Resultat 1 till 9 av 9

Googles rättstavning vid sök

  1. #1
    xsajts avatar
    xsajt xsajt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    63
    Vet inte om det är rätt forumdel, men det är bara att flytta

    Det är så att när man sökt på min sida på gogle, som heter fotobojan, så har man hela tiden fått frågan "menade du fotbojan". Inte så konstigt med tanke på at fotobojan är ett "påhittat" ord. Nu det senaste har "menade du fotbojan" försvunnit och idag när jag råkade skriva foobojan så kom det "menade du fotobojan".
    Är detta ett exempel på hög trust eller går rättstavningen bara efter vad folk brukar stava fel på. Någon som vet! Spelar inte så stor roll vad det beror på antar jag, men känns som rätt riktning för att få en sån där "sitelinks"-karta.

  2. #2
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Min gissning är att det enbart är ett utslag av den avancerade logik som ligger bakom automatiseringen av rättstavningen. Du är säkert inte den enda som stavat fel på det ordet sas, det krävs nog ett gäng för att det ska tillmätas relevans.

  3. #3
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Min första fråga är dock, är du inloggad och/eller har du Google toolbar installerat? i sådana fall testa utan och se om resultatet blir det samma.

    Blir det de så grattis

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jo men det där är inte så ovanligt, om det är en väg till sitelinks är jag tveksam över.
    Toolbare/inloggad eller inte det blir samma sak oavsett om den är installerad/inloggad eller ej.
    Men nog kan man säga att det en form av trust eller vad vi nu skall kalla det för.
    Ser likadant ut för mitt företagsnamn när jag testar att skriva lite fel.
    Samma sak med en hel del andra sidor.
    Men fenomenet kommer inte direkt när en sida är ny utan det tar ett tag före det dyker upp.
    Senast redigerat av Urban G den 2007-11-19 klockan 00:48.

  5. #5
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Jag har sett det hända tidigare. Bland annat när jag skapade en liten sajt om byn Klackberg där jag firar mina sommar-, höst-, jul- och påsklov. Det tog ett halvår att övertyga Google om att jag inte var ute efter Klackenberg. Men nu verkar de ha fattat.

    Jag tror att det handlar om frekvens på webben faktiskt. Om ett ord blir tillräcklig vanligt så börjar Google begripa att ordet faktiskt verkligen finns.

    Jag fick mig just en egoboost när jag skulle logga in på WebMasterWorld och hade glömt bort såväl mitt användar-ID som mitt lösenord. Jag trodde att jag hade nikkelindqvist och sökte efter mina gamla postningar via Google:
    http://www.google.com/search?hl=en&q...=Google+Search

    Blev rätt jäkla häpen när Google föreslog rätt stavning istället.

    Minnesgoda forumbesökare minns väl också att tävlingstermen Aftonbladhet rättstavades av Google i början av årets stora SEO-tävling. Tydligen lyckades vi med gemensamma åtgärder få termen förankrad hos Google:
    http://www.google.se/search?hl=sv&q=...-sökning&meta=

    Undrar hur länge Aftonbladhet kommer att hänga kvar?

  6. #6
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag höll lite koll på det där med föreslagna stavningar under SEO tävlingen vi hade, och det dröjde faktiskt inte speciellt länge innan Google slutade föreslå de korrekt stavade orden.

    Min gissning är att Google lägger in såväl antalet sökningar som görs samt antalet förekomster av det "felstavade" ordet i länkar och i texter på andra webbplatser.

  7. #7
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Om jag skulle skapa en algoritm för detta så skulle jag väga in ifall du klickade på något av resultaten när du har sökt på ett ord jag anser är felstavat.

  8. #8
    xsajts avatar
    xsajt xsajt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    63
    Det spelar ingen roll om jag är inloggad nej, som Urban säger.
    Tack för svaren, känns ändå lite som man har blivit accepterad av google på något konstigt sätt

  9. #9
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Just så Stefan! Så måste det vara.

    Ett klick på förslaget om alternativ stavning måste ju vara en klar signal om att förslaget är korrekt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Nyhet i Googles Webmaster Guidelines?
    Av Bernt Johansson i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 13:53
  3. Verkar som om altus.se har släppts in i Googles gemenskap igen
    Av Bernt Johansson i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 08:54
  4. "Kul" exempel med Googles rättstavning
    Av hans99 i forum Google
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-12-06, 16:32
  5. Googles nya utseende
    Av MattiasN i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-26, 07:01