Resultat 1 till 5 av 5

Vad händer vid 301-redirect

  1. #1
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag har bygt om hela företagets webbplats, och gått från klassisk ASP till ASP.NET. I och med detta har jag gjort rätt stora förändringar i struktur osv.
    I efterhand har jag börjat jobba med optimering.
    Nu jag jag lite funderingar om hur det fungerar.
    Sajten finns på flera språk, tidigare fanns den amerikanska startsidan på /US/home.asp men den är nu flyttad till /EN-US/Default.aspx
    Besöker du /US/home.asp så får du en 301-redirect i ansiktet, och hamnar rätt.

    Enligt googles verktyg för webmasters har /US/home.asp 23 inlänkar. Dessa kommer naturligtvis inte att länka rätt av sig själv, utan det får jag leva med. Däremot kan jag ju via Yahoos verktyg hitta på ett annat sätt. Där finns inte längre /US/home.asp med. Däremot har /EN-US/Default.aspx 18 inlänkar (som faktiskt verkar vara till den nya adressen).

    Räknas länkarna till /US/home.asp som länkar till /EN-US/Default.aspx, och kommer länkkraften att föras över automatiskt? Hur lång tid tar det innan jag kan hitta 41 inlänkar till /EN-US/Default.aspx (förutsatt att det är så det fungerar).

  2. #2
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Så länge du fixar alla länkar rätt inom sajten, så borde länkkraften överföras. Se t.ex. hur SEO.se har gjort med länkar från seologik.se och tjorndesign.se.

    Om du kan leta upp några av de inlänkande sidorna och få dem att ändra länkarna så hjälper det såklart, men i princip ska det räka med att styra om dem med 301-redirect.

    Tittar man på ToolbarPR så blir det bökigare. Särskilt på sidor som tidigare har haft en dålig PR. Då flyttas gärna det gamla, sämre PR-värdet med och det kan man få leva med en tid. Jag hade en långdragen historia med en sajt som flyttade från en .nu-domän till .se och där alla de nya sidorna raskt fick PR 3 eller PR 4 men där startsidan fick gå och dra med sitt gamla PR 2 i ett år innan Google behagade uppdatera ToobarPR.

    Samtidigt rankade sidan riktigt bra inom ett svårt konkurrensutsatt område, vilket jag ju tog som ytterligare ett bevis på att ToolbarPR inte har någon egentlig effekt.

  3. #3
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Ytterligare en fråga.
    Hur viktigt är det att jag har både domän.tld och www.domän.tld?
    Vår leverantör säger att det inte går, eftersom vår mail ligger på vårt nätverk, och vår www hos dem.

  4. #4
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Konstigt uttalande från din leverantör. A-record och MX-record har ingenting med varandra att göra. Jag skulle höra mig för med en annan hostingfirma om jag var du.

  5. #5
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Trist att vi nyss har bundit upp oss i två år då.
    Hur ska det lösas? Deras DNS är Windows-baserad.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. 301 redirect som funkar på en windows server?
    Av Vindvilja i forum Optimering
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 13:16
  2. 301 redirect fråga
    Av Alfons74 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 12:07
  3. Kolla om sida har korrekt redirect (dvs 301:a)
    Av seattlegrunge i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 15:51
  4. 301 Redirect till mapp från default.asp
    Av haishen i forum URL-omskrivning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-08, 18:28
  5. redirect
    Av coffeeshop i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 22:19