Resultat 1 till 13 av 13

Surftown! INTRÅNG!

  1. #1
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    En kund har idag blivit hackad!

    Kunden hade precis fått sin nya webbsida klar tills den idag blev hackad! Vi har i nuläget inga uppgifter på vad eller vem som orsakat intrånget! Men det rör sig helt klart om ett sabbotage.

    De hade surftown som webbhotell och många tecken tyder på bristande säkerhet i surftown! Är det några fler här på SEO-forum som använder surftown som råkat ut för liknande situationer?

    Vore väldigt tacksam om jag fick tips om liknande situationer! Vi har i dagsläget kopplat in folk utifrån som ska se över situationen! Men något som förvånar mig är att Surftown har en så otroligt otrevlig försälningsavdelning och support! Bara det gör ju en förbannad!

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Här har webbhotell i USA fördel. Hacka en dator i USA och det faller under särskild lagstiftning numera och kan anses vara terrorism. Indicier som förts in mot person som reser in...

  3. #3
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Ja verkligen! Men vi har en sådan lagstiftning med! dataintrång!!!! Det räknas som dataintrång så det kan i värsta eller i det här fallet bästa fall ge upp till två års fängelse för den som har lekt med sidan!

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av parisian
    Ja verkligen! Men vi har en sådan lagstiftning med! dataintrång!!!! Det räknas som dataintrång så det kan i värsta eller i det här fallet bästa fall ge upp till två års fängelse för den som har lekt med sidan!
    Likväl har du verkligen en ordentlig skillnad jämfört med USA. Sådant som möjligen av någon kan tolkas "skämt" ses på ett helt annorlunda sätt numera i USA.

    Lätt tragi-komiskt har det något med en ambetsmän som en del, däribland jag ska sägas här korrekt, menar bär ett begränsat och indirekt men diskuterbart ansvar för 11 september genom att inkompetent reagera på indikationer på angreppet vilket var dennes arbetsuppgift.

    Bin Laden borde ha skjutits innan av USA eftersom uppgifter för att inte tala om möjlighet fanns och de som praktiskt implementerade ondskan borde inte kunnat ha kommit nära ett flyglan.

    En idé hos han var dock att verkligen prioritera just IT-säkerhet efter 11 september. Om det var en genomtänkt strategi som var effektiv för att skydda USA mot nya angrepp, om andra tog över ansvar för annat eller om det berodde på hans tidigare konsultkarriär och vad han arbetat med spekulerar jag inte i.

    I världen där ett tag var användadet av en personlig brandvägg uttalat ett medborgligt ansvar. Jag är skeptisk till effekten där kontra prioritering men bakgrund liksom kostnad och möjlighet är ju okänt så vem vet. Kanske det där korståget räddade världen.

  5. #5
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Likväl har du verkligen en ordentlig skillnad jämfört med USA. Sådant som möjligen av någon kan tolkas "skämt" ses på ett helt annorlunda sätt numera i USA.

    Lätt tragi-komiskt har det något med en ambetsmän som en del, däribland jag ska sägas här korrekt, menar bär ett begränsat och indirekt men diskuterbart ansvar för 11 september genom att inkompetent reagera på indikationer på angreppet vilket var dennes arbetsuppgift.

    Bin Laden borde ha skjutits innan av USA eftersom uppgifter för att inte tala om möjlighet fanns och de som praktiskt implementerade ondskan borde inte kunnat ha kommit nära ett flyglan.

    En idé hos han var dock att verkligen prioritera just IT-säkerhet efter 11 september. Om det var en genomtänkt strategi som var effektiv för att skydda USA mot nya angrepp, om andra tog över ansvar för annat eller om det berodde på hans tidigare konsultkarriär och vad han arbetat med spekulerar jag inte i.

    I världen där ett tag var användadet av en personlig brandvägg uttalat ett medborgligt ansvar. Jag är skeptisk till effekten där kontra prioritering men bakgrund liksom kostnad och möjlighet är ju okänt så vem vet. Kanske det där korståget räddade världen.
    Itsäkerhet (i det här fallet webbsäkerheten) prioriteras som sagt mycket högre i USA. 11 sept kanske är en orsak Men vi ska inte glömma att USA är ett land som faktiskt inte alltid är på framkant.
    Företag i Sverige upplever jag iaf har både modernare och effektivare skydd än många amerikanska företag,

    För att gå tillbaka till webbsäkerheten. Surftown är ju nu egentligen inte svenskt men de har verksamhet i Sverige också. De har under senaste året försämrats radikalt över lag. Synd för det var ett väldigt bra webbhotell förut. De har ju trotts allt en imponerande adminpanel och de har ju hållt riktigt bra priser. På den gammla goda tiden så var ju surftown både stabilt och billigt å säkert. Nu så vet jag inte vad man ska säga. Synd att ett webbhotell av den storleken inte satsar mer resurser på säkerhet.

