Resultat 1 till 16 av 16

Hur skapa kampanjssida

  1. #1
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Tänkte skapa en kampanjsida som endast är till för vissa besökare som fått ett specifikt mail. Hur gör jag detta utan att google tror att det är en "dörrsida"

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag har inte ett bra svar på det men vill peka på ett problem som inte är självklart. Använder man en standardplattform t.ex. som vi Drupal ska man inte menar jag utesluta att Google har kunskap om den som utnyttjas d.v.s. att Google inte uteslutande följer internlänkning.

    Jag har fått artiklar som så långt jag kan se, och jag har tittat noga, fullständigt och helt saknar intern länkning och absolut inte har extern inlänk. Att utesluta att vi tidigare någon gång vilket jag inte mins internt länkat någon nu icke indexerad sida som visar dessa sidor kan jag inte helt utesluta men tror inte alls på det.

  3. #3
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av altgard
    Tänkte skapa en kampanjsida som endast är till för vissa besökare som fått ett specifikt mail. Hur gör jag detta utan att google tror att det är en "dörrsida"
    Om det bara är en sida för de specifika mottagarna av mailet du skickar vill du ju inte heller att Google skall indexera den?

    Sätt noindex i headen och nofollow på länkarna så är risken eliminerad.

    Om du vill att Google SKALL indexera sidan skall du inte göra detta
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  4. #4
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    det är alltså en specifik sida. Om användarna loggar in via denna registreras en kampanjkod på användarens konto. Denna sida kan inte nås via den vanliga hemsidan utan endast om man skriver www.adressen.se/kampanj

    Denna sida har skapat stor uppmärksamhet på internet (iom att det är ett bra erbjudande) och har nu även indexerats av google (via lämkar från andra sidor). Jag är nu rädd att denna sida tolkas som en "dörrsida" av google med negativa påföljder.

    Hur kan detta undvikas i framtiden? eller visst, om det inte påverkar oss negativt spelar det ingen roll. Men som sagt, om google tolkar detta som en dörrsida är det inge bra. Annars har jag inget emot att den indexeras av google. Det är ju trotts allt bra reklam för oss.

  5. #5
    andan490s avatar
    andan490 andan490 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    34
    Här kan du även använda sig av robots.txt för att Google inte ska läsa av sidan.

  6. #6
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Gör en kampanjsida i Flash! Och sätt noindex i headen! Då får du en ICKE sökmotorvänlig sida minst sagt! Plus att du kan göra den väldigt snygg och interaktiv!

  7. #7
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Hänger inte med... Varför skulle din /kampanjsida ses som en "dörrsida" av google?

  8. #8
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Alltså det ta ju alltid ett litet tag för Google att crawla och ja mena en ren kampanjsida,,, de är inte ens säkert den kommer med alls trots att du inte ens försöker förebygga det. Tror nog inte du ska vara så orolig för det...

  9. #9
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Om du inte länkar till den, och ingen annan länkar till den, och du inte tipsar sökmotorerna om den på något annat sätt, så har jag svårt att se att dom ska hitta den.
    En kampanj kan dock lätt bli omnämnd i något forum eller liknande, och då indexeras den fort.

  10. #10
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
    Om du inte länkar till den, och ingen annan länkar till den, och du inte tipsar sökmotorerna om den på något annat sätt, så har jag svårt att se att dom ska hitta den.
    En kampanj kan dock lätt bli omnämnd i något forum eller liknande, och då indexeras den fort.
    Det jag inte förstår är varför du vill ha den dold?

    Kampanjer ska väl synas :P

  11. #11
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Man kanske vill ha något extra erbjudande för trogna kunder eller liknande

  12. #12
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
    Man kanske vill ha något extra erbjudande för trogna kunder eller liknande
    Skriv det i erbjudandet. Att det bara gäller trofasta kunder etc...

  13. #13
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    1. Folk länkar till den för att det är en bra kampanj. Google har redan hittat den för läääänge sen.

    2. Eftersom detta är en "startsida" in till oss som inte vi länkar till, från den ordinarie sidan, kan google tro att denna är en dörrsida väl?

  14. #14
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Nja en dörrsida är ju en webbsida som existerar enbart på grund av sökmotorerna. En dörrsida skapra man ju i ett ända syfte och att är ju för att driva trafik från sökmotorerna. Då anpassar man ju sidan efter sökmotorerna och det är inte ovanligt att den ligger avskiljd från den ordinarie webbplatsen.

    Så skulle jag beskriva en "medveten dörrsida" Jag måste ha mer att gå på innan jag kan säga hur pass den skulle bli en dörrsida. Ge mig url till både din ordinarie sida samt den här kampanjsidan!

    //

  15. #15
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Okej, antar att man inte får posta adresser här.. men jag skriver om dem lite..

    www. fujidirekt .se
    www. fujidirekt .se / 50

    alla mellanrum ska bort!
    Jag trodde/tror att den kan tolkas som en dörr sida eftersom man inte kan nå den via huvudsidan..
    fast den är ju helt avskild från huvudsidan från båda hållen (google sett) eftersom man måste logga in..

  16. #16
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av altgard
    Okej, antar att man inte får posta adresser här.. men jag skriver om dem lite..

    www. fujidirekt .se
    www. fujidirekt .se / 50

    alla mellanrum ska bort!
    Jag trodde/tror att den kan tolkas som en dörr sida eftersom man inte kan nå den via huvudsidan..
    fast den är ju helt avskild från huvudsidan från båda hållen (google sett) eftersom man måste logga in..
    Nä man få ju inte posta adresser här. Blev ett jävla liv när jag gjorde de i syfte att visa ett bra länknätverk.... men men . .

    Jag anser inte att din sida är någon dörrsida. efterssom att den är ganska "matnyttig" fins mkt info på den, och dörrsidor är ju oftast väldigt väldigt små siter. Men din sida är uppbyggd som en "riktig" site enligt mig iaf. Tror nog Google resonera så med i de här fallet.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Ska skapa en katalog och behöver hjälp, tack!
    Av Gabriel K i forum Kataloger
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-11-13, 05:10
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-05, 10:24
  3. Skapa dynamisk xml-sitemap för Google
    Av seattlegrunge i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-13, 00:33
  4. Sandlåde-effekt? eller inte?
    Av Patrik Berggren i forum Googles sandlåda
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-06-08, 18:17