Resultat 1 till 18 av 18

Vilket språk (programmering)?

  1. #1
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Håller på att bygga en "programvara" eller vad man ska kalla det. Läst lite programmering för ett par år sedan men programmerar inte själv. Skulle vilja ha lite tips på vad språk som bör väljas för nedanstående projekt så att jag kan anställa rätt person.

    Programmet ska kunna nås av ett utvalt antal personer på olika geografiska platser. De ska mata in olika uppgifter (siffror) i programmet som sedan sparas i en databas (vilken är bäst?). Dessa uppgifter ska behandlas (ganska avancerad uträkning) och resultatet ska kunna nås av andra personer genom internet. En sorts rapport ska produceras automatiskt av programmet. Säkerheten är av stor vikt. Att resultaten inte förvanskas eller blir åtkomlig för andra.

    Är det php och mysql som gäller eller det kanske finns andra bättre alternativ? Tänkte lite på om programmet kanske skulle byggas i vb el c++ och kopplas till en databas online på en server? Ang säkerheten, kryptering? Vilka kunskaper bör jag eftersöka hos personen jag kommer anställa? Att anlita företag passar sig tyvärr inte av olika anledningar. Väldigt tacksam för lite tips!

    Ps. Har inget alls med Seo att göra

  2. #2
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Då det ska vara online så är det PHP eller asp .net som gäller.

    Jag röstar på PHP, då det finns fler utvecklare som programmerar med det. Enklare i längden.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  3. #3
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Per:
    Tack för svaret. Går det inte att göra ett visual basic program "online" på nåt enkelt sätt? Känns lite riskigt att låta bygga programmet i php då det då räcker att hacka servern för se koden och manipulera den.

  4. #4
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Jag röstar på C# i dagsläget kopplat mot MySQL.

    Om du skriver både klient och server mjukvara så har du själv kontrollen över hur krypterad du vill ha kommunikationen och kan sätta upp väldigt säkra förbindelser. Till skillnad då från om du pratar via http eller https (https är säkert och går att använda helt klart).

    Anledningen att jag går på detta är att så fort du lämnat mainstream och börjat på något eget så minskar kunskapen om hur man tar sig in i ditt system samt viljan att göra så. Mac har t.ex. varit befriad från allvarliga virus en längre tid men i och med ökad användning av dem så har de nu också drabbats av dessa terrorister.

    Så de två alternativen är nästan:

    1: snabbt och enkelt att bygga i php/mysql

    2: säkert och svårt att bygga i C#/mysql (om man inte är ett underbarn på C#).

  5. #5
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Tack Feldon för synpunkterna.

  6. #6
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Någon som vet om det finns något lätt sätt att kryptera informationen i en Mysql-databas? Något färdigt krypteringsprogram särskilt avsett för detta?

  7. #7
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Nisse
    Någon som vet om det finns något lätt sätt att kryptera informationen i en Mysql-databas? Något färdigt krypteringsprogram särskilt avsett för detta?
    Använder du NET Framework, vilket funkar för både klient och webbklienter, så finns det ett classbibliotek för kryptering. Bygger man sedan applikationen med WebServices så blir det väldigt sömlöst mellan vanlig klient och webbklient. Går ju att bygga plug-ins till IE på ett väldigt "enkelt och smidigt sätt".

    Min röst går mot C#/NET Framework där du kan kompilera all källkod, C# är ett fullvärdigt programmeringsspråk vilket inte PHP är. Stora svenska och utländska företag/organisationer programmerar för både klient och webbklient med NET Framework då mycket (det mesta förutom presentationslagret) av koden kan återanvändas för både klient och webbklienten. Logiken kodas en gång, själva GUI:et får kodas beroende på val av klient så att säga.

    cya,
    /PatrikB

  8. #8
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Jag tycker att du ska bygg allt som en webbapplikation med hjälp av C#. Använd Microsoft SQL Server och Reporting Services för att generera rapporterna.

    Reporting Services är integrerat med SQL Server och är ett färdigt rapport-ramverk för att generera rapporter i en mängd olika format och presentera dem via ett webbgränssnitt. Väldigt kraftfullt verktyg.

  9. #9
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    äh.

  10. #10
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Daniel
    Jag tycker att du ska bygg allt som en webbapplikation med hjälp av C#. Använd Microsoft SQL Server och Reporting Services för att generera rapporterna.

    Reporting Services är integrerat med SQL Server och är ett färdigt rapport-ramverk för att generera rapporter i en mängd olika format och presentera dem via ett webbgränssnitt. Väldigt kraftfullt verktyg.
    Nja, det håller jag inte med om.

