Resultat 1 till 22 av 22

Går vi på crack?

  1. #1
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Gene Simmons från KISS tycker att alla ungdomar som laddar ned musik mm är skurkar, och han dömer ut Radioheads affärsmodell (betala vad du vill för att ladda ned vår senaste skiva). Den som tror på en sådan går på crack, enligt kissmannen:

    http://www.market.se/ArticlePages/20...caf809.dbp.asp

    Själv tror jag att det är ett experiment från deras sida (ett som jag tar till mig-fast jag är såklart väldigt färgad av att jag håller dem högt personligen). Det är troligen inte en modell som fungerar för nystartade (fattiga) artister. Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka "the long tail", i skuggan av Genes´ "the long tongue" och att vi inte alls har sett slutresultatet (om ett sådant finns) av hur vi väljer att agera på internet.

    Hursomhelst så håller jag hans inställning för reaktionär och gammalmodig. Dock har han rätt i att skivbolagen inte riktigt vet hur de ska tjäna sina pengar.

    Vad tycker ni?

  2. #2
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  3. #3
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Jag tror
    1. hårdvara för att leverera mjukvara kommer inte överleva länge till.
    2. det kommer inte vara möjligt att ladda ner film/musik på det sätt som gemeneman gör om 5-10 år utan att ta höga risker för att åka dit.

  4. #4
    blåregns avatar
    blåregn blåregn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    15
    Det är klart att artisterna blir sura när de inte kan tjänar de pengarna som de anser att de förtjänar men jag tycker nog inte att det är en ursäkt. Tiderna har förändrats och de får nog hitta andra sätt att dra in pengar än från skivor.

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Kassetter ja, då när de kom vara det varje unges önskan att få ett kassettdäck gärna dubbelt med fyra gånger hastigheten så man kunde snabbkopiera band. Kommer iof ihåg när man satt och spelade in musik från Radio Luxembourg på pappas rullbandspelare när man var riktigt liten.
    Men för att återgå till frågan.

    Utvecklingen kan gå åt olika håll. Det som Björn säger kan mycket väl stämma, övervakningen av aktiviteterna på Internet från olika myndigheters sidor ökar kraftigt. Går alla förslag igenom kommer möjligheten att sätta dit folk som fildelar vara mycket stora.
    Att alla förslag nu är för att begränsa terrorism som det heter kan man räkna med att det kommer tummas på. Musik/film/spel-industrin är en mycket starkt kommersiell kraft att räkna med.
    Så kan inte de lösa distributionsformen så att de tjänar pengar lär de gå på myndigheterna och trycka på. Det har ju redan hänt.
    Eller man kan tänka sig ett djupare samarbete mellan den industrin och, låt säga sökmotorföretagen som Google, OS-tillverkare som Microsoft. Så olika framtidsutsikter finns.
    Senast redigerat av Urban G den 2007-11-19 klockan 15:36.

  6. #6
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag tycker det är skrämmande hur folk tycker att det är helt okej att ladda hem film/musik osv från internet. För mig personligen är största problemet att tillgängligheten är högre på pirat-material än på lagligt material. Det är lättare för mig att göra en sökning på thepiratebay och ladda hem en skiva, än att gå till skivbutiken och köpa den. Visst har downloads börjat komma igång, men för att det ska bli riktigt tillgängligt behöver jag få butiken direkt i min mediaspelare. Tjejen skaffade en iPod, och då krävs iTunes. Där har dom gjort helt rätt. Mycket enkelt att köpa musik. Dessutom har de DRM-fri musik. Priset är väl fortfarande lite i högsta laget, men det är på väg åt rätt håll.
    Windows Media Player ska väl ha nån butik också, men jag har aldrig riktigt förståt den.

    Vad gäller film så har vi precis beställt digital-TV via bredband. Där ingick en on-demand tjänst, där jag kan hyra film direkt på TVn. Då är det enklare, snabbare och smidigare än att ladda hem en film och bränna. Det är säkert en tjänst jag kommer att använda en del.

    Alltså är vi på väg åt rätt håll.

  7. #7
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
    Jag tycker det är skrämmande hur folk tycker att det är helt okej att ladda hem film/musik osv från internet.
    Det är intressant hur fort lobbyorganisationer som antipiratbyrån kan få folk att hålla med genom att göra reklam. För bara några år sedan var det fullt lagligt och accepterat att dela med sig av musik både genom att ge blandband och dylikt till sina kompisar och genom att dela på nätet.

