Resultat 1 till 2 av 2

Google Sitemap

  1. #1
    TobiasNs avatar
    TobiasN TobiasN är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    1
    Hej!

    Jag håller som bäst på att bygga upp en sitemap i XML-format som ska förse Google med sidor som ska indexeras. Den stöder Sitemap Protocol 0.9. Har dock en undran angående XML-strukturen: Ska/kan man representera strukturen på en sajt genom att t.ex. nästla url- eller loc-element? Eller är det bara tänkt att man ska lista alla interna länkar rakt upp och ner utan att ta hänsyn till sajtens länkhierarki?

    Dvs, jag har 5 stycken toppalternativ i en meny och var och en av dessa har 2-4 undersidor. Kan man representera denna hierarki i xml-strukturen?

  2. #2
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Google sitemaps är inte ett dugg intresserade av sajtens hierarki, och nöjer sig faktiskt även med en ren textabaserad lista in till länkarna.

    Vill man dela upp sina sitemaps kan man göra som t.ex. hd.se har gjort. De har en sitemap som fungerar som index till sajtens underliggande sitemap-xml-filer: hd.se/sitemap.xml

    Jag använder samma metod, eftersom jag kör två olika bloggar och dessutom lite andra grejer på min huvuddomän. Google fattar, och hämtar snällt nya sidor.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Google & sidor som givit felmeddelanden
    Av hans99 i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 18:57
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 14:22
  5. Sitemap och Google sitemap.
    Av magnusd i forum Domänen
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 20:58