inga länkar till huvudsidan från min egna sida. Det verkar inte som att jag har haft det tidigare heller.

    Det är inga problem att det "bara" är PR3, det kommer nog mer med tiden. Jobbar för fullt med att optimera on-page och on-site. Länkarna hoppas jag kommer naturligt.

  4. #4
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  5. #5
    berraåsnobbens avatar
    berraåsnobben berraåsnobben är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Fristad
    Inlägg
    138
    Länkar och PR har inte något samband alls.
    Jag vet en som har en sida som jag lade en länk till (så att google hittade den) sedan tog jag bort länken.
    I dag har den sidan PR 5 utan någon länk alls.

  6. #6
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    PR beror enbart på länkar och den PR som sidorna som länkar till dig har. Att en webbplats skulle ha PR 5 utan en enda inkommande länk skulle vara något sensationellt.

    PM:a mig gärna berraåsnobben så ska jag ta en ordentlig titt på siten som du säger har PR 5 utan en enda inkommande länk.

    Däremot har Google nyligen vaskat om rejält vad gäller PR och sålda länkar. Detta innebär att man kan besitta betydligt lägre PR än vad antalet inkommande länkar ger sken av. Anledningen är, något förenklad, att Google tagit bort överföringen av PR från sidor som man misstänker för att sälja länkar.

  7. #7
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Det kan ju vara så att det är mycket köpta länkar, det vet jag inget om faktiskt. Dock vet jag att vi har haft ett samarbete med Jajja tidigare, och de har väl jobbat mycket med sånt vad jag har förståt. Dock tycker man ju att länkarna borde försvinna när man säger upp avtalet. Gör de inte det så är det ju iofs bra.

  8. #8
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Länkar som de placerat på egna domäner kan man misstänka tas bort, men länkar som de ordnar via andras kataloger mm tror jag inte att de orkar lägga ned tid på när man sagt upp avtalet.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 00:20
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 18:35
  3. Inlänkar för 0,80 €
    Av nfinland i forum Länkbygge
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 13:55
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 17:12
  5. Antalet inlänkar
    Av rickardx i forum Länkbygge
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-06-11, 20:37