    Skivbolagen blev förstås rädda när de märkte att det fanns en hel marknad som de inte förstod sig på och gjorde som de alltid gör. De började skrika att det här var slutet för musik i allmänhet och att det var så synd om artister som förlorar 6 miljarder varje år. Precis som Urban säger så har de gjort så tidigare, kassetterna är bara ett exempel, ett annat är Radion. Hur ska artister kunna klara sig nu när det finns radio.

    Om sanningen ska fram så finns det inget som stöder teorin att fildelning skulle leda till minskad försäljning. Det är visserligen lätt att som lekman dra den slutsatsen eftersom fildelningen ökar och skivförsäljningen minskar men det är att dra förhastade slutsatser. Skivförsäljningen minskar av andra anledningar, t ex så konsumerar vi annan media i mycket större utsträckning, dataspel är ett exempel. En annan anledning är att rushen efter gamla cd-skivor verkar sakta ner (många ersatte hela vinylsamlingar med cd och nu verkar det vara slut med det).

    Och handen på hjärtat, hur mycket tjänar artister (som inte är jättelika) egentligen på skivförsäljning?

    Och hur var det med de 6,2 miljarderna de pratar om, ja det är helt enkelt siffran på hur mycket de skulle ha sålt för om alla som fildelade istället hade köpt varenda fildelad låt. Det är lite grand som att säga att jag förlorar 100-tals miljoner varje år på Google för studenter kan söka på andra sätt än via min site studentbibliotek.

    Som läsare av gammelmedia slås jag inte sällan av hur nyheter sprids vidare okritiskt av massmedia. Framför allt när det gäller min kära käpphäst — fildelningsfrågor. Härom dagen kunde vi läsa att inte mindre än 6,2 miljarder kronor är vad skivbolagen förlorar på piratkopiering, och artiklarna blandas med upprörda citat från företrädare för IFPI.
    Opassande

    Källa: Aftonbladet IDG
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  8. #8
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
    Då är det enklare, snabbare och smidigare än att ladda hem en film och bränna.
    du har inte 100 meg ner och tillgång till flera privata torrent-siter hör jag :P

    Men jag håller med dig om problemet med tillgängligheten. det sorgliga tycker jag är att jag tror att de kommer forcera "tillbaka" cdskiv-försäljningen. Så står man där igen och måste be farbrorn bakom disken om man kan få provlyssna en skiva man är intresserad av. Ja alltså efter de 10 andra i kön på det överfulla varuhuset.

    För ingen kommer lägga samma belopp, eller bara lite under på att köpa musik på nätet, som är 1. sämre kvalite, 2. bara går att spela i x-spelare, 3 måste brännas själv. 4. inte har ett "fint" litet fodral och extra bullshit med.

    kontenta: Eftersom de är så kåta på att ta så mkt för det på nätet, så kommer plastplattorna vara kvar ett tag till är jag rädd.
    Senast redigerat av Björn den 2007-11-19 klockan 17:49.

  9. #9
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Jag tillhör dem som inte tycker att det är enklare och snabbare att ladda ner från bittorrent-sajter, men alternativet ligger ibland mycket närmare till än några av de legala alternativen.

    Jag kan inte använda filer som har skyddats med Microsofts DRM och jag står ut med (men gillar inte) Apples variant av DRM där det är ett härke att flytta sina låtar från en dator till en annan.

    Apple har ändå, som helt fristående leverantör, kommit utifrån och lyckats åstadkomma en fungerande modell.

    Att sedan Radioheads satsning skulle vara så galen kan jag inte hålla med om. I snitt valde folk att betala 6 dollar för Radioheads skiva, och det är bra mycket mer betalt än de skulle ha fått om de inte hade genomfört testet, och hade haft en högre grad av illegal nedladdning:
    http://fabriken.akestamholst.se/akes...diohead-h.html

  10. #10
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jag är väl förvisso inte förespråkare för fildelning, snarare tvärtom. Det var trots allt ett visst hantverk att kopiera band som tog lite tid och kostnader. Även om man kom överens om med bekanta om vem som skulle köpa vilken skiva och kopiera. Den kopieringen gav i sin tur upphov till kassettskatten senare. En skatt som skapade rena smugglarligor som tog in billiga band från utlandet.
    Men inte tusan uppfattade vi det som tonåringar speciellt kriminellt att kopiera ett musikband eller spela in en LP på ett band och byta med någon annan.

