Resultat 1 till 4 av 4

Exkludera HTML-innehåll för sökmotorernas robtar

  1. #1
    JohanSes avatar
    JohanSe JohanSe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    21
    Finns det något kommando i HTML som man kan sätta för att exkludera ett specifikt innehåll i en del av ett HTML-dokument för sökmotorernas robtar.

    På mitt företags sajt så finns en selectbox med landets alla kommuner. Den ligger alltid med i översta menyn. Jag använder nedanstående verktyg för att granska vad sökmotorerna ser på sidan.

    Observera att jag inte vill exkludera ett helt dokument, som man gör i robot.txt, utan alltså bara vissa delar i dokumentet.

    http://www.xml-sitemaps.com/se-bot-simulator.html

  2. #2
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    kolla när tex googlebot laddar sidan, och visa bara det du vill? går med php tex. Men med html går det inte. Man kan kanske fixa det med att ladda en extern js fil istället med det eller nåt iofs, men det känns som fel väg att gå.

  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Det är fel väg att gå helt och hållet. Att visa ett innehåll för besökaren och ett annat för sökmotorerna är att betrakta som cloaking, och kan i värsta fall få en utkastad.

    Varför vill du gömma listan för sökmotorerna? Om det handlar om att du vill lägga sidornas unika innehåll så högt upp som möjligt i koden så finns det css tekniker som du kan använda och genom dem lägga listans kod längst ned i koden, men visa den högst upp rent visuellt.

  4. #4
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Lyssna på Bernt!

    Men vill du göra det svårare för sökmotorn att se just denna selectbox kan du ju alltid göra det som många andra gör av misstag. Lägg boxen i en iframe, ladda den med javascript eller lägg den i Flash.
    Sedan bör du dessutom lägga denna kod efter sidans innehåll och visa den överst med CSS.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)