Resultat 1 till 5 av 5

Utgående länkar efter Big Daddy?

  1. #1
    SEO Swedes avatar
    SEO Swede SEO Swede är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    3
    Hejsan!
    Tycker mig se att siter med många utgående länkar inom ett verksamhetsområde har fått en boost i sin placering. Siter som samlar t.ex. en massa utgående länkar till andra sidor inom samma bransch. Är det något som någon mer lagt märke till? Vi har ett par siter som tagit rejäla skutt den senaste tiden och som just är regionalt samlande portaler för en bransch.

  2. #2
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Kan du sortera upp länkarna på ett strukturellt effektivt sätt så ger de ett bra intryck. Både för användarna och google.

    Ju mer specific man är desto bättre är resultaten. Att starta en Niche katalog är inte så dumt faktiskt.

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Ok.
    Jag tolkade uppdateringen helt annorlunda än vad du gjort.

    Min tolkning är att Google totalt tittar betydligt mindre överhuvudtaget på länkar och det är det som givit smala kataloger ett ökat värde.

    Vad jag tolkar att Google bl.a. har gjort i uppdateringen är att följa hur enskilda personer som söker *specifik* kunskap beter sig efter en sökning med hjälp av Google toolbar.

    D.v.s. hittade personen den information han sökte efter att han klickade på länken.

    Hos spam-kataloger och -sajter hittar färre personer den information de söker och söker sig vidare. Hos smalare kataloger och branschspecifika sidor hittas däremot informationen och de värderas därför upp.

    Men jag kan ha helt fel. Men tittar man vilka nya sajter som gått upp så är det sajter där det verkligen ser ut att toolbaren spelat in, d.v.s. vi hittar en hel del sajter med få inlänkar med många regelbundna besökare.

  4. #4
    SEO Swedes avatar
    SEO Swede SEO Swede är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    3
    Ok! Jag håller med. Diskussionen i USA går just i dessa termer att Google lägger relevans i kvaliteten på sökningen. Bra sökningar som en person använder och använder igen ges extra poäng. T.ex. en sökning på "träpanel". Jag söker på ordet "träpanel" och klickar på ett resultat. Tiden jag stannar på den resultatsida jag klickade på viktas samt om jag återvänder till sökresultaten eller gör en ny sökning. En bra sökfras som återger det jag är intresserad av återvänder jag till. Är jag inte nöjd med resultaten så gör jag en ny sökning vilket gör att den sökning jag använde först anses mindre bra för de svar som presenteras. Med andra ord anses de sidor som visas i SERP på denna sökfras ha lite eller dålig relevans till sökfrasen!

    Det här borde innebära att relevans sätts till sökararnas antal klick i SERP för en specifik sökfras. En bra sökfras genererar många klick och långa besök på de sidor som visas i resultatet och att jag som sökare återgår till samma sökresultat eller söker på samma fras igen upprepade gånger.

    Det borde kunna förklara varför smala kataloger med specifikt innehåll får en boost. Iofs borde de haft denna relevans redan från början men....
    Länkar är fortfarande mycket viktiga men antalet klick i SERP ges en högre viktning i Daddy om man följer vårt resonemang. Lite som AdWords fungerar där antalet klick kan slå ut en högre betalande annons.

    Daddy uppdateringen handlar mycket om strukturering av data och som fd databasutvecklare så känns det igen från normaliseringsformler och hur man modellerar en eller flera databaser/wharehouses. För det är väll så man bör se det hela. Som en enda stor databas där man söker efter viss information. Då borde sökmotorerna även strukturera och normalisera enligt dessa modeller och inte försöka uppfinna nya sätt att organisera och strukturera data på.

    (Hamnade kanske lite off ämnet!)

  5. #5
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    SEO Swede's resonemang ovan stämmer även bra med Google's nya personalized search. Via denna tjänst kan Google samla på sig ännu mer data från sina användare. Sedan kan de använda den informationen för att förbättra sin egen tjänst.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Få wikipedia länkar, tips!
    Av cabdirazzaq i forum Länkbygge
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-09-17, 21:01
  2. kvailté länkar inom lån / bank
    Av John Ivarsson i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 13:09
  3. Se efter IP nummer på dina länkar.
    Av Marcus Westberg i forum SEO-verktyg
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 18:21
  4. Matt Cutts nya post "Indexing Timeline"
    Av Jim Westergren i forum Google
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 17:28
  5. Köpa länkar (steget att växa ur källaren)
    Av Webmoney i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 12:59