    Frågan med fildelningen nu är att lagstiftningen inte ligger i takt med mångas uppfattningar om vad som är rätt eller fel. Har man en för stor avvikelse mellan folks rättsuppfattning och vad samhället tycker undergrävs på sikt hela förtroendet för rättssystemet.

    Det finns väl egentligen två vägar att gå här. Den ena är ökad kontroll av Internet, men fler lagar, fler övervakare, fler husrannsakningar, hårdare straff, mer inskränkning av den personliga intrigiteten eller fler och annorlunda betalningsmodeller för musik/film och spel. En variant är den som Nikke tar upp med Radiohead. Även om nu Kiss kanske inte riktigt skulle lyckas lika bra med det misstänker jag.

    Visst jag tycker i princip det är fel att fildela och gör det inte själv heller men man måste se på det realistiskt, priset för att minska fildelningen drastiskt är för högt, det kontrollsamhället tror jag ingen vill ha, mer än industrin det gäller. Så andra modeller måste till istället.

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Crack var en ganska passande rubrik då den illustrerar att viss kunskap om något inte nödvändigtvis förklarar något då kunskap vi saknar inte behöver vara kunskap vi inser är viktig. Kring många komplexa frågor missar man just det här är att det vi inte känner till i en fråga kan vi inte se relevansen av.

    Kring Crack...

    bupropion har använts länge mot bl.a. tobaksberoende och orsakar varken beroende eller går att missbruka. Det är en återupptagningshämmare av dopamin.

    Metylfenidat har använts länge mot ADHD och har låg potential för tolerans och endast viss risk missbruk. Det är en återupptagningshämmare av dopamin.

    Sertralin är ett av de mest sålda antidepressiva läkemedlen. Det är en återupptagningshämmare av serotonin och dopamin. Det är en mer potent återupptagninshämmare av dopamin än bupropion och metylfenidat. Ingen dokumenterad tolerans eller missbruk finns.

    Kokain, d.v.s. också crack, är en återupptagningshämmare av dopamin. Det är en av de droger som snabbast orsakar beroende, och ger ett kraftigt psykiskt beroende.

  12. #12
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Hans!
    Allvarligt talat. Vad har ditt inlägg med någonting över huvud taget i tråden att göra egentligen?

  13. #13
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  14. #14
    Simon Sundens avatar
    Simon Sunden Simon Sunden är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92
    Var ett tag sedan jag debatterade upphovsrätt och fildelning, så därför blir jag lite extra intresserad när jag läser denna tråd.

    För att göra debatten lite mer principiell med många känslor och idéer tänkte jag fördela er av ett mail jag skickade till ett par riksdagsledamöter som bad mig kommentera deras motion ang. fildelning.

    Jag klistrar inte in allt här, utan har istället lagt upp det på:
    w ww.joinsimon.se/fildelning/mail-till-lars-hjalmered-tomas-tobe.html

    Originalmotionen kan läsas här:
    w ww.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2007/08&bet=N289

    Var jag står i frågan kan nog alla gissa ;-)
    Senast redigerat av Simon Sunden den 2007-11-19 klockan 21:55.
    Blogg: Joinsimon | Företag: Honesty

  15. #15
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Wow Simon!

    Röstfiske by piracy.

    Det är roligt att den här frågan faktiskt inte har någon politisk färg. Moderater som är för ett starkare upphovsrättskydd brukar av slentrian skylla vänsterungdomar för att syssla med det av ren upprorsanda och svag känsla för mitt och ditt. Vänsterfolk som är emot friare regler kring fildelning tycker att det bara är nyliberaler som stövlar omkring i fildelarkläder.

    De svenskar jag känner som är flitigast insatta i Creative Commons-licenser är uttalade liberaler med hjärtat på höger sida medan de amerkaner jag känner som förespråkar GNU och CC Open Source är liberaler i amerikansk mening och lutar åt vänsterkanten.

    Världen blir galen så fort man försöker göra partipolitik av vissa högst politiska frågor. Det är ett som är klart.

    Klart är att debatten haltar eftersom fildelningsförespråkarna ofta förkastar alla former av upphovsrätt, eller all handel med upphovsrätt, medan upphovsrättskramarna bara tittar på Copyright och Upphovsrätt som möjliga vägar att skydda konstnärliga verk. Och med dessa två gamla mossiga styrmedel, det ena avsett att underlätta piratförlag i USA, det andra att skydda de europeiska boktryckarna så är det faktiskt helt omöjligt att komma vidare i en digital värld.

    Creative Commons är ju ett så oerhört mycket mer öppet system, och som jag ser det, det enda sättet att ta den konstnärliga upphovsrätten, om än inte handeln med upphovsrätter in i det 21a tusendet.

  16. #16
    Simon Sundens avatar
    Simon Sunden Simon Sunden är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    Wow Simon!

    Röstfiske by piracy.
    Tja, de bad om mina kommentarer, då fick de dem...

    Det komiska med hela mailet är att jag några dagar senare får reda på att alla insatta i riksdagsgruppen fått brevet vidarebefodrat. Kul om man lyckats reta upp någon politruck här och där .

    Om man ska försöka göra någon koppling på denna tråd till SEO fastän det är otroligt svårt så kan man undra hur många européer & svenskar som idag driver mängder med TV-sajter skulle leva utan piratkopiering?

    Det är egentligen bara att kolla på exemplet med TV-serien Heroes. Var säkerligen 100 000-tals svenskar som såg serien innan den sändes på TV4 och säkerligen miljontals européer. Många av dessa har startat Heroes-sajter där de tjänar pengar via AdSense och annan internetmarknadsföring, en omöjlighet utan piratkopiering.
    Blogg: Joinsimon | Företag: Honesty

  17. #17
    berraåsnobbens avatar
    berraåsnobben berraåsnobben är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Fristad
    Inlägg
    138
    Håller med Urban att kanske det är vårat fel att det har blivit skatt på cd och dvd som formaten nu heter.
    Men när vi var unga iallafall när jag var ung på 60talet, så tog det lika lång tid att kopiera skivan som det tog att lyssna på den. Idag med bredband så tar det ju några 10tal sek att tanka ner en skiva.
    På den tiden med rullbandspelare eller kasettband då fanns inte de pengarna i samhället heller, man behövde inte köpa samma skiva som kompisen hade utan man kopierade av varandra och lyssnade på orginalskivan när vi var hos kompisen som hade den. Vi omgicks troligen mer på den tiden mot vad man gör idag.
    Sedan var det någon som funderade på var skivbolagen skall få sina pengar från om alla fortsätter ladda ner?
    Jag tror att är det så som det verkar i nuläget att låtarna finns ute för nerladdning innan de har släppts på marknaden.
    Ja min uppfattning är ju den, att vore jag artist och inte säljer några skivor då får jag börja se mig om efter något annat jobb sökmotoroptimerare kanske.

  18. #18
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Citat Ursprungligen postat av Magnus
    Det är intressant hur fort lobbyorganisationer som antipiratbyrån kan få folk att hålla med genom att göra reklam. För bara några år sedan var det fullt lagligt och accepterat att dela med sig av musik både genom att ge blandband och dylikt till sina kompisar och genom att dela på nätet.
    Nja, nu är du väl lite ute och cyklar? Det är och har varit tillåtet att kopiera så länge du har originalet. Det är helt okej att kopiera Magnus Ugglas nya skiva, om du har köpt den. Du får också ge kopian till mig. Jag får då inte kopiera kopian.
    Det är helt okej att spela in ett TV-program från TVn, det är dock inte lagligt att ladda hem samma TV-program från internet.

    Citat Ursprungligen postat av Björn
    du har inte 100 meg ner och tillgång till flera privata torrent-siter hör jag :P
    Jo det har jag. Men när jag kan sätta mig i soffan, slå på TVn och bläddra mig fram till den film jag vill se, och trycka på Play, så är det enklare, snabbare och smidigare än att slå på datorn, logga in på en torrent-sajt, ladda hem filmen, packa upp den, bränna den på en skiva, stoppa skivan i DVD-spelaren och trycka på play.

    Jag tror att det är tillgänglighet det bygger på.
    Sen nämnde någon priset. En skiva kostar ca 150kr att köpa på de etablerade svenska nätbutikerna. Att ladda hem en skiva (utan DRM-skydd) från Apple-Store kostar 120kr. De överskjutande 30 kronorna ska bekosta CD-skivan, fodralet, frakten osv. Det är helt sjukt. Ett rimligt pris skulle vara någonstans runt 50kr, och 5kr för en enskild låt, istället för 12kr.