    ReportingServices kan man ju köra oavsett om det är en webbapp eller vanlig klientapp, tyvärr är då valet av databas det större problemet OM man inte har ekonomi för MS SQL Server 2005 ... om man inte använder "den enkla klient versionen" av MS SQL Server 2005

    cya,
    /PatrikB

  11. #11
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Nja, det håller jag inte med om.

    ReportingServices kan man ju köra oavsett om det är en webbapp eller vanlig klientapp, tyvärr är då valet av databas det större problemet OM man inte har ekonomi för MS SQL Server 2005 ... om man inte använder "den enkla klient versionen" av MS SQL Server 2005

    cya,
    /PatrikB
    Bra att du förtydligar! Naturligtvis har du helt rätt i att man inte är begränsad till att använda ett webbgränssnitt med Reporting Services, var inte meningen att ge det intrycket.

  12. #12
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Tack alla. Nu har jag iaf lite mer kött på benen.

  13. #13
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    "C# är ett fullvärdigt programmeringsspråk vilket inte PHP är."

    Den här är jag mycket nyfiken på. Står så i Wikipedia med, men jag hittar inte grunden för påståendet.

    Nisse, tänk på att vilket språk du än använder (av de två) så kan man lösa de saker du vill. Det tar bara olika lång tid och kostar olika mycket.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  14. #14
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Per, kan det inte ha och göra med att php räknas som ett script språk medan C# räknas som ett programmeringsspråk?

    De båda har ju utvecklats från 2 håll (webbsidor/mjukvara och hårdvara). Alltså PHP växte fram för att underlätta och förstärka html medan C# vuxit från C++ som vuxit från C vilket vuxit ur assembler och så vidare ner till maskinkod.

    I dagsläget är det dock frågan vad som skiljer dem åt. Vore intressant att få det utrett eller att utreda själv om jag hade haft tid.

  15. #15
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Citat Ursprungligen postat av per_r
    "C# är ett fullvärdigt programmeringsspråk vilket inte PHP är."

    Den här är jag mycket nyfiken på. Står så i Wikipedia med, men jag hittar inte grunden för påståendet.

    Nisse, tänk på att vilket språk du än använder (av de två) så kan man lösa de saker du vill. Det tar bara olika lång tid och kostar olika mycket.
    PHP räknas väl som ett skriptspråk medan C# är ett systemprogramspråk och är släkt med C, C++ och Java.

    Jag tycker inte att man kan se att något av dessa språk generellt tar längre tid att utveckla i än något annat. Det handlar om vem som ska göra jobbet och den personens kunskap.

  16. #16
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Citat Ursprungligen postat av Daniel
    Jag tycker inte att man kan se att något av dessa språk generellt tar längre tid att utveckla i än något annat. Det handlar om vem som ska göra jobbet och den personens kunskap.
    Så är det absolut. Skulle ta mig flera månader att göra en enkel sida med PHP.

    Sen är det precis som flera säger. PHP är ett scriptspråk. C# är ett programmeringsspråk. C# kompileras, C# kan användas till att programmera fristående applikationer. PHP används för webbsidor.

    Mycket möjligt att det nowadays går att göra skrivbordsapplikationer med PHP, men jag tror inte det.

  17. #17
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Så ni menar att ett "fullvärdigt programmeringsspråk" måste kunna användas på webben och offline, det är kriteriet?

    PHP kommer ur Perl som i sin tur bara förenklade C mfl språk. När det gäller övrigt skillnader så kan språken i princip göra samma saker men på olika sätt (ja, php är även det objektorienterat om man vill). Skillnaden ligger i webbservrarna som kan användas, säkerheten där och dess pris.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  18. #18
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag hävdar att ett fullvärdigt programmeringsspråk ska kompileras, och användas till att skapa skrivbordsapplikationer. Samtliga fullvärdiga programmeringsspråk kan per automatik användas till att generera HTML-kod.

    Ett scriptspråk är inte kompilerat.

    Vad gäller säkerhet och pris på webbservrar så handlar det mer om handhavande än val av teknik.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google och olika språk
    Av Jan Sandahl i forum Sökordsanalys
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 16:08
  2. Inlänkar på flera språk
    Av wiggin i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-28, 09:59
  3. Se i vilket land servern står?
    Av ThomasA i forum SEO-verktyg
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 21:18
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 10:51
  5. Utländska länkar, olika språk
    Av baggelin i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-27, 15:31