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av parisian
    Itsäkerhet (i det här fallet webbsäkerheten) prioriteras som sagt mycket högre i USA. 11 sept kanske är en orsak Men vi ska inte glömma att USA är ett land som faktiskt inte alltid är på framkant.
    Företag i Sverige upplever jag iaf har både modernare och effektivare skydd än många amerikanska företag,

    För att gå tillbaka till webbsäkerheten. Surftown är ju nu egentligen inte svenskt men de har verksamhet i Sverige också. De har under senaste året försämrats radikalt över lag. Synd för det var ett väldigt bra webbhotell förut. De har ju trotts allt en imponerande adminpanel och de har ju hållt riktigt bra priser. På den gammla goda tiden så var ju surftown både stabilt och billigt å säkert. Nu så vet jag inte vad man ska säga. Synd att ett webbhotell av den storleken inte satsar mer resurser på säkerhet.
    Sverige var ju faktiskt ledande ett tag i produktutveckling inom IT-säkerhet när det kom till funktionalitet, service och anpassarbarhet. Inte länge men ett tag där och mer än 12 månader låg vi riktigt långt framme.

    Faktiskt om jag undrar om inte det som störde ut var det en kultur hos de där produktutvecklare där man såg nya investerare som "kunder" / "syfte med företaget". Slöseri förekom kan man i alla fall säga och också man inte tillräckligt tidigt ingick strategiska partnerskap med de stora aktörerna för att få deras återförsäljare. Själv fick jag en "pan pilot" som jag lämnade tillbaka, en kamera en gång, tiaterkikare (hum lite små snålt men togs inte med från Linköping) m.m. skit på pressvisningar.

  7. #7
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Sverige var ju faktiskt ledande ett tag i produktutveckling inom IT-säkerhet när det kom till funktionalitet, service och anpassarbarhet. Inte länge men ett tag där och mer än 12 månader låg vi riktigt långt framme.
    Ja mycket synd vi inte behållt den standarden! Men man ska inte glömma att Sverige är ett viktigt land för IT utvecklare världen över! Vi har de mest kräsna PC användarna i världen!

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av parisian
    Ja mycket synd vi inte behållt den standarden! Men man ska inte glömma att Sverige är ett viktigt land för IT utvecklare världen över! Vi har de mest kräsna PC användarna i världen!
    "Är" är nog att ta i. Konsoliderat nu och de möjligheter som fanns och som pengar kastades bort på är nog borta tror jag. Ingen investerare som lär få något tillbaka i alla fall och det är nog en mätpunkt lika bra som någon annan. Bra idéer men mycket som saknades i övrigt. Få företag som det blev något av.

  9. #9
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    "Är" är nog att ta i. Konsoliderat nu och de möjligheter som fanns och som pengar kastades bort på är nog borta tror jag. Ingen investerare som lär få något tillbaka i alla fall och det är nog en mätpunkt lika bra som någon annan. Bra idéer men mycket som saknades i övrigt. Få företag som det blev något av.
    A jo det är ju kanske förvisso sant. men vi håller ändå helt ok nivå på It/webbsäkerheten överlag. Ja förutom vissa då : )

  10. #10
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av parisian
    A jo det är ju kanske förvisso sant. men vi håller ändå helt ok nivå på It/webbsäkerheten överlag. Ja förutom vissa då : )
    Absolut!

    Jag menar man har väl en historik. Det bör väl säga något om vad man behöver investera

    Nexus tyckte jag dock riktigt imponerande under de lite mer tuffa åren. Riktigt duktiga på att se affären och fånga om kundrelationen från diverse produktföretag "till försäljning" (eller hur man nu lite mer elegant uttrycker det)

  11. #11
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Ja jo NEXUS har väl varit relativt framma s länge de har haft verksamhet. Men det är klart.... En allt mer pressad marknad.....

  12. #12
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  13. #13
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av ponting
    Mitt surftown är ej hackat hitills......har dock lagt till ,ht acess där alla "Turkar" inte kommer in,det brukar vara dom som alltid är ifarten,suck!! dock blev web10 hackad i förra veckan,men jag la in ovan där med.
    Man kan nudra vad dom vinner på sånna dumheter?? mer än mer förakt.
    Jasså! Nä men de e ju bra att d klarat dig! AA ha fattat det som att turkarna är i hackingfarten nu! Men vårt fall är av så udda karraktär så vi misstänkter till och med att det kan vara internt från surftown.

    Vill inte anklaga någon! Men det är någon som jävlas med oss!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Surftown - bra eller dåligt?
    Av Magnus-SEO i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-16, 10:28
  2. V7ndotcom Elursrebmem
    Av Marcus Westberg i forum SEO-tävlingar
    Svar: 121
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 15:13
  3. LinkVault och SurfTown
    Av Princip i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 17:15