  19. #19
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Radiohead har gripit ett tillfälle...

    Utspelet fungerade bra för Radiohead, men jag skulle nog inte bli så värst framgångsrik om jag, utan deras historia och cred, gjorde exakt likadant. Idag. Det är självklart att det är ett lika smart marknadsföringsdrag som smart kritik av en förlegad bransch på samma gång. Det kunde inte misslyckas enligt min mening nästan oavsett hur man vill betrakta det.

    Hur skulle det bli om alla artisters (och personers) digitala material fanns tillgängligt på liknande sätt?

    Det intressanta framöver är ju hur totalen av utbudet av digitalt distribuerad musik/media/whatever, allt från storsatsningarna till hemmasnickrandet, skulle kunna hanteras på ett använbart sätt. Jag kan se att embryon till exempelvis sortering och exponering mm, kan ligga i alla de sorters sociala arenor som poppar upp överallt. Nätets virala natur kan lyfta fram okända på nolltid, det har vi sett. Arenorna och dess sociala funktioner kan vara bra verktyg när det gäller att navigera i ett globalt gigantiskt digitalt "arkiv", där var och en kanske säljer sin musik/media personligen. Kan man komma in i dessa digitala och sociala strömmar, så finns också en grundmöjlighet att kunna få ut ersättning för sitt arbete.

    Tänk er att bara surfa ut till en central plats och ta del av världens alla möjliga kreatörer. "Den som köpte Radiohead: In Rainbows, köpte också Eva Ingemarssons: Moods, utkast #4"... Wow!

    Förhoppningsvis kommer dessa system fram på gräsrotsnivå och inte uppifrån (av Google, Microsoft mfl). Utveckling och distribution begränsas ju inte främst av pengar, utan snarare av var och ens fantasi och motivation. Sedan gäller det bara att stå emot de höga uppköpsbuden från Google/Microsoft.

    Grundmotsättningen mellan nätets ursprungfilosofi, och kommersiella intressen kommer vi nog tyvärr alltid att dras med. Vad som skulle behövas är en branschens Thomas av Aquino som kan jämka de två motpolerna (om de nu nödvändigtvis är motpoler).

  20. #20
    Johan Schölds avatar
    Johan Schöld Guest
    aaaaaaaaaaa
    Senast redigerat av Johan Schöld den 2008-01-16 klockan 10:52.

  21. #21
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    I och med teknisk utveckling så kan artister göra sin egen musik hemma. Titta på Frida (Dunka mig gul och blå) till exempel. Det låter ju riktigt bra, trots att hon har spelat in låtar hemma i sin garderob.

    Här tror jag skivbolagen får hitta nya vägar att tjäna pengar. Frida kan inte sälja och marknadsföra sin musik själv, det är för dyrt. Däremot tror jag absolut att skivbolagen kan agera skivbutik på nätet, och ta en liten provision per nedladdning, och eventuellt lite extra för att visa en artist lite tydligare.

    Jag tror också att någon smart SEO-människa skulle kunna sätta upp en riktigt smidig länkkatalog för musiker (ponting?) med kategoriserade länkar till olika musikers hemsidor. Självklart kan pengar tjänas på premiumtjänster även här. Det gäller ju bara att samla på sig alla osignade musiker till att börja med, så katalogen blir det naturliga stället att hitta musik.

    Hojta när sajten är uppe, jag spelar i ett band som gärna är med (om det inte finns kvalitetskrav på inspelningarna)

  22. #22
    Stringfellows avatar
    Stringfellow Stringfellow är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    40
    Jag tycker det är sorgligt att rättsväsendet lägger energi på detta icke-problem när endast 10% av våldsbrotten klaras upp.

    De gamla skivbolagen kommer att ätas upp av nya smarta entertainment-bolag som satsar rätt, t.ex. konserter, musik kommer alltid att finnas och människor kommer alltid att vara villiga att betala för en bra produkt. Se t.ex. Madonna: http://www.e24.se/branscher/reklamme...ikel_27351.e24

    Tänk om man suttit på sitt pojkrum för 15 år sen och polisen stormat in och beslagtagit alla blandband...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)