Resultat 1 till 4 av 4

hjälpdomän som pekar till huvuddomän

  1. #1
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Hur ser man om en hjälpdomän (på ett av sökorden) som pekar mot huvuddomänen har effekt på rankningen i SERPen för huvuddomänen?

    "Hjälpdomänen" (vad ska man kalla den?) syns inte i huvuddomänens inlänkar, kanske för att det inte är en länk i ordets bemärkelse?

    Tacksam för insikt, eller hjälp (länk) till insikt. ;-)

    EDIT: Ooops! ser ut som om inlägget kan ha hamnat fel i forumet - sorry!

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Hjälpdomän kan det kallas för, det finns flera namn på den sortens sidor. Men vi lämnar det nu.
    Om den domänen har effekt på rankningen är nog att före man lägger ut den så tittar man på placeringen på huvuddomänen för de nyckelord som skall utgöra länktexten på hjälpdomänen.
    Det är väl ungefär enda sättet att mäta effekten av extra domäner eller annat länkstöd för övrigt också. Men om det inte är en länk i ordets bemärkelse. Vad är det då?

    (Har flyttat inlägget)

  3. #3
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Vet inte vad det är, om det inte är en länk faktiskt. Jag menar, du skriver ju ingen länk på vanligt sätt i det fallet.

    Jag överväger nämligen att istället optimera för just det ord hjälpdomänen innehåller då konkurrensen verkar tillåta en ganska enkel förstaplats på ordet. Sidan blir då en kampanjsida för den sida som ska stöttas.

    Huvuddomänen (som inte innehåller just det sökordet) rankar på 7:e plats "bara" (för gällande sökordet) och jag ser en möjlighet att knycka trafik. Frågan är då vad som händer med 7:e platsen för huvuddomänen?

    Men ok, om ingen annan på detta eminenta forum har en mer utvecklad uppfattning om detta, så beror det kanske på just svårigheten att veta effekten på förhand.

    Tillgodotas t ex värdet av ålder på en hjälpdomän precis som vanligt? Passeras domänens alla egna ev. värden vid sådana redirects?

    Eller... om man istället övergår till att stötta med en "vanlig" länk från hjälpdomänen, är hjälpeffekten oförändrad då?

    Om det då är en i sig omogen domän med lite eget värde, vinner man inte på att jobba på att öka värdet på hjälpdomänen och länka till huvuddomänen?
    Senast redigerat av Jan Sandahl den 2007-11-20 klockan 14:23.

  4. #4
    smspokers avatar
    smspoker smspoker är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    2
    Hej,

    jag har siten (bortredigerad url) med underliggande sidor och vi skickar besökarna vidare till den svenska och engelska delen av sidan, nu är det så att huvuddomänen har pr 1 men det är svårt att få fram pr på undersidorna.

    Jag har valt att ha indexsidan som den är pga design, vet att det förmodligen inte är optimalt då den har väldigt lite text att indexera.

    Vad är erat förslag att göra för att öka pr på undersidorna? om det nu kommer att vara viktigtast för google framöver.

    jag funderar på att optimera på några sökord och lägga in en directorie på siten med interna och externa länkar pekade mot undersidorna.

    Mvh
    Robert
    Senast redigerat av Urban G den 2007-12-16 klockan 14:38. Anledning: Avlänkad enligt reglerna

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lista på svenska länkkataloger
    Av Jim Westergren i forum Kataloger
    Svar: 95
    Senaste inlägg: 2021-08-16, 09:54
  2. Lista över SEO-vänliga topplistor
    Av Tina Isola i forum Kataloger
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 07:34
  3. Förklaring till vad COOP Ad Network är
    Av Marcus Westberg i forum Länkbygge
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 19:43
  4. Sveriges första SEO-tävling!
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 767
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 10:13
  5. Regler för forumet, läs innan du postar
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